Hästens balans

H

Helan

Om en häst konstant sätter över ryttaren på höger sida i sadeln, så att ryttaren ideligen får trampa ner i vänster stigbygel och flytta över åt vänster; vad är troligen problemet?
Hästen har svårare att böja sig åt höger, dvs stelare i vänstersida.
Vad kompenserar den?
Vad behöver stärkas?

Ryttaren sitter i övrigt rakt och välbalanserat på andra hästar, men inte på denna.

Sv: Hästens balans

Kan vara en hel del orsaker...Passar sadeln? De flesta som jag träffat på som gjort likadant har haft felanpassad sadel och det har i många fall ryttaren ridit med länge och därmed skadat muskulatur o.s.v. En equiterapeut torde kunna ge bra svar och tips om hur just den hästen har det.

Om en häst konstant sätter över ryttaren på höger sida i sadeln, så att ryttaren ideligen får trampa ner i vänster stigbygel och flytta över åt vänster; vad är troligen problemet?
Hästen har svårare att böja sig åt höger, dvs stelare i vänstersida.
Vad kompenserar den?
Vad behöver stärkas?

Ryttaren sitter i övrigt rakt och välbalanserat på andra hästar, men inte på denna.

Förhoppningsvis är det sadeln som är sned (om hästen haft sadeln länge är troligtvis båda sneda, utan att man för den del kan säga vilket som är orsak och verkan). Är det bara sadeln som är sned är det bara att stoppa om eller köpa ny.

Innan du tittar på hästen så titta därför på sadeln. Titta på båda bossor, håll sadeln framför dig och jämför båda sidor av sadeln på undansidan, från bakvalv, framvalv och rakt underifrån. Kan du inte se några ojämnheter i stoppningen, så ligger troligen felet hos hästen. Dags att titta på hästen.

Få hästen att stå helt rak i stallgången, med alla fötter precis bredvid varandra och samma vikt på alla. Stå sedan (på en pall om behövs) och titta på hästens rygg rakt bakifrån. Jämför sidorna och se om de ser lika stora ut och likadant musklade ut. Hittar du inget behöver det klart inte betyda att hästen inte är snedmusklad, bara att det kan vara svårt att se med ett otränat öga. Kontakta gärna equiterapeut för en genomgång.

Hälsning Maja

Min häst gör oxå detta och hon är kollad åt alla håll och kanter..hon är svagare i vänster bak så för att underlätta för henne själv puttar hon över mig. Hon puttar även över mig i andra varvet men det är för att det är lättare för henne..jobbigt att arbeta med klumpen på ryggen!! Det är bara att träna och verkligen sitta rakt över även om sadeln ligger lite snett ibland..det bästa är att rätta till sadeln hela tiden och verkligen försöka sitta rakt över och att hästen jobbar rakt under sig. till slut blir ju hästen starkare och accepterar att man sitter rakt över åt båda hållen. Min har blivit mycket bättre! Träning träning träning...och någon som kollar med jämna mellanrum så att man verkligen sitter rakt över.

Detta gör ofta hästar som har en god balans själva och är markant höger eller vänster fotade.Det är bara att stärka den svaga sidan dvs den sida dom flyttar dig ifrån...

Tack för era svar.
Det är ingen skillnad på vilken sadel hästen har när ryttaren sitter på.
Däremot kan jag inte svara på vad hästen har ridits med för sadel innan, då detta är en ganska ny häst för ryttaren.
Förstår jag rätt? Om hästen är svag i vänster sida så flyttar den över ryttaren åt sin högra sida?
Är det rygg, länd, bakben eller annat som är "svagt" eller hela konceptet?

Den sida som man känner att hästen är stel på, är ofta den starka sidan på hästen. Vet inte om den flyttar över dej på den starka sidan, men det borde den ju göra, blir ju jobbigare att bära extra vikt på den svaga sidan.
Är hästen inte kollad, skulle jag ta ut en kiropraktor eller ET och kolla igenom hästen så att den är rak, för går den länge och är sned kommer inflammationer i kot- och knäleder som ett brev på posten...

Den sida som man känner att hästen är stel på, är ofta den starka sidan på hästen. Vet inte om den flyttar över dej på den starka sidan, men det borde den ju göra, blir ju jobbigare att bära extra vikt på den svaga sidan.
Är hästen inte kollad, skulle jag ta ut en kiropraktor eller ET och kolla igenom hästen så att den är rak, för går den länge och är sned kommer inflammationer i kot- och knäleder som ett brev på posten...

Hästen har svårare att böja höger uppsuttet, dvs den är stelare i vänster sida. Vilken är då den starkaste sidan? Stelhet vs styrka, hänger det ALLTID ihop eller?
Hästen har inte svårt att ta morot på någon av sidorna dock, så det är inte någon stelhet i halsen som är ursprungsproblemet.
Hästen flyttar över ryttaren på sin högra sida.

Ryttarem får låta ET ta en titt på hästen.

Det jag läst i boken "vad är det för fel på hästen?" så stod det att den sida som hästen var stelast på och man ofta trodde var den svaga egentligen oftast var den starkaste. så jag antar att det borde vara så då.
Stod väldigt mycket om SI-leden och sneda ojämna hästar där.

När jag började läsa tråden tänkte jag att "snart kommer rek tömkörning"! Men det har det inte så då rekommenderar jag det! Tömkörning alltså.
F ö har du fått de råd som finns (fast jag ska följa tråden och se om det kommer ngt annat......... detta gäller ju flertalet hästar - mer eller mindre).

Hästen har svårare att böja höger uppsuttet, dvs den är stelare i vänster sida. Vilken är då den starkaste sidan? Stelhet vs styrka, hänger det ALLTID ihop eller?
Hästen har inte svårt att ta morot på någon av sidorna dock, så det är inte någon stelhet i halsen som är ursprungsproblemet.
Hästen flyttar över ryttaren på sin högra sida.

Ryttarem får låta ET ta en titt på hästen.

Hoppar in här lite hastigt, för jag fattar inte! Normalt tycker ju ryttaren att den sida som är svår att böja är den stela..:confused:
Hästar som "sätter över" ryttaren är inte ovanligt, och behöver inte innebära att något är fel mer än att den "tror" att det är lättare att bära ryttaren så här. Hästar väljer ju det som för stunden känns enklast även om det är fel i våra ögon. Har jobbat med flera sådana hästar, och de blir utan undantag bättre på lång sikt dvs när ryttaren alltid sätter sig rätt och får hästen att arbeta i rätt form och samling. Det kan däremot ta tid! Om hästen vilar ett längre tag så är de ofta tillbaka på ruta ett igen tyvärr!
Generellt är det som övriga har tyckt dvs hästen skjuter över till sin starka sida för att avlasta det svagare bakbenet.

Om hästen sätter över ryttaren till höger är den troligtvis sned i bäckenet på vänster sida.

Om hästen sätter över ryttaren till vänster är den troligtvis sned i bäckenet på höger sida.

Hoppar in här lite hastigt, för jag fattar inte! Normalt tycker ju ryttaren att den sida som är svår att böja är den stela..:confused:
.

Jag tycker och tänker så här:
Om hästen har svårt att böja sig eller sin hals åt höger så är den stel och stram i musklerna på vänstersidan. Det tar emot när hästen ska böja sig och stretcha sig åt höger. Jag vet att andra kallar det att den är stel i högra sidan och säger "min häst är jättestel att böja åt höger". Problemet är ofta att musklerna på motstående sida är för korta/stela.

Vet inte om det är att rekommendera, men vår ET lyfte helt enkelt (i mina ögon...) en bakhov i taget, tog tag under och lyfte rakt upp. Är hästen låst så tar det emot/går inte att lyfta lika högt på bägge sidorna. Det var verkligen tydlig skillnad första gången jämfört med hur det är efter några behandlingar.
Min häst sätter inte över mig lika mycket som tidigare, även om vi är sneda på samma sida. Så nu är det nog jag som behöver få behandling.

nej det är nog inget man ska göra själv då man måste veta exakt vilket läge man ska göra det för att hjälpa och inte skada mer...

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 855
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Ridning Känner att jag behöver lite input från andra hästmänniskor. Hästen ifråga har alltid varit lite stelare i vänster varv och haft något...
2
Svar
21
· Visningar
3 244
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 275
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar