Hästens ståapparat

alti

Trådstartare
Hej.

Jag funderar på hur hästens ståapparat fungerar rent mekaniskt, hittar inget i min litteratur som känns speciellt upplysande.
Någon som kan förklara?;0)

Annika

Sv: Hästens ståapparat

Kainer, R A, McCracken O T. 1994. The coloring atlas of horse anatomy. Plate 21 & 36. Loveland, Alpine Books.

där finns en beskrivning.

Har två vetenskapliga skrifter till:
Hermanson, John W; MacFadden Bruce J. 1992. . Evolutionary and Functional Morphology of the shoulder region and stay-apparatus in Fossil and Extant Horses (Equidae). Journal of Vertebrate Paleontology 12, 377-386

Hermanson, John W; MacFadden Bruce J. 1996. Evolutionary and Functional Morphology of the Knee in Fossil and Extant Horses (Equidae). Journal of Vertebrate Paleontology 16, 349-357

Men de kanske är svåra att få tag i. Jag skrev ett arbete om evolutionen bakom ståmekanismen första året på SLU, så om du vill ha mer referenser har jag några till :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 471
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 376
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej! Har funderat på en sak när jag går bland hästarna och mockar. 9 av 10 ggr kommer min häst fram och bajsar precis brevid...
Svar
3
· Visningar
712
Senast: Freazer
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 773
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Svamp?
  • Oseriös avel 2023