Hästen vill ej följa efter mej?

D

Duffy

Nu behöver jag era tips och råd om hur jag ska lösa detta problemet med min valack. Känner mig helt tom på ideér och det känns som jag provat allt, men ingenting funkar. Jag leder alltid hästar bakom mig så att de följer mig, istället för att leda dem bredvid mig vid bogen. När jag leder min valack bakom mig brukar han streta emot lite och "sega" bakom mig istället för att trampa på i min takt. Det känns ju helt fel att behöva dra hästen efter sig och samtidigt vill jag ju att han ska följa mig självmant och inte behöva ha någon som piskar på honom i baken så att han ska röra på påkarna.
tycker ni att jag ska satsa på att jobba med ledarskapsövningar eller tror ni att han bara sätter sig emot på grund av lathet? Är det någon som kan reda ut detta dilemmat och komma med lite råd, vore jag jätteglad;)

Sv: Hästen vill ej följa efter mej?

lathet ? piska på i baken ?

antagligen förstår han inte varför han ska gå där du ber. pröva led honom vid bogen, det förstår dom flesta. dessutom har man full kontroll på hästen där (lätt att mana hästen framåt genom det egna kropps språket) utan att behöva "piska" :crazy:.

en häst som hanteras på ett sunt och rättvist sätt, och framförallt för hästen begripligt sätt behöver inga "ledarskaps övningar". det kommer naturligt.

Gå någon helt annan stans. Där han blir framåt och pigg. Min valack kan sega som attan, men det är när jag varit trälig. Egentligen är han oerhört pigg och framåt, och kan t o m bli lite het. Men - fast nu jämför jag med ridningen - det beror oftast på mig, gå med din häst på ja, rentav lite småläskiga ställen och visa honom sen att dom inte är farliga. Då vaknar han till liv och du vinner dessutom respekt.
Mvh
Boella

Senast ändrad av en moderator:

Jag vill också ha hästen bakom mig, känner att jag har mer kontroll då :) och mer rörelsefrihet då jag kan gå hur jag vill utan att hästen är i vägen och dessutom ser jag överallt då hästen inte är i vägen.

Har väl inga idéer åt dig då jag inte hamnat i den situationen (än). Förutom vid hagar med hästar i. Då driver jag bara på och sen går de vidare framåt. Hästarna har följt mig än så länge. Blir ju naturligt för dem att följa, se på dem i hagen, där går de ofta mer eller mindre efter varandra.

Kan han/hon tycka att du är tråkig? Gå offroad - genom ormbuskar, över fallna träd, upp och ner för backar på stigar som inte finns, slalom mellan träd. Då måste hästen bli mer uppmärksam, vet dock inte om det hjälper mot hästens bjudning men det är roligare än att gå rakt fram på en väg. :D

Tänk på att din häst kanske testar dig... Vad leder du i? Har du ledrep eller kort grimskaft? Tips är att ha längre grimskaft/ledrep då du kan hålla i hästen med t.ex. höger hand och ha större delen av repet i den handen, medan du har en bit i vänster hand som du kan "slänga bak på hästen". Då brukar "svischen" hamna runt sadelläge, om du inte går för långt framför hästen. Har även hört av kunniga hästmänniskor att om du går för långt fram för hästen kan den sega/inte gå alls pga det. Eller lär hästen vad snurrande rep betyder (framåt) så kan du vända dig om och veva/snurra tills hästen går framåt. Träna dock på detta i en paddock eller liknande först.

Det finns en del fiffiga ledövningar som kan göra det roligare för hästen då den blir mer uppmärksam och följsam.

Kommer inte på mera nu, när jag börjar med en ny häst (som jag planerar att umgås med ett tag) börjar jag alltid med en promenad som brukar bestå av "plats"diskussion för hästens del. Därefter börjar jag alltid med typiska NH-övningar som ledövningar och ledarskapsövningar, vet inte om följsamheten när jag leder hästen har med det att göra. Hur som skadar det inte hästen att träna den lite från marken :)

Tack för alla bra svar!;)

Jag leder ju för det mesta hästen i grimma å grimskaft, men detta "segandet" förekommer även ofta när man leder honom i träns.
Det är inte så att han är ovillig att följa mej, i hagen kommer han alltid när jag ropar på honom och brukar följa mej helt utan grimma. Men allting ska liksom ske i hans takt, om du förstår vad jag menar. Han vill liksom inte följa mej när jag ökar tempot, utan vill hellre ha den här masande tempot. Men ditt tips om att ha ett längre rep som man kan "kasta" på honom när han masar var bra, det ska ja testa:)

Har haft lite problem med det med. Men då var det mer att hästen stannar var tionde meter, irriterande!:angel:

Jag löste det genom att öva på tempo, varje gång jag leder hästen (hoppar alltid av och leder sista tio minuterna efter uteritterna). Han ska lyssna på smackningar och hooo, röstkommando alltså. Och eftersom han brukar vilja tränga förbi och gå före mig på vägen hem brukar jag peta han lite fram på bogen med spöt, eftersom jag håller på att lära honom att det betyder stopp (vilket går bättre än förväntat). Så när jag smackar och börjar gå fortare eller sprina så ska han följa med, annars fortsätter jag att smacka och om det behövs petar lite med spöt i sidan (men då får man ju vända sig lite, så det funkar sådär, har lyckligtvis inte behövt göra det mer än nån gång i början).
Sen går jag långsammare igen och då ska han inte gå förbi mig.

Byt tempo hela tiden. Några steg långsamt sen stegra tempot lite i taget, sen ner igen, sen kan man ta snabba tempoväxlningar för att "väcka" dom lite så dom blir lyhörda och alerta.

Detta har funkat rätt bra för mig. Nu räcker det för det mesta att jag smackar till när han börjar sacka efter i hagen. Är han riktigt seg springer jag några steg. Fast det är inte helt perfekt än, ibland måste jag dra till lite i grimskaftet. Men de e på väg!!

Lycka till!!

Jag har en teori!
Kan det vara så att hästen är osäker? Han kanske inte tycker att du är en tillräckligt stark ledare för att han ska våga stega på självsäkert i din takt?

Jag har en teori!
Kan det vara så att hästen är osäker? Han kanske inte tycker att du är en tillräckligt stark ledare för att han ska våga stega på självsäkert i din takt?

Har oxå funderat mycket på detta och det är därför jag känner mig så delad. Å ena sidan så kan det handla om ren istadighet, att han "segar" för att det är bekvämare för honom att gå i sin lunkande takt och å andra sidan så kan det bero på att han inte litar tillräckligt på mig. Om jag ska lita till min intution så tror jag att det beror på att han inte litar tillräckligt på mig, men hur ska man bygga upp förtroendet?

men hur ska man bygga upp förtroendet?

Enligt mig är förtroende något som kommer med tiden, något jag har gjort är att jag visar till min polle att jag släpper mitt förtroende i dess "hovar" och så fort jag ser att den ger mig minsta lilla förstroende försöker jag utstråla ett posetovt "mig". Något man kan göra är att tex ta en liten prasslig sak, prassla och sedan ha den tyst i handflatan (armen ska ligga nära kroppen, då man på de viset inte visar någon större rädsla för de som prasslar.)
Med minuterna så kommer hästen att närma sig obiektet och på så sett måste den lita på dig med, gör du inget med obiektet. Utan är helt stilla tills hästen har accepterat den, så har du troligtvis/förhoppningsvis byggt upp lite pålitlighet.
Mycket ledarövningar med "läskiga" saker där hästen måste ha förtroende för dig är nyttigt, men börja på de små ställena. För förtroende, de kommer med tiden.

Börja gå massvis med promenader med din häst! Det bygger upp förtroendet oerhört. Utsätt honom för olika miljöer.
Min häst var nämligen väldigt skvättig när jag fick hem honom och tack vare promenaderna så har jag fått en bästa vän för livet.

Min kompis häst var också lite orolig i början och gick väldigt segt. Det gick knappt få fram honom i trav. Nu funkar det jättebra och han stegar på i rask takt :)

bättre rubrik framåtbjudande

till TS kom på att framåtbjudande eller nåt sånt var ju en bättre rubrik på mitt PM till dig.

Det är ju det du vill.
Man ska prata om det man vill ha. (inte det som man inte vill ha )

Skulle skickat detta som PM igentligen.

Men det stämmer ju på tråd rubriken också i och för sig.

Jo alltså man skriver om det man önskar ha läs mer i PM et .

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 030
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 194
Senast: lundsbo
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 910
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix