Hästens minne

M

mialina

Hur snabbt glömmer en häst bort en? Jag har planerat att åka utomlands i ca 3 månader i höst. Kommer min ponny hinna glömma mig???
Jag har haft henne i snart 10år och aldrig varit iväg från henne i mer än en vecka åt gången. Vi har känt varandra länge och är bästa polare. Jag vet att hon kommer bli ordentligt omhändotagen (av min underbara medryttare). Men det har alltid varit jag som kelar med henne i timmar och busar med henne. Kommer hon sakna mig? känner hästar saknad så som vi gör? Och framför allt kommer hon glömma mig? känner mig lite fånig som oroar mig för detta men jag skulle gärna vilja veta.
Jag har hört så olika vissa säger att en häst aldrig glömmer en mjedans andra säger att de glömmer ganska snabbt. de lever ju så mycket i nuet och kan kanske inte tänka att "hon kommer tillbaka imorgon".
när min ponnys bästa hagkompis såldes så gnäggade hon efter henne i flera dagar. det visar ju att hon inte glömde genast iallafall. Sen går hon på bete med en äldre valack som hon inte ser på hela året sen men de känns ändå som om de känner igen varandra när de ses på betet.
någon som kan/har hört något om detta?

Sv: Hästens minne

Hästar glömmer aldrig. Jag och min förra kuse var isär 2,5-3 år och när jag hämtade honom syntes det direkt att han kände igen mig. Så oroa dig inte. :) Ni kanske behöver lite tid för att hitta tillbaka, men det kommer att gå utmärkt! Inte glömmer hon dig. No way.

Har inga egentliga svar på dina frågor, men kan berätta om min lilla toka.
Först stog hon över ett halvår pga av skador och sedan var jag borta under tre månader. Ingen tvekan om att hon kom i håg mej när jag kom hem i jul, hon såg överlycklig ut! :love: Däremot verkar hon ha glömt allt vad vårt ledarskap handlade om... :crazy: Men det tror jag är väldigt individuellt, hon har alltid varit tjejen som hela tiden utmanat å testat om det kanske går att få bestämma....

svammel, svammel.....

Ponnyn kommer att minnas dig. Ingen tvekan om det.
Hade en hästpratare här en gång och min nordsvensk berättade för henne om en snäll blond kvinna som ofta gav honom snus. Jag hade inte givit ngn info om hästen alls.
Förra ägaren, för 7 år sedan, var blond och snusade och jag vet att hon ofta gav honom en prilla.
Därför är jag helt säker på att din ponny kommer ihåg dig. :D

LadyBlue skrev:
Har inga egentliga svar på dina frågor, men kan berätta om min lilla toka.
Först stog hon över ett halvår pga av skador och sedan var jag borta under tre månader. Ingen tvekan om att hon kom i håg mej när jag kom hem i jul, hon såg överlycklig ut! :love: Däremot verkar hon ha glömt allt vad vårt ledarskap handlade om... :crazy: Men det tror jag är väldigt individuellt, hon har alltid varit tjejen som hela tiden utmanat å testat om det kanske går att få bestämma....

svammel, svammel.....

Det är aldrig hästen som glömmer rangordning och dylikt, det är människan ;) Man tappar kroppsspråk, fokus, konsekvens och allt annat som kräver kontinuerlig kontakt med hästen för att fungera...

Jag åkte och hälsade på min första ponny efter 1år och de syndes direkt att hon kände igen mig :) Sen när jag och min nuvarande häst var på tävling så kom hennes förra ägare fram... hennes ägare visslade och så fort havanna hörde henne höjde hon huvudet och gnäggade... Så nog kommer hon komma ihåg dig alltid :rofl:

Visst kommer hon att komma ihåg dig . Min förra häst träffade en gammal stallkompis på en tävling och blev helt nipprig ,gnäggade och kunde inte stå still tills vi gick fram och hälsade .Så visst minns de.

Du kommer inte att bli bortglömd... :)

Jag hade vår ponny utlånad exakt 1 år. Hämtade hem honom med en hästtransport-lastbil. Killen som körde ponnyn fick flytta runt hästarna som stod i lastbilen för att vår ponny skulle kunna komma ut. Jag gick in i lastbilen för att fråga om han behövde hjälp. Ponnyn såg mig inte, men hörde min röst och gnäggade högt! När jag kom fram till ponnyn stoppade han mulen mot min axel och blåste på mig väl och länge.... :p

Helt klart kom han ihåg mig efter ett helt år.

Din häst lär inte glömma dig!

Hälsningar Stardust

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 921
Senast: mars
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 924
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025