Hästen stod och skakade...

H

Hoppa

Jag har min häst klippt, men har ett 420 g täcke och fri tillgång till hö. Har aldrig märkt tidigare att det inte skulle vara tillräckligt. Vi har haft ca -10 nu i några dgr, men har inte heller märkt att hästen skulle frysa. Så idag i stallet när jag gör iordning för en ridtur börjar hela hästen stå o skaka?? Idag har vi endast -3... Jag la därför på ett ländtäcke, och då slöt han rätt omgående. Tycker att det hela är väldigt märkligt, han har aldrig gjort så tidigare. Vad kan det bero på tror ni?

Sv: Hästen stod och skakade...

Är han nyklippt? Temperaturen sjunker också ganska rejält med vindstyrkan.

Jag rider ALLTID med ländtäcke på mina klippta hästar. Skulle inte våga annat, hellre en för varm häst än en som går och spänner sig pga kyla.

Var det kallt i stallet? Kanske frös därför?

Nej, han är inte nyklippt. Pälsen är ändå rel lång

Jag rider med ländtäcke när han är nyklippt, men det här var ju i stallet, och han hade varit av med vintertäcket max 5 min... Vad jag tycker är konstigt är ju att han aldrig reagerat så tidigare, trots mkt kallare väder

Ehh ja men då hade jag nog märkt om han var det.... Han var lugn som alltid

Kan ju även tillägga att han inte kändes kall på korset. Brukar ju annars vara fallet när de fryser

Hoppa skrev:
Kan ju även tillägga att han inte kändes kall på korset. Brukar ju annars vara fallet när de fryser
:o Han kanske håller på att få feber eller ngt?

Ja, därför kollade jag tempen på honom, men den var normal. Ska kolla nu ikväll oxå när de kommer in. Men han kändes inte annorlunda att rida, även om jag inte red så hårt

Hoppa skrev:
Ehh ja men då hade jag nog märkt om han var det.... Han var lugn som alltid

kan vara stresade innombords.. utan att visa det..kan ju vara nått som hänt under dagen...

Hoppa skrev:
Ja, därför kollade jag tempen på honom, men den var normal. Ska kolla nu ikväll oxå när de kommer in. Men han kändes inte annorlunda att rida, även om jag inte red så hårt
Hur är det med din häst idag? Hoppas han mår bra!;)

Ja ingen feber o han är precis som vanligt. Men jag får väl avvakta nån dag o se om det är nåt på g :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 401
Senast: Roheryn
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama