Hästen vägrar flytta på sig!

Sv: Hästen vägrar flytta på sig!

Vad sjutton gör man när hästen blånitar på väg HEM då? När motiveringen för ridning och träning är så stor att hästen vägrar gå hem ? :D

Bara undrar... :angel:

Tassetass skrev:
Vad sjutton gör man när hästen blånitar på väg HEM då? När motiveringen för ridning och träning är så stor att hästen vägrar gå hem ? :D

tintilar lägger sig i... :angel: :devil:
Man ser till att lösa problemet på plats. Det spelar ingen roll vart man är. Så fort ett problem uppstår löser man det. Dock är det självklart lättast i en del situationer att gå hem och ta det med lös häst på inhägnat område där båda kan känna att de är fria att välja själva och dessutom kan man lättare kommunicera med lite utrymme. Men lösningen behöver inte ske genom Nh-grenens sju lekar.. Det handlar om ren kommunikation och det kan användas vart som helst, när som helst.

Tassetass skrev:

Om man får denna reaktion så har man gjort något fel. :eek:
Motiveringen skall även vara för kamrat/ledareskap. Och inte bara blint på arbete.
Hästar kan precis som vi i "huvudet" bli överarbetade. :angel:

1: tack för alla svar! Blir återigen överraskad över hur många duktiga människor det finns här. :)

2: jag har kommit fram till varför hon inte vill gå, det första man borde ha sett efter... hon är HALT, såklart. Kände ju på benen på henne, inget varmt eller liknande, och hon har liksom gått konstigt med hela kroppen, motvilligt, vilket jag trodde var för att hon inte ville lämna stallet - testa mig.
Den ***** hovslagaren som var ute förra veckan har skott framhovarna för trångt, och verkat ner bakhovarna så att hon i princip går på strålen (inte skodd bak).
Är ingen expert så jag såg inte detta förrän någon påpekade att skorna satt fel fram. Även svårt att se eftersom jag bara lett henne på gräs. Känner mig skyldig ändå :cry:

Det kom en annan hovslagare till stallet idag och han sa att det var det värsta han hade sett :crazy:

Kan också tillägga att hästen nu inte ens vill gå ut ur boxen. Hon har för ont. :cry:

AnetteJT skrev:
Om man får denna reaktion så har man gjort något fel. :eek:
Motiveringen skall även vara för kamrat/ledareskap. Och inte bara blint på arbete.
Hästar kan precis som vi i "huvudet" bli överarbetade. :angel:

Mm... Malte var oerhört överarbetad... :angel: :D

mykene skrev:
2: jag har kommit fram till varför hon inte vill gå, det första man borde ha sett efter... hon är HALT, såklart. Kände ju på benen på henne, inget varmt eller liknande, och hon har liksom gått konstigt med hela kroppen, motvilligt, vilket jag trodde var för att hon inte ville lämna stallet - testa mig.
Den ***** hovslagaren som var ute förra veckan har skott framhovarna för trångt, och verkat ner bakhovarna så att hon i princip går på strålen (inte skodd bak).
Är ingen expert så jag såg inte detta förrän någon påpekade att skorna satt fel fram. Även svårt att se eftersom jag bara lett henne på gräs. Känner mig skyldig ändå :cry:

Det kom en annan hovslagare till stallet idag och han sa att det var det värsta han hade sett :crazy:

Kräv pengarna tillbaka av hovslagaren!
Det där låter ju väldigt smärtsamt för hästen. Stackarn!

Varför finns dte inget hästkörkort? Såna där sakerFÅR man inte missa ens en endaste sekund...*gråter* Oförsvarligt.

Är böjd att hålla med. Så pass mycket kunskap ska man ha att man kan se om en häst är skodd/verkad helt åt helvete.

Stackars dig och din snälla häst som ändå försökt fast hon har haft ont.

Det är ju tur att du har folk i stallet som kan hjälpa dig och se vad som blir tokigt.

Var du med när hon verkade,s och blödde hon isåfall om/när hovslagaren verkade för mycket bak?
Har du fått kontakt med en vettig hovslagare som kan hjälpa er nu?

Lycka till och bit ihop. Tänk på att dra ner/ta bort kraftfodret nu när hon inte vill röra sig så mycket frivilligt. Eftersom hon ville gå ut i hagen tidigare är det nog bra om du fortsätter med det nu också (Fråga en vet./utbildad hovslagare) och fråga då om du kan gå promenader som omväxling på gräs och mjukt underlag.

hejsan, kan tänkas att jag är lite liten att svara på det här, men det jag tycker är att du borde börja med natural horsemanship, då du får lära dej att kommunicera med hästen på hästens egna sätt, och hur mycke fel vi människor igentligen gör! vi tvingar dom med våld att göra en sak, när dom igentligen ska lite på oss och göra det med ren glädje, ingen vill göra något med våld, med natural horsemanship får du lära dej hur mycke fel vi människor behandlar våra hästar igentligen, och att som nu är din häst ledare över dej och inte du över hästen! finns mycke kvar att lära! MVH//Linnea

Djurjouren skrev:
Varför finns dte inget hästkörkort? Såna där sakerFÅR man inte missa ens en endaste sekund...*gråter* Oförsvarligt.

Oförsvarligt?
Nu känns det som att jag borde försvara mig lite...

Hon har inte blödit någonting, absolut inte. Första tre dagarna efter skoning/verkning syntes det heller inte på henne att hon hade ont. Gick i hagen och sprang runt, lika pigg o framåt som vanligt, gick rent.
Naturligtvis har jag sett att framskorna satt något för trångt när en tjej påpekade. Jag ringde hovslagaren och frågade. Hon svarade att eftersom hästen inte haft skor på 2,5 år så var hoven ojämn och därför satt skon lite konstigt, men det skulle ge med sig, ungefär.
Det stämmer, men nu vet jag att man istället bör sätta på för stora skor i ett sådant läge (hennes nuvarande är jättestora, det ser egentligen mer fel ut än de förra men är alltså bättre).
Ingen i stallet (25 hästar) visste något om detta, det vara bara jag + stalltjejen som ens såg att framskorna var för trånga.

Bakhovarna var inte verkade HELT åt helvete, som ni verkar tro, däremot fick hon efter några dagar ont av att gå på betong och i kuperade hagar. Det finns massor av rutinerat folk i stallet och det var tyvärr ingen som la märke till något i början.

Vi har naturligtvis ringt en "riktig" hovslagare nu, han har skott fram + bak och sagt åt oss att låta henne stå en dag, gå på promenad med henne två dagar och sedan kan vi rida henne som vanligt.
Nu går hon helt rent igen och har inte det minsta ont vad vi kan se.

Var ej med vid verkning o skoning med den här första hovslagaren. Då hade jag antagligen reagerat.

Händer då hon är helt blockerad av rädsla aldrig annars :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka