Hästen sticker

P

Ponny_Freaket

Vad ska man göra med en häst som sticker så fort man vänder tillbaka mot stallet efter en ridtur? Det är min mammas foderhäst. Han är en ardenner blandning så han är väldigt stor och kraftig och svår att stoppa när han sticker. När man rider ut på han så går det bra i början, men så fort man vänder tillbaka så börjar han galoppera och tar man i, i tyglarna börjar han bocka och hoppa rakt ut i diket. Har någon tips om vad man kan göra för att få han att sluta? Det är inte kul att behöver oroa sig för det varje gång man rider ut.

Sv: Hästen sticker

Jag har precis köpt Monty Roberts bok "från mina händer till dina" och där har jag hittat något, som redan passar mig och min häst.

Om hästen har separationsångest från stallet och själv väljer att vända, eller om den har bråttom hem. Då får man försöka att rida en lite extra sväng, när man kommit hem. När man rider från stallet igen, så hoppar man av ett par hundra meter hemifrån och leder hästen hem i stället.

Bara efter tre såna svängar med min dam, så börjar jag kunna rida ut henne över en timme utan att hon piruetterar, gör fina levader, travar baklänges och försöker sticka hemåt. Något som varit omöjligt hela vintern. Jag har bara lyckats rida 7-800 meter från stallet i vardera riktningen innan hon steppat vansinnigt, vägrat gå vidare och försökt sticka hem. Men så fort jag låtit henne skritta hemåt, har hon varit gullefjunet själv.

Nu kör jag som ovan att jag rider en extra sväng, eller att jag hoppar av och leder förbi henne för det hon inbillar sig att hon är rädd för. Sen är det iofs så då, att om det inte finns något lämpligt stadigt för mig att hoppa upp och stå på, för att sitta upp får jag leda henne runt rundan och hem. Men då har i alla fall inte hon gått helt segrande ur striden, utan fått gå en sväng i alla fall.

Mm, men han sticker ju inte iväg av sig självt. Det är när man själv vänder för att rida tillbaka som han får brottom och sen inte vill lyssna. Det var en tjej som ramlade av honom eftersom han började bocka när hon försökte få stopp på honom. :/

Finns det ingen väg, där man inte måste vända för att komma hem igen? För det problemet, har jag också haft.

Vet av en som hade samma problem med sin nya häst. Hon tog reda på att felet låg i att det var något som hästen kommit på och inte hade några krämpor eller liknande. Felet var att han var riden av barn tidigare. Hon satte ett skarpare bett på honom så att hon inte behövde ta så mycket i honom och då gick det bättre. :d

Jag säger inte att skarpare bett löser allt, men om man inte behöver försöka slita stopp på honom och han har mer respekt för bettet än han verkar ha kanske det går lättare att jobba upp en ömsesidig respekt.
Det är säkert många som inte håller med, men om hästen har respekt för den som sitter på och det den har i munnen provar den inte sådana där dumheter.
Det viktiga är att man själv har nog stor kunskap om att rida med det bett man väljer. Jag rekommenderar ALDRIG en nybörjare att rida med skarpt bett. Givetvis är det alltid handen som avgör hur skarpt ett bett är, men han verkar ju helt strunta i detta. Med respekt för bettet menar jag att den ska veta och respektera vad stanna eller sakta av betyder, vare sig den har bettlöst eller tex stång.
Det kan tålas att fundera på innan en olycka händer. Vissa hästar behöver lite "vassare" bett, olika bett är olika vassa för olika hästar, för att gå bra att arbeta med.
Lycka till med vad du än tar dig till med :)

IngelaH skrev:
Jag har precis köpt Monty Roberts bok "från mina händer till dina" och där har jag hittat något, som redan passar mig och min häst.

Om hästen har separationsångest från stallet och själv väljer att vända, eller om den har bråttom hem. Då får man försöka att rida en lite extra sväng, när man kommit hem. När man rider från stallet igen, så hoppar man av ett par hundra meter hemifrån och leder hästen hem i stället.

Bara efter tre såna svängar med min dam, så börjar jag kunna rida ut henne över en timme utan att hon piruetterar, gör fina levader, travar baklänges och försöker sticka hemåt. Något som varit omöjligt hela vintern. Jag har bara lyckats rida 7-800 meter från stallet i vardera riktningen innan hon steppat vansinnigt, vägrat gå vidare och försökt sticka hem. Men så fort jag låtit henne skritta hemåt, har hon varit gullefjunet själv.

Nu kör jag som ovan att jag rider en extra sväng, eller att jag hoppar av och leder förbi henne för det hon inbillar sig att hon är rädd för. Sen är det iofs så då, att om det inte finns något lämpligt stadigt för mig att hoppa upp och stå på, för att sitta upp får jag leda henne runt rundan och hem. Men då har i alla fall inte hon gått helt segrande ur striden, utan fått gå en sväng i alla fall.
måste prova ;D

Fick för ett tag sedan höra om en man som tagit sig an en fd kallblodstravare som precis som er foderhäst stack så fort man vände hemåt. Fast den satte av i-i princip skengalopp hela vägen hem och väl hemma var den lugn som en gammal märr. Det som den mannen prövade med gott resultat var att till att börja med låta den vända och skena hem, väl hemma band han fast den vid en stolpe i grimma och grimskaft där den fick stå i ca 30 minuter, han fick in och drack lite kaffe så länge. När hästen stått vid stolpen i 30 minuter och började bli riktigt uttråkad gick han ut, satt upp igen och red iväg igen. Lät hästen skena hem, och när dom kom hem fick hästen stå i en halvtimme vid pålen igen. Han satt upp och red iväg för tredje gången. Detta med att rida iväg, låta hästen skena hem, binda upp den i 30 min och sen rida iväg igen behövde han bara upprepa 3-4 ggr innan hästen slutade skena hem. Den hade således insett att om den skenar hem kommer den få stå bunden vid pålen, och det är tråkigt, alltså gjorde den valet att fortsätta ridturen istället för att skena hem och behöva stå vid pålen. Kan också tillägga att han inte sadlade av medan hästen stod vid pålen, han släppte inte ens på sadelgjorden, bara lämnade den där och kom tillbaka 30 minuter senare. Den hästen skenar numera aldrig hem från ridturen och rids numera ut av barn i 10 års åldern utan några problem alls. Dock ska man ju ha rätt bra balans, vara berädd på att utsätta sig för risker, ha både hjälm och säkerhetsväst osv och framförallt, massor med tålamod och tid.

ett skarpare bett bygger inte upp en ömsesidig respekt.

:mad: :confused: :smirk:

Man lämnar tillbaka foderhästen och skaffar sig en trevlig och snäll häst som inte gör så. Då har man mycket roligare, för exakt samma pengar.

rocki skrev:
ett skarpare bett bygger inte upp en ömsesidig respekt.

:mad: :confused: :smirk:

Nej, men det kan vara nödvändigt om det blir för farligt att rida när hästen lärt sig olater som denna. Det är ju faktiskt en viktigt punkt att ryttaren kan få stopp på hästen så att den inte får chansen att sticka. Annars är det nog bara att avvakta med ridningen och bara träna från marken för ju längre det håller på desto svårare att bota.
Kan poängtera att min kompis häst nu rids med ett mycket mildare bett efter att den lärt sig att lyssna på sin ryttare. Genom att den respekterar sin ryttares vilja och uppmärksamt lyssnar belönas den med milda hjälper. Så länge en häst skenar har den inte respekt för sin ryttare och ryttaren kan inte heller ha respekt för hästen.
Har inte skrivit någonstans att detta ÄR rätt sätt, skrev bara hur hon botade sina skenturer.

Mkt smart....:smirk:
även detta är bra....
Finns det ingen väg, där man inte måste vända för att komma hem igen?

Själv vänder jag ogärna mitt på vägen för att rida tillbaka, finns det ingen väg, så gör jag en;)

madelenforsgren skrev:
Nej, men det kan vara nödvändigt om det blir för farligt att rida när hästen lärt sig olater som denna. Det är ju faktiskt en viktigt punkt att ryttaren kan få stopp på hästen så att den inte får chansen att sticka. Annars är det nog bara att avvakta med ridningen och bara träna från marken för ju längre det håller på desto svårare att bota.
Kan poängtera att min kompis häst nu rids med ett mycket mildare bett efter att den lärt sig att lyssna på sin ryttare. Genom att den respekterar sin ryttares vilja och uppmärksamt lyssnar belönas den med milda hjälper. Så länge en häst skenar har den inte respekt för sin ryttare och ryttaren kan inte heller ha respekt för hästen.
Har inte skrivit någonstans att detta ÄR rätt sätt, skrev bara hur hon botade sina skenturer.
:bow: :bow: :bow:
Mycket bra svar!! Fattar inte varför så många är motståndare till att byta bett. Tror inte att skenturerna slutar bara för att hon sluter rida och enbart hanterar från marken ett tag, kontakten med hästen blir säkert bättre men det löser nog inte hela problemet. Nej, åt en så stark häst, använd typ pelham eller kimblewick. Många gånger kan det vara snällare än att sitta och blåhålla med vanligt bett! Så småningom går det säkert att gå tillbaka till vanligt bett igen!
Det största problemet verkar i mina ögon vara att den inte tar förhållningar utan börjar bocka. Varva uteritter med lite dressyrpass på bana, har du ingen så finns väl alltid någon hage att hålla till i! Även på uteritter så var noga med mycket halvhalter och övergångar, så att du får hästen att börja lysna på dig!
Lycka till!

madelenforsgren skrev:

Håller med er båda på sätt & vis.. Ryttaren måste ha kontakt med sin häst för att det ska fungera. Orkar inte sitta och skriva allt som är rätt & fel, men det du skrev, madelenforsgren låter bra.

MEN - det finns de ryttare som inte kan rida med skarpa bett, kan inte hantera... och då skadar de bara hästen, och det gör ingen nytta.. Utan jag tycker ryttaren själv ska ta kontakt med någon som kan, och visa henne hur hon ska göra och vilket bett som kan behövas.. Så ingen skada på hästen blir skedd..

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 393
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama