Hästen smider, det förstör allt!

Is

Trådstartare
Kan jag här få tips hur jag ska få min häst att sluta smida (slå i och slå av sin framskor med bakfötterna). Allt är välkommet gärna tips om man kan sko på något bra vis eller liknande men även balansövningar är väl bra men här sitter det i betydligt mer en balansen.

Kan ta lite kort om min lilla häst. Han är alltså en islandshäst med ett extremt bak-kliv. han smider i samtliga gångarter men är som värst i traven men även skritt och tölt. Han trampar av sig skor på löpande trots skyddsbots och nu på vinterna slår han ur samtliga tåbroddar fram. Det är så illa att han spräcker skona i två delar.

Det har gott så långt att vi inte längre vill trava leder du han så så vill han inte trava alls utan töltar då bredvis. rider man så provar han springa ifrån sina egna framfötter så man tror att han slut ska tippa framåt om man inte håller i honom. ökad tölt går han inte alls om han inte blir rädd för något för då flyger han fram. Desto mer form och muskler vi tränar destovärre värkar problemen bli.

Han har grymt små hovar så att prova dra in tår mer en det vi redan har provat med kan jag inte göra och vill helst inte labborera med formen på fötterna då han har så fina hovar.

Någon som har några tips?

Sv: Hästen smider, det förstör allt!

Längre bakskor då?

Korta av framskorna en bit? Då lär det ju bli svårare för honom att "kliva" av dem?

Har inte Hovslagaren någon idé? Hör med lite olika hovslagare, det är ju trotts allt skor+hovar dem jobbar med.. :D

Nu förutsätter jag att utrustningen är inpassad, sen hjälper det faktiskt om hästen skos i balans och då kan det hjälpa att byta hovslagare faktiskt. Detta förutsätter om hästen smider i fritt tillstånd, gör den inte det så måste du se över din egen ridning för det är oftast där grundproblemet går att finna. Ryttaren har helt enkelt ingen egen balans, och då måste man träna upp den.

Min förra isis smidde (fast inte lika grovt som din) ibland, han har också stora kliv i bak.

Visade sig att han bara smider om han spänner sig och/eller sänker ryggen. Det kunde han göra med eller utan ryttare.

Blir det samma om en väldigt duktig ryttare rider?

Jag skulle nog fundera på form och bärighet samt kanske testa annan hovis om denna inte har fler ideer.

Om det inte hjälper med tvärtå eller norsk skoning så är nog flappskor det bästa alternativet.
Dock vet jag inte hur TR ser ut i er sport ang skoningar.

Hade hand om en häst en gång med helt annan problematik. Hon var stel/hade ont i bogpartiet och mindre rörlighet i frambenen, då blev bakbensaktiviteten nedsatt pga platsbrist och hon fick extrema problem med hela kroppen (spänningar, värk osv). Detta var en tidigare problemhäst, så mitt exempel är rätt extremt.

Om du inte har kollat upp med vet, massör, equiterapueft så skulle du ju kunna göra det för att se så framdelen är fri och inga rörelsehinder i bogar osv. Och dessutom kolla så din häst inte har fått spänningar pga dess steg redan innan det blir allvarligt. Och när den ändå är där kan du ju klämma ut så mycket info och hjälp som möjligt om detta, de kan ju ha någon idé. Annars kanske vet + hovlagaren kan jobba tillsammans med problemet och hitta rätt lösning för din häst :)

Svar till er alla.
tack för svaren och hoppas på änumer tips.

Svarar lite på några frågor också.

3 olika hovslagre (några erfana och en nyutbildad)har under 3 år jobbat med problemt utan att hitta någon bra lösning det är därför jag vänder mig hit med förhoppningar om att någon kan ge ett tips som vi inte redan provat.

Han smider lika mycket i som utanför hagen.

Han smider mer när han jobbar i djup form än om han och jobbar i lite högre friare form men i allmänhet så trampar han alltid mer på sig när jobbar iform eller blir trött.

Det kan vist vara min balans och min ridning som spelar in för jag är inte den som säger att jag har perfekt sits, tycker dock själv att jag har god balans och övar regelbundet min egen balans med tex pilatesboll hemma Men bara för att jag har god balans behöver juh igentligen inte betyda att jag inte på ett eller annat vis kan sitta och ballansera mer på höger eller vänster sida så det säger jag inget om.

Erfaren ryttare har jag inte sett rida honom då han är en problem häst och ändast jag har kunnat rida honom.

Att korta skona fram hjälper inte annat än att motvärka ett par tappskor men i lägden gör det inte till eller från eftersom han slår sig allra mest i tåtrakten och det är däför han kan slå av brodar, brodkärnor och även spräcka skona där broddarna sitter.

Har haft han till vet blandannat för en mankskada här i sommras och där gick de igenom honom från topp till tå men kunde inte konstatera annat än att han är fruktansvärt rörlig.

vad menas med norkskoning då?

tack igen och forstätt komma med tips och ideér allt är av värde

Norsk skoning;)
Norrmänn är ju som bekant lite aviga:angel: så man skor skon bak o fram. Givetvis utan tå eller sidokappor. Snabbar på överullningen i fram.
Mosatt verkan får man om man låter hoven vara lite lång i tån.

När det gäller balansering med skor så kolla gärna med en hovslagare som skor travare. De brukar ha lite tips och trix:idea:

Hur har ni korrigerat balanseringen bak?

Svar till er alla.
tack för svaren och hoppas på änumer tips.

Den vanligaste orsaken till smedning är att tårna på framhovarna är för långa och/eller trakterna för höga. Framhovarna “hinner inte undan” om överrullningen blir fördröjd genom en felaktig hovform (eller en alltför tung sko). Höga trakter fördröjer överrullningen genom att det tar längre tid för den djupa böjsenan att bli tillräckligt sträckt för att lyfta trakterna.

Se till så att framhovarna blir verkade i korrekt form. Du kanske ska prova med en tåriktad sko?

En annan orsak kan vara att man rider hästen i för låg form. Särskilt otränade hästar kan då få problem med smedning. Låt hästen komma upp i formen. Det kan bli lättare att undvika smedning när hästen blir bättre tränad och starkare så att den kan gå och arbeta i balans.

En av mina hästar har smidit, både vid ridning och fritt. Hade nyss bytt hovslagare. Bytte sedan tillbaka och hästen blev okej igen. Den första ville ha större hovar med utflytningar på köpet, kom allt eftersom lite o lite. Till sist såg jag ju. Det tog ett år få tillbaka hovarna i normalt skick, men smidningen slutade efter två verknngar, mindre hovar (också mindre trakt). Han fick gå barfota ett tag också.

Du har inga bilder på din hästs hovar att visa?

Hej!
Jag skulle nog säga flappskor jag också. om du inte vet vad det är så är det en hel sula med halv sko. Den liksom "flappar" i trakten och då kan den ju inte heller åka av lika lätt. Ett plus är ju att den ska förbättra hoven också. Jag har bara positiva erfarenheter av flapp, men det används ju mest inom travet.

Jag gissar att barfota, runt om eller i bak, inte är ett alternativ?

När du säger att det har varit en problemhäst och att ingen annan har kunnat rida hästen - hur yttrar sig problemet? Är han fullt avslappnad med dig i sadeln, eller tenderar han att bli spänd? (Jag fiskar lite efter om det kan vara någon slags smärtproblematik i boten, t.ex. spatt - men om han nyligen är kollad grundligt känns det inte som att det är det som är problemet.)

Om det inte hjälper med tvärtå eller norsk skoning så är nog flappskor det bästa alternativet.
Dock vet jag inte hur TR ser ut i er sport ang skoningar.

Jag hade också provat tvärtå eller norsk skoning, sen hade jag kanske bett om att slå skor med längre traktarmar bak.

Jag hade nog tagit kontakt med en riktigt duktig travhovslagare, de är ena jäklar på balansera;)

Min häst var precis likadan när jag fick honom, även han Islandshäst. Han är extremt kort i ryggen och har himla bakbenskliv vilket på kort såg ut som om han satte hela framhoven över bakhoven och det smällde och gnisslade förfärligt. Skaffade tränare och ju mer jag lärde mig att få honom att gå "rätt", desto mer smällde han. Han började jobba bak och det kunde låta "klick-klock" i flera varv tills jag gjorde något annat. Dessutom hade tyngre skor fram i början för att hitta takten i tölten med då blev det ännu värre. Det jag gjort var att låta hovslagaren verka bakhovarna mer och sätta på honom mindre och lättare skor. Dessutom slutade jag rida dressyr i paddock och på bana, för det var där han smällde mest. Nu har jag haft pållen i snart 8 månader och smällningarna kommer i princip bara när det är dags att sko och ibland när han kommer i någon blandad gångart, tex galopp/pass då benen far åt alla möjliga håll.
Så jag har kanske inget specifikt tips men detta gjorde vi och jag kom att tänka på det för någon vecka sedan att "herregud han smäller ju aldrig längre"!
Men har suttit i din situation och vet hur jobbigt det är.
Kan även tillägga att skorna sitter numera stadigt och i hagen smäller han inte heller, dessutom rider jag dressyr på skogsvägar och grusplaner lite runtom i skogarna och där går han också rent. Kanske var det den lite annorlunda skoningen plus att jag red honom "ur form" som hjälpte honom att komma tillbaka? Jag vet faktiskt inte men skönt är det utan dessa klick-klock, hoppas du hittar en lösning till din pålle :)

Undrar om Racer-skon kan fungera??:

http://www.elitskon.se/index.asp?PAGE=6

Skyddsboots fungerade inte? Tänk om han är rädd att slå sej och spänner sej och behöver ordentliga skydd runt om?? Spänd i bog, nacke rygg så skorna far pga det?

ska kolla upp de där skona.
Jo sedan ett år tillbaka rids han aldrig utan skyddsboots just på grund utav det du skriver. han är rädd för att slå sig tror jag. bla för att ökade töleten också fungerar när han blir rädd men inte annars. har fått för mig att rädslan från en fara övervinner rädslan för attslå sig + den då naturliga drivingen :angel: gör att han kan tölta som f*n.

Jag gissar att barfota, runt om eller i bak, inte är ett alternativ?

När du säger att det har varit en problemhäst och att ingen annan har kunnat rida hästen - hur yttrar sig problemet? Är han fullt avslappnad med dig i sadeln, eller tenderar han att bli spänd? (Jag fiskar lite efter om det kan vara någon slags smärtproblematik i boten, t.ex. spatt - men om han nyligen är kollad grundligt känns det inte som att det är det som är problemet.)

Jo då jag har han barforta på sommrana men det ända som händer då är att han inte har några skor att trampa av sig och att det inte smäller lika högt när hov tar i hov så det blir juh minder störande för mig som slipper höra klink-klonk-klink-klonk men för han är det precis lika jäkligt iallafall tyvärr.

Problemet var av, jag vill inte säga djurmisshandel men, mycket dålig sköttsel från uppfödarens sida och den arbiskaman som senare läts "rida in" honom.
Han vart heltänkelt folkrädd men är idag väldigt folk-kär men det är fortfarande bara jag som rider honom då han heltänkelt fryser fast i backen om någon anna provar sätta sig på honom. Men han är Nästan som vilken annan häst som helst när jag rider honom bara man vet om "de röda knapparna" och så länge man unviker dem så är han väldigt avslappnad och fin. han är som nöjdast när han får gå och strosa med nosen bosktavligen i backen även med mig på ryggen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 948
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 698
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka