Hästen tappar skorna, boots??

Lycanthrope

Trådstartare
Min nordsvensk tappar alla skorna ungefär 1 gång mellan varje skoning, dock inte samtidigt.. :smirk:
Hon har väldigt bra hovar så skulle kunna gå helt barfota om det inte vore så mycket grus o asfalt på ridvägarna. Funderar nu på det här med boots.. Har läst lite olika trådar, finns ju så många åsikter så jag vet inte vad ska välja. Funderar på Easy boot.
Vet inte om jag ska börja anväda boots runt om eller bara som ersättning vid tappsko. Tävlar hoppning o rider ut en hel del.

Läste även att man måste borra hål för att kunna ha brodd i boa o easy boots? Det låter krångligt.

Nån som har erfarenhet och tips?? :confused:

Sv: Hästen tappar skorna, boots??

Hur ofta skor du din häst? Har du prövat att byta hovslagare....

Har den rätt storlek på skorna å slår hovslagaren till skorna ordentligt?Om de sticker ut det minsta på sidorna är det lätt för tex en häst som stryker sig att trampa av sig skorna.
Det kan oxå vara bra att ha en egen nit tång att dra åt sömmarna med när man ridit ngn timme på en nyskodd häst då skorna gått in sig lite.

Tappar den alltså både bak å fram? :confused:

Vår kallblodskille trampade jämt å ständigt av någon av framskorna när han var skodd fram OCH bak men sedan vi låtit honom gå barfota bak så har det hittils inte hänt. :D

Det är en duktig hovslagare. Hagen är riktigt lerig så kan ju vara därför också. Men jag ska nog köra på boots, det blir billigare i längden också. Vet bara inte vilka..

Testat att sko honom med dubbla tåkappor?

Har samma problem med min nordis :( Han är enbart skodd fram, och lyckas aldelles för ofta med att trampa av sig höger sko, senast gick det väl en vecka efter skoning innan den lossnade, och på julafton, ännu en vecka senare var det dags igen... vad gör man? Har precis som du funderat över det här med boots, men finns det inte risk att han trampar sönder dom också? Är en nybliven hästägare och kan inte så mycket om den här delen... vet bara att han ömmar något förskräckligt utan sina skor :( Du fick rådet dubbla tåkappor, vad är det? Min hovis har väl inte gjort något speciellt för att bli av med problemet, skorna sitter bra tycker jag själv, men går ut lite "bakåt" (ska dom väl göra?). Tacksam för råd...

Byt hovslagare till en som kan smida in trakterna på skorna!
Hade samma problem förut , bytte hovslagare och har inte tappat en sko sedan dess.

Jag har boa boots till min barfotahäst. sen hon fick bootsen klarar hon alla sorters underlag , bootsen sitter där dom ska, hon snubblar inte på dom och dom är inte klumpiga på något sätt. vanliga järnskor borrar man ju oxå broddhål i så d kanske hovslagaren kan göra? har inte riktigt koll på det. presonligen tycker jag du ska överväga barfota med boots under övergången, tänk på alla fördelar http://www.bukefalos.com/f/newreply.php?do=newreply&p=3731947&noquote=1#

jag kör den enkla vägen när det gäller tappskor. Jag köper gummiboots utan karborreknäppning och våldar på. Har minskat mina tappskor till en i halvåret istället för en i veckan...

Jag har också haft på vanliga gummiboots när skorna nu flugit av och hovarna gått sönder och då har dom suttit än så länge(ta i trä...).

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 415
Senast: Miingla
·
Utrustning Min dam har superbra hovkvalitet så hon går barfota året om. Problemet är vintrarna när det blir isgata - och det känns bortkastat att...
Svar
12
· Visningar
3 699
Senast: morgaine
·
Hästvård Jag vet att det finns jäättemånga trådar angående detta ämne men jag blir helt enkelt inte klok av alla olika svar hit o dit.... Jag... 2 3
Svar
40
· Visningar
8 727
Senast: Digbil
·
Utrustning Jag funderar på att köpa ett par "barfota" boots till min 3-åring. Han funkar bra barfota, utom en till två gånger i veckan då jag rider...
Svar
0
· Visningar
642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka