Hästens bakdel

C

CarolineNSV

Hur gör ni när ni får hästen att jobba med bakdelen, tex en häst som är helt orutinerad och inte jobbat på det sättet?

Sv: Hästens bakdel

Där har du problemet i all ridning i alla tider ( mer eller mindre)

det finns olika utbildnings stegar innom alla olika grenar av ridning.

Jag själv förespråkar avslappning, harmoni & kommunikation främst.

Hästen ska kunna balansera upp sig och sin ryttare i alla tre gångarter & ha styrkan nog att börja bära sig.

där Efter kan man påbörja samling & "rump" arbete. Thats just my way.

mao; har du en häst som utan problem går ifrån skritt till galopp till halt, går avslappnad i en god arbetsform, utan spänningar & som är välhanterad på marken (också ao för at påbörja samlingsarbete) ?

hästen är mest körd, lyssnar på kommando (ej kommando till galopp). Är riden, men lyssnar inte på skänklar.
Det är liksom att börja om från början lite, han är 6 år.

Då är det absolut ingen idee att focusera på någon bakdel.

Du ska rida in en häst, samling kommer långt in i framtiden.

Har du en tränare? Vad är det du villåsta komma med hästen just nu? vad arbetar ni med i dags läget?

Senast ändrad:

Nej det var det jag tänkte. Det första är att bygga upp en grund kondis och muskler...

jag får hem hästen nästa helg.
Har ingen tränare på G just nu, men har en väldigt duktig vän som lovat hjälpa till.

Men jag vill gärna ha alla tips som går att få...
:)

Det låter som min häst, han är varmblod och arbetar inte med sin bakdel! Inte tar han höger galoppfattning heller. Den här tråden tänker jag följa med stor nyfikenhet!:cool:

Det låter som min häst, han är varmblod och arbetar inte med sin bakdel! Inte tar han höger galoppfattning heller. Den här tråden tänker jag följa med stor nyfikenhet!:cool:

Det är besvärligt det här, man vill ju göra allt på bästa sätt ;)

Hade ett varmblod förut, hon hade också jätte svårt för att fatta höger galopp. Men efter att ha tränat med tålmodighet, gick det bättre och bättre :)

Som jag ser det;

hästen måste fungera på marken. Den ska se till mig som en ledare, den ska följa mig i hängande grimskaft, stanna när jag stannar, gå när jag går.

Den ska kunna linlöpas, hästen ska kunna flytta bakdelen för min arm/spö & påså sätt komma i en volt & lära sig gå runt och drivas fram av mig.

Kommandon ska sitta; skritt, trav, galopp, avsaktning, halt.

Sen ska allt göras med all den ridutrustning hästen har & känna sig säker och trygg med denna.

( innan detta fungerar har jag inte ens satt mig på hästen )

Sen använder jag mig utav en medhjälpare som bör ha varit med under hästens tidigare arbete.

Unga hästar får "sittas in" först. Men din var redan det?

Sen longeras hästen med mig som passagerare. Dvs medhjälparen longerar & jag sitter bara. Hästen ska med mig som passagerare kunna skritt/trav/avsaktning/halt utan att "reagera" innan jag fortsätter till nästa steg.

& det är att dels börja med lite mer gymnasiserande övningar ifrån marken, flytta, böja, söka sig fram/ner

& sen att överföra röskommandon till vanliga ridhjälper osv...

ganska kort om hur jag har arbetat med unga hästar.

Ja man vill ju det. Värst är att Birk kunde ta höger galopp efter en massa träning men sedan la jag träning på is vilket resulterade att han gick tillbaks i utvecklingen och slutade att ta högergaloppen. Men de ska väl inte va helt omöjligt att få han att minnas igen haha

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
791
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Min shettis som gått med en stor häst i flera år har plötsligt börja vända bakdelen mot den andra och sparka rakt på den. Hon har aldrig...
Svar
2
· Visningar
791
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar