Jag har precis köpt Monty Roberts bok "från mina händer till dina" och där har jag hittat något, som redan passar mig och min häst.
Om hästen har separationsångest från stallet och själv väljer att vända, eller om den har bråttom hem. Då får man försöka att rida en lite extra sväng, när man kommit hem. När man rider från stallet igen, så hoppar man av ett par hundra meter hemifrån och leder hästen hem i stället.
Bara efter tre såna svängar med min dam, så börjar jag kunna rida ut henne över en timme utan att hon piruetterar, gör fina levader, travar baklänges och försöker sticka hemåt. Något som varit omöjligt hela vintern. Jag har bara lyckats rida 7-800 meter från stallet i vardera riktningen innan hon steppat vansinnigt, vägrat gå vidare och försökt sticka hem. Men så fort jag låtit henne skritta hemåt, har hon varit gullefjunet själv.
Nu kör jag som ovan att jag rider en extra sväng, eller att jag hoppar av och leder förbi henne för det hon inbillar sig att hon är rädd för. Sen är det iofs så då, att om det inte finns något lämpligt stadigt för mig att hoppa upp och stå på, för att sitta upp får jag leda henne runt rundan och hem. Men då har i alla fall inte hon gått helt segrande ur striden, utan fått gå en sväng i alla fall.