Hästen vänder baken mot mig??

LionQueen

Trådstartare
Hej. Detta har hänt 2 gånger nu och har aldrig hänt innan. Hästen står i en box och när jag kommer(jag står utanförboxen) så ber ja han komma fram så ja kan klappa honom. Sen helt plötsligt vänder han sig så jag får baken framför ansiket.. Jag går åt sidan för att se han ansikte igen och då tittar han lite på mig sen vänder han sig igen så jag får baken i huvudet igen..

Hans ägare är på semester, har varit borta nu i 2 veckor och kommer hem om en vecka.. Tror ni att han går fram och kollar vem det är och sedan blir lite sur eftersom det inte är hans ägare? Tror ni han saknar henne?

Han verkar lite nere.. Men det kan också bero på att han har lite ont i benet, tror det är ett sår.
:confused:

Sv: Hästen vänder baken mot mig??

Ser han sur ut när han vänder sig om? Det kan ju vara så att han vill vara ifred.
När gör han så? På morgonen innan han ska ut, just efter en fodring, när han ska arbetas? När han ska pysslas med?
Är det du som sköter om honom när ägaren är borta?

Men visst kan det vara så att han saknar sin ägare.

Det är jättebra att du ställer dig såna här frågor, när hästen tydligt vill tala om nåt för dig, på så sätt lär man sig väldigt mycket. ;)

Min häst brukar också vända rumpan till. Trodde att han var sur och hotfull så det tog ett tag innan jag förstod vad han ville.
KLIIIAA MIG MAMMA!!!!:idea: :rofl: :rofl:

MisterLillen skrev:
Min häst brukar också vända rumpan till. Trodde att han var sur och hotfull så det tog ett tag innan jag förstod vad han ville.
Jo tack, det har jag också varit utsatt för. Fast jag förstod nästan direkt vad det gällde, för jag höll på att klia honom på halsen när han plötsligt vänder sig bort. Men vad nu?? Vill han inte bli kliad:confused: Jo då! Han skulle bara ställa sig i postion:angel:
Men det är ganska jobbigt när han börjar trycka mot med stor baken:rofl:

Fjasut skrev:
Ser han sur ut när han vänder sig om? Det kan ju vara så att han vill vara ifred.
När gör han så? På morgonen innan han ska ut, just efter en fodring, när han ska arbetas? När han ska pysslas med?
Är det du som sköter om honom när ägaren är borta?

Men visst kan det vara så att han saknar sin ägare.

Det är jättebra att du ställer dig såna här frågor, när hästen tydligt vill tala om nåt för dig, på så sätt lär man sig väldigt mycket. ;)

Nä, alltså. Han ser lite dyster ut när han tittar på en, förutom när han får en morot, så är han glad! Jag har kommit en halvtimme innan kvällsmat och andra gången på eftermiddagen. Det är inte jag som sköter honom utan en annan som också har en häst där, dvs en annan kompis. Jag har ridit honom nästan en gång i veckan under det senaste halvåret, lite mer på sommaren, så vi känner varandra. Jag har bara kommit dit för att hälsa på honom och sett hur han mått och sånt. :)

Det kan ju vara att kan vill bli kliad på baken men jag vet inte. Han har ett stort täcke på sig juh.. Har aldrig varit med om det förr. Jag provade att knuffa svagt med handen och då rörde han sig inte så mycket.. Mest för att han är lite lat.. Jag trodde först att han kanske var arg och ville sparka eller nått. Men han bara stod lungt och stilla. I vanliga fall är han helt snäll och gör inte ett dugg. Bits aldrig. Så jag vet inte varför jag blev skärrad och trodde att han skulle göra någoting.. :crazy:

Hur är han när han är ute? Ser han glad ut eller verkar han håglös?
Hur ser hårremmen ut?
Äter han som han ska?

Vad gör ni när ni arbetar? Behöver han mer omväxling?
Tycker han om att jobba?

Det är så mycket som man kan titta på för att sen försöka pussla ihop.
Å så utgår jag ifrån att han är helt frisk för övrigt.
Det är lite svårt att svara på, men fortsätt luska, man blir aldrig dummare av det! :)

MisterLillen skrev:

En sån kille har vi i stallet :D och det tog några gånger för mig också att förstå att han inte menade något illa . Han fullkomligt ääääälskar att bli kliad på rumpan och blir då såhär glad :banana: :banana: :banana: .

Fjasut skrev:
Hur är han när han är ute? Ser han glad ut eller verkar han håglös?
Hur ser hårremmen ut?
Äter han som han ska?

Vad gör ni när ni arbetar? Behöver han mer omväxling?
Tycker han om att jobba?

Det är så mycket som man kan titta på för att sen försöka pussla ihop.
Å så utgår jag ifrån att han är helt frisk för övrigt.
Det är lite svårt att svara på, men fortsätt luska, man blir aldrig dummare av det! :)

Jag vet inte riktigt hur han ser ut där ute, vet ej riktigt om han får gå ut när han har skadan och när det dessutom är halt i hagarna.. Men jag har inte sett honom där, för de har tagit in hästarna tidigt de dagar jag kom dit pga väderförhållandena.

Hur menar du med hårremmen? Han hår ser väl bra ut.. (?) Ja, han äter precis som vanligt.. Just nu skrittar skötaren ut med honom.. Jag har inte ridit honom sen den 14 dec eftersom ägaren åkte den 19: onde..

Tror ni verkligen att han bara vill bli kliad på rumpan?
Ska jag gå in i boxen och klia honom på baken?
Tänk så ÄR han sur och dummar sig då??

Är det så att han har stått inne länge pga skadan så kan han ju bli hängig och ledsen för det.
Vad jag menar med hårremmen är om han har tappat i glans. Om allmäntillståndet inte är bra så syns det ofta genom att de blir matta i pälsen.
Visst kan det vara så att han vill bli kliad men känner du dig osäker så ha nån med dig för säkerhets skull.

Som sagt det är lite svårt att svara på.

Jaha, du menar så. Ska titta imorgon. Ska fråga i stallet om han gör så med andra med..

Ägaren har kommit hem nu. Hon säger att han bara vill bli kliad. Så vi stod och kliade honom på rumpan i 5 minuter. =D

Va bra!
Bra också att du vill försöka få klarhet i dina funderingar! Det är genom att ställa frågor och fundera som man blir klokare. ;)

Lycka till i fortsättningen!!
//F

Han kanske bara saknar sin ägare.. Eller så vill ha bli kliad, många hästar älskar att bli kliade på rumpan.
Han kanske bara behöver att nån bryr sig lite om han/ henne uppfattade inte riktigt vilket. Utan gör så eftersom han vill ha uppmärksamhet...?

Mvh H

Har haft en o har en till sån klihäst nu. Vi var dumma att vänja vårat föl med det, jättegullligt, ända tills han var vuxen o fortfarande kom springande i hagen o vände baken till:crazy: :rofl:

Min hingst unge 7 mån är sådan. Har varit det sedan liten. Vänder rumpan till . Vill bli kliad mellan skinkorna och på baken. Han älskar detta.
Han lyfter ut benet för att man ska komma åt.
Lite läskigt om man inte vet detta. Han backa emot och stannar.

Det betyder att han inta gillar dig.Har jag fått reda påInte fö å va taskig men d e sant!!!!!!!!!!

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 660
Senast: jemeni
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 606
Senast: Rosett
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Grazing
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama