Aj då! Men det är ju vanligt och medicin fungerar ju oftast bra.Och där kom min hästs höga värden på ACTH Antar att han ska medicineras, min veterinär är på resande fot så ska återkomma om några dagar med plan.
Men förstod jag rätt som att ett ärligare alternativ är att försöka träna in att ta medicinen "fritt" från godis? Tyvärr är min häst inte alls matmotiverad så fort minsta lilla spänning eller osäkerhet är närvarande och han är väldigt skeptisk även till ny mat
Jag använder alltid belöningar. Men ja, jag ger belöningen efteråt, inte för att gömma medicinen i. Jag tycker ju som sagt att det enklaste är att slamma upp tabletten i några droppar varmt vatten och ge i en liten 5 ml-spruta. Det går ju att öva det med bara vatten om man vill, för att få in rutinen innan det börjar smaka något om det. Och bekanta smaker på godiset är väl säkrast då. Om han kan tycka situationen känns trygg så kanske det känns okej att ta godis efter sprutan också.
Oftast är det ju ändå en bra idé att vänja in medicinen lite gradvis för att slippa biverkningar så då blir smaken ju lite mer utspädd än vad den kommer att bli senare dessutom (din häst är ju större än mina så jag gissar att det blir mer än en fjärdedels tablett, som är vad jag ger!). Hoppas han mår bra och kommer att må toppen i fortsättningen!