Hästen vill inte vara ensam i stallet

M

mariaaa

Hej hej,

Har problem med mitt halvblods sto som inte vill vara ensam i stallet. Har henne på en gård med två andra hästar och det är inte alltid jag är där när dom andra rider ut och mitt sto vill inte vara själv i stallet. Hon vandrar i boxen och är orolig.

Blir svårt när jag tar i henne själv också vilket gör att jag får ta in alla tre för att kunna ta hand om min häst.

Vad jag känner till har hon inte haft de problemen förut hos tidigare ägare, men hon har också under en tid innan jag fick hem henne gått på lösdrift om det kan ha med saken att göra...

Tänkte om någon kan ge några tips på hur jag kan få henne lugn i stallet själv utan sina två kompisar..??

Hoppas någon har någon bra lösning! :bow:

Sv: Hästen vill inte vara ensam i stallet

Om du flyttar hästen till ett stort stall med många hästar så tror jag att problemen försvinner helt på en gång.

Annars kan du väl ha henne på gången när du ska ta in henne och fixa med henne för ridning etc. Då kan hon inte gå runt och de andra får vara kvar ute och hon vänjer sig oxå att vara själv. Om hon måste vara lös i boxen eller inte kan vara helt uppbunden kan du ge henne en tuss hö så kanske hon står still o är lugnare.

När de andra rider iväg kan man prova att ha henne kvar ute. Hon springer i början men det brukar ge med sig efter ca 5 min. efter att de andra försvunnit. Tror nog att hon blir lugnare inne i boxen med efter ett litet tag. Be de andra slänga åt henne lite hö.

Håller med tidigare talare.

börja inte att ta in alla, då får du fortsätta med det.
vänj henne nu o det reder sig.

Har märkt att många gånger är dom lugnare i hagen än i boxen när dom blir lämnade ensamma.
Min två-åring far runt som en tok i boxen men i hagen så gnäggar han ett par gånger sen ställer han sig och äter hö helt lugn.

MVH Russin8

Min första häst var också sån när jag köpte henne. Stod på ridskola tidigare och var inte van vid att vara innte själv men aldrig några problem när man skulle rida iväg själv. Det brydde hon sig inte ett dugg om. När vi bara hade två hästar fick alltid den andra följa med in men sen kom det hit en inhysning och då fick hon gå in själv. Det var som att borsta en studsande gummiboll. Stod inte still en sekund. Detta gjorde hon bara det första gångerna sen lugnade hon sig. I boxen var hon också väldigt orolig men det tog ett tag sen vande hon sig vid det också.
Min nuvarande häst har tidigare gått på lösdrift och han gillar inte att vara själv inne. Hänger upp hö i hönät för annars sprider han ut det i hela boxen. Har radion på låg volym (p4, mer prat och lugnare tempo i programmen). Han vandrar runt, gnäggar och sparkar men har nog slutat att stå på två ben i boxen. (Ser ju inte honom när jag rider den andra). Tycker han tar det lugnare nu men det har tagit några månader.
Ge hästen tid och ge henne gärna mat i boxen för då har hon något att göra när hon är inne själv.
Näar du ska göra iordning henne så testa att ha radion på för då kanske hon inte står och lyssna efter dom andra lika mycket. Hör dom i alla fall inte lika väl.

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 252
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 741
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 367
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka