Hästen vill inte gå fram!

PonnyMajsan

Trådstartare
Hej, jag rider en oinriden häst ibland som inte förstår vad jag menar och vägrar gå fram. Har ni något tips på vad man ska göra? Tacksam för svar!:)

Sv: Hästen vill inte gå fram!

Tja, en oinriden häst bör alls inte ridas av någon som inte vet hur man utbildar den så den förstår.
Så jag tycker du ska låta bli att rida och låt någon annan utbilda hästen.

Har ni något tips ändå? Hon har bara blivit riden tre gånger så det har inte hjälpt även om någon som kan rida in hästar har ridit på henne.

Senast ändrad:

Att först träna in longering med röstkommandon så den förstår vad alla kommandon betyder. Sen sitter man upp medan någon annan longerar och kör samma röstkommandon, då vet hästen vad som förväntas av den och blir tryggare och kommer våga gå framåt.

Men som tidigare sagt var mycket försiktig att utbilda en häst om du inte kan. Det kan om du har otur gå käpprätt åt skogen både för dig och häst.

Tack finns tyvärr bara skog och ingen ridbana så är osäker på om det skulle kunna gå och longera. Har ni mer tips?

Isåfall kan du gå massor av promenader tillsammans med din häst så den känner naturen och stigarna. Ta gärna hjälp av en annan häst som går framför och som den unga kan lita på och då också vilja gå efter den. Det är väldigt viktigt att den känner sig trygg.

Låter klokt! Att gå promenader är stärkande både för tilliten och lokalkännedomen.

Jag tycker du ska tömköra hästen och lära den röstkomandon, det kan man göra i skogen om man inte har ridbana. Jag har tömköra min häst mycket i skogen och har nu börjat rids in honom utan några problem, han kan sen innan när jag vill han ska stanna/skritta/trava. När hästen kan röstkomandona är det oftast inga problem att börja rida den få då använder man röstkomandona samtidigt man använder skänkarna/tyglarna, tillslut kan man sluta använda röstkomandona i ridningen när den förstår säte/skänkarna.

Den ska inte ridas alls innan den förstår vad du menar.
När jag rider in hästar arbetar jag dem alltid från marken tills de kan grundläggande hjälper. Allra minst start, stopp och svänga i skritt och trav. Först därefter är det aktuellt att börja överföra det till ridning.
Hur man lär hästen förstå sånt tycker jag är både svårt och dumt att berätta över nätet, för det behövs rutinerad hjälp på plats om man inte ridit in hästar förr.

Som flera skrivit i en annan tråd du startat:
kan du inte själv så ta hjälp.

Mina unghästar brukar gå att rida i samtliga gångarter, inklusive båda galopperna, andra eller tredje ridturen. Jag har aldrig haft svårt att få dem att förstå att de ska gå fram eller när jag ber dem att sluta springa.

Det är svårt att förklara hur jag gör, men det brukar som sagt inte vara så svårt.

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 659
Senast: Claraclara
·
Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
275
Senast: Jeps
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
486
Senast: yamyam
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka