Hästen vill inte gå in i boxen.

P

Paavo

Jag har en häst som inte vill gå in i boxen om jag inte lockar med mat.
Är det fel att locka med nåt gott för att få hästen att göra som man vill eller?
Man vill ju helst att det ska gå bra ändå.
Vissa menar att man inte ska "muta" hästen-men vad gör man?
Hur gör ni?

Får man "muta" hästen?

Jag har en häst som är svår att få att lyda. Hon vill ofta inte gå in i boxen t.ex.
Får man muta med en morot eller är det dumt?
Jag vet inte hur jag ska göra annars?

Sv: Får man "muta" hästen?

Om vi nu tar boxen som ex. så skulle inte jag säga att det är fel att ge den en morot om den väl går in i boxen, då får den ju en belöning för att den går rätt, bara se så att det inte blir såhär allt för ofta eller om den inte fullföljt uppgiften. Nu vågar inte jag utala mig allt för mycket om detta, för jag känner ju inte er, men det gäller att hästen har förtroende för människan, annars kommer den aldrig lyssna på människan, så fundera på om de skulle kunna vara problemet, men som sagt så vet ju inte jag hur det är mellan dig och din häst, men det var ett förslag iaf =)

Sv: Hästen vill inte gå in i boxen.

Konstigt att en häst inte vill gå in i sin box. Dom flesta hästar knippar ju samman box med mat! Min pålle springer in.

Du får nog fortsätta att locka med mat, muta vet jag inte om man kan kalla det. In i boxen måste den ju och vad gör man?
Du har inte försökt att backa hästen in i boxen? Låter kanske knasigt men kan kanske funka. Lycka till! :bow:

Till viss del tycker jag det fungerar bra att "muta", till viss del inte. Det beror helt på situation och häst, vissa fungerar det bra på och andra inte.

Men har du funderar över varför hästen inte vill in i boxen? Är det något den inte trivs med? Är den rädd? Är det uttråkad? Är det tillräckligt stor och trivsam? Får den tillräckligt med foder?

En del hästar tycker det är läskigt med öppningar, ffa om det är mörkt i boxen :)
Men då borde den ju rimligtvis tycka det är läskigt att gå in i stallet också.

Jag hade nog försökt med att se till att det finns mat i krubban när den kommer in och så kanske locka in med mat också. När den väl lärt sig att det är mat på gång när den går in i boxen så blir det nog bra :)

Lägg något i krubban varje gång hästen tas in. Det är en lagom muta att det ligger en morot där som belöning för att den gått in.

kl

Min häst har aldrig velat gå in i sin box, han står hellre och snackar med de andra vid deras boxar. Ibland när jag har insläppet låter jag honom vara lös i gången och snacka lite medan jag hänger undan täcken och fixar det sista. Visst får jag in honom om jag tar på honom grimman, men det är lättare och trevligare att ge honom en liten godbit i krubban, då går han in. Jag tycker inte att det är en muta, jag brukar mycket sällan ge honom från hand, för att jag inte vill att han ska få "ta mat av mig".

jag har samma problem fast min häst vill inte gå ut ur boxen! med henne brukar vi försöka en stund så typ ibland galloperar hon ut efter ett tag och annars kör vi också på lite godis! ja vet faktiskt inte hur man ska göra annars!

När min kommer in i boxen väntar det alltid en lite godbit i krubban. Jag vill att han ska tycka det är trevligt att komma in i stallet :)

Vad har du för underlag i boxen? färg på boxen och väggar? Galler? hur stort är stallet? Finns det en box breve med en häst i på kvällarna? får hon hö när hon kommer in eller efter att hon gått in?

Tips: ljus box=kutterspån, nytt varje dag.. endel hästar är lite rädda för stora svarta hål! (torv)
( en gång när jag bytte från spån till torv fick min häst panik och stegrade/backade undan när han var halvvägs in.. hihi..

om det går, öppna galler, kanske har någon sorts lucka så hon inte är instängd..
Ha gärna en näve havre i krubban eller liknande så det är det första hon tänker på när hon ska in i boxen.. ( något att se fram emot )

en av våra hästar är ung och har alltid på förra stället haft boxkompis ( häst i boxen breve) och hon trivs med det så vi fick flytta henne och nu går hon glatt in när hon inte är ensam!

Jag har två hästar som heller inte ville gå inn i sina boxar, har stått i detta stall i över 1 år och problemet började i våras. Dom stannar utanför dörren och lixom kollar inn boxen ett bra tag innan dom lunkar inn.

När kylan kom fann jag äntligen ut vad som årsakade detta, en MUS hadde ett litet hål i väggen, från ena boxen till den andra,som hon pendlade mellan:p

Jag tädade hålet och nu går dom inn i boxen utan att tväka, bara nån enstaka gång stannar dom till och kollar lite extra, men då är det nestan alltid en liten mus som är i farten:D

Har oxo lite problem med 6 ekorrar som bor i stallväggen, har dubbla väggar, så dom har gjort sig små "hus" i mellan väggarna, så på morron och kvälden hör man hur dom krafsar på väggen när dom ska ut eller inn:D

Jag anser att muta aldrig är okej. Då lär sig hästen att den inte behöver utföra saker utan att få mutor, och det är ju inte önskvärt. Min häst ska gå in i sin box för att jag säger det. Inte för att det ligger morötter i krubban. :cool:

Jag anser att muta aldrig är okej. Då lär sig hästen att den inte behöver utföra saker utan att få mutor, och det är ju inte önskvärt. Min häst ska gå in i sin box för att jag säger det. Inte för att det ligger morötter i krubban. :cool:

Håller absolut inte med.
Jag vill att min häst skall gå i i boxen för att hon känner sig trygg o vill det.
Och för mig är alltid box, mat. Tas de in så finns det alltid mat i krubban eller hö.
Då får man automatiskt en häst som vill gå in.

Att befästa sitt ledarskap tycker jag inte man gör genom att tvinga in de i boxen, (detta är ju faktiskt en plats där de skall få känna sig trygga och en plats som skall få vara deras) jag hade letat upp problemet med varför först.

Jag visar min häst att han ska gå in i boxen och han blir då trygg i det eftersom han litar på mig. Skulle jag istället slänga in mat innan han ska gå in där, så lär han försöka rusa in vilket kan leda till skador på den som leder in honom.
Godis innebär inte per automatik att hästen känner trygghet. När jag genom mitt ledarskap "visar vägen" på ett lugnt men konsekvent sätt, så vinner jag min hästs förtroende, oavsett om det handlar om att gå in i boxen, bli lastad eller hanteras i pressade situationer.

Har aldrig upplevt att hästen skulle springa in i boxen o orsaka skador bara för att det ligger mat där. Då har ju verkligen kommunikationen brustit.
Jag stannar alltid min häst utanför boxen, där tar jag av grimman, kratsar hovarna och ev tar av täcke om hon haft något på sig, och sen säger jag att det är OK att gå in.
Man låter ju inte hästen skena in, finns faktiskt en medelväg med.

Men visst om du på ett mjukt sätt visar vägen för din häst så låter det ju bättre än vad du först skrev. (det jag reagerade på)
Men tvingar man hästen så befäster man inget ledarskap, med tanke på att du sen lämnar hästen (räknat nu från att du var hästens trygghet) i vad som kan vara en oro för något i boxen, så är det för mig bara fel.

När hästen inte vill gå in i boxen så reagerar jag och vill givetvis finna orsaken till det i första hand. (framförallt om det redan ligger mat där och alltid brukar göra det med) Tycker ingen typ av förtroende byggs upp på att tvinga bara för att man kan. En bra ledare/vän känner sin häst tillräckligt bra för att veta med.

Jag tränar aldrig med godis. Det är emot mina principer. Min häst gör det som jag ber honom om för att det är jag som ber honom. Sen handlar det inte om att han skulle få för sig att springa över mig men om någon annan hanterar honom så finns alltid risken oavsett hur snäll han är. Jag skrev inte heller mjukt/I] utan snarare ett lugnt sätt. Jag visar honom att han inte ska bekymra sig över saker eftersom det är jag som styr upp situationerna då vi är tillsammans. Har jag attityden att det är "en piece of cake" att gå över den där läskiga bron eller att passera förbi boskap så kommer han att lyssna bättre än om jag står och försöker locka över honom med godis.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 025
Senast: tessan.g
·
Hemmet Jag funderar på att köpa frysbox, ca 200 l. Jag har en otrolig förmåga att passa på när det är extrapriser att köpa massor och frysa in...
Svar
0
· Visningar
226
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 513
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.