Hästen vill inte lämna stallplanen!

ridtravare

Trådstartare
Hejsan! Jag har världens bästa skogsmullehäst. Hon går fram överallt med glädje över stock och sten och är inte rädd för något. -När jag rider.

Nu försöker jag hitta medryttare ( gärna skogsmulletyp) och hästen lämnar ej stallplanen :devil:

Hon står lugnt och glatt med alla ben parkerade i sanden. Går jag framför går hon snällt efter, men provar jag gå bakom stannar hon igen. Ok jag skulle kunna smacka på henne- men då är det ju mig hon lyder. Jag tänkte prova att föreslå att ryttaren leder bort henne och rider hem utan att jag är med, men det har hänt att hon står iallafall...
Det har också hänt att hon har vänt snabbt och fått av ryttaren :o :eek: (Då har jag inte varit med - och hon har aldrig ens försökt med det med mig) Hon har dock stått kvar och väntat på att ryttaren ska kravla sig upp.

Jag ska försöka hitta någon duktig ryttare som ska prova henne ut, jag tror det är bara dumheter från hennes sida, men jag vet inte vilket råd jag ska ge medryttarna...jag rider aldrig med spö själv, använder en gren som flugjagare när jag rider så hon är absolut inte spörädd...

Har någon något förslag?

Sv: Hästen vill inte lämna stallplanen!

Det är helt klart en ledarskapsgrej :) Ni två kanske har fastställt ett ledarskap. Men den som rider henne kanske inte är tillräckligt bestämd.Spö ska absolut inte användas av denne utan låt de två jobba från marken med diverse ledarövningar så blir det lättare att rida. Då får hästen en chans att lita mer på din medryttare :)

Sv: Hästen vill inte lämna stallplanen!

Om hästen stannar på just ett ställe som du vet var det är så tar du och stannar innan det stället så du bestämmer vad ni ska stanna och hoppar av hästen och leder henne en bit sedan hoppar du och testar bestämt att gå framåt.
Du kan ju annars träna markarbete som brukar lösa de flesta problemen

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 455
Senast: mars
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 799
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat