Hästen skakar

W

woarda

Hittade en av hästarna skakandes i hagen. Först trodde jag att det berode på att täcket blivit blött igenom, så att hon blivit kall. Men så var inte fallet. Tog in henne i stallet, hon rörde sig ganska försiktigt med bakbenen och när jag tittade närmre var båda bak jämn tjocka. Hon stog även och skakade i bakdelen samt väldigt spänd.

symtom jag kan se:
*stel i bakbenen
*svullen båda bak ända upp till hasen
*drar in rumpan och spänner hela bakdelen
*skakar
*ej varm i något av benen/hovarna
*ingen värme eller märkbar puls i något av benen
*allmäntillstånd som normalt
*feber vet jag inte

Sto, arab, 7 år.

Vad kan det vara? Har du något tips så skriv!

Sv: Hästen skakar

Hej!!

Kan det vara korsförlamning , att hon blivit kall osv.. vissa hästar är ju mer känsliga..:crazy:
Tycker du ska kontakta vet s¨å fort som möjligt för att höra vad de säger...

Hej!!

Kan det vara korsförlamning , att hon blivit kall osv.. vissa hästar är ju mer känsliga..:crazy:
Tycker du ska kontakta vet s¨å fort som möjligt för att höra vad de säger...

Hej.
Jag gissade på korsförlamning.

Inte min häst, men jag hämtade ägarna så snabbt jag kunde. Men de tyckte bara att hästen skulle stå inne i natt.
Jag tyckte däremot att de skulle ringa veterinär, i alla fall för rådfrågning. Men de nappade inte på förslaget.

Hur ska man gå tillväga om det är korsförlamning? Ska hon stå still få mat?

Det viktigaste är väl att hon hålls varm , mkt spån eller vad ni nu använder i boxen och massera kan ju inte vara helt fel för att få igång blodcirkulationen, mkt försiktigt dock om hon har ont...
Är ingen expert på korsförlamning men hoppas det är lite hjälp på traven.. Konstigt att hon inte ens vill ringa o rådfråga :(

Det viktigaste är väl att hon hålls varm , mkt spån eller vad ni nu använder i boxen och massera kan ju inte vara helt fel för att få igång blodcirkulationen, mkt försiktigt dock om hon har ont...
Är ingen expert på korsförlamning men hoppas det är lite hjälp på traven.. Konstigt att hon inte ens vill ringa o rådfråga :(

bra. jag slängde på henne det tjockaste täcket jag hittade. Hon står på spån.
Ägarna brydde sig inte så mycket om det verkade det som. Hoppas att de ringer veterinär imorgon. Jag tycker att det bara känns ännu värre när man inte har en aning om vad felet är.

jag vet hästar som veterinären sprutat med B-vitamin för korsförlamning. att hålla korset varm är viktigt. när jag jobbade som beridare på -80 talet sprutade vi otränade hästar förebyggande med B-sprutor just för att undvika korsförlamning.

svettas pållen ?

Gissar på det sistnämnda eller korsförlamning. Jag vet en som fick E vitamin för korsförlamningen! Och e de korsförlamning tar det LÅÅÅNG tid att bygga upp musklerna igen o man får vara försiktigt.
Men de där med svullna ben..... kan mycket väl vara aukt erlichia eller hur de stavas.

Vid Akut Ehrlichia är de vanligaste symptomen feber (ofta hög) svullna ben, vinglig gång.

Säger som resten av flocken, erlichios eller korsförlamning.
Hur har det gått med hästen?
/Anna-Karin, äger en korsförlamningspålle....

jag vet hästar som veterinären sprutat med B-vitamin för korsförlamning. att hålla korset varm är viktigt. när jag jobbade som beridare på -80 talet sprutade vi otränade hästar förebyggande med B-sprutor just för att undvika korsförlamning.

svettas pållen ?

Hon svettas ingenting. igårkväll verkade hon pigg och vaken, precis som vanligt.

Säger som resten av flocken, erlichios eller korsförlamning.
Hur har det gått med hästen?
/Anna-Karin, äger en korsförlamningspålle....

Jag vet tyvärr inte hur det är med henne idag, kommer med en rapport i eftermiddag/kväll.
Är inte min häst, om det var det skulle jag ha ringt veterinär på engång.

var nyss i stallet.

Hon var mest uppstressad för att hon var ensam. Annars verkade hon vara som vanligt.
Dock ganska tjock i bakbenen och gick lite stelt, inte mycket men det är något som inte stämmer.

Hon skakade inte idag och var inte lika spänd.

Ägarna tänker inte kontakta veterinär. Så vi får se hur det artar sig...

Ormbett??
lymfangit?
någon form av förgiftning, vad finns det för växtar i hagen?

Vilka idioter till ägare häststackarn har! :mad: Tur att du tar hand om den lite iaf...

KL
Håller med låter som korsförlamning.
Vet inte vad vet gör i det akuta stadiet. Men jags kulle INTE ge mat på ett tag (kraftfoder)
-Hålla varm
_vila
_inte massera, utan låta musklerna vila. Det har ju uppstått syrebrist och celldöd. Ingen vits att massera där nu.
-E-vitamin är bra i förebyggande och även akut antar jag. Vi ger riskhästen e-vitamin. Dubbel dagsdos före o efter ansträngning eller stress.

Det kan utlösas av stress.

Svullnaden kan ju uppkomma av att hela bakpartiet krampat ihop och cirkulationen därmed strypts. kanske linda bakbenen som stöd.

Ägarna borde tänka till nu då de haft en muskelsmäll, och läsa på hur de ska förabygga.
För varje gång tappar den muskelmassa!!

Fast min häst hade nästan exakt samma symptom minus skakandet, och han hade INTE korsförlamning! Alla blodvärden var helt normala.

Vet fortfarande inte vad det var, men det behöver alltså inte vara korsförlamning..

KL
Håller med låter som korsförlamning.
Vet inte vad vet gör i det akuta stadiet. Men jags kulle INTE ge mat på ett tag (kraftfoder)
-Hålla varm
_vila
_inte massera, utan låta musklerna vila. Det har ju uppstått syrebrist och celldöd. Ingen vits att massera där nu.
-E-vitamin är bra i förebyggande och även akut antar jag. Vi ger riskhästen e-vitamin. Dubbel dagsdos före o efter ansträngning eller stress.

Det kan utlösas av stress.

Svullnaden kan ju uppkomma av att hela bakpartiet krampat ihop och cirkulationen därmed strypts. kanske linda bakbenen som stöd.

Ägarna borde tänka till nu då de haft en muskelsmäll, och läsa på hur de ska förabygga.
För varje gång tappar den muskelmassa!!

vad skönt, då gjorde jag kanske rätt ändå.
Ägarna var inte hemma, men jag slängde på ett varmt täcke och ställde in henne i boxen, en tjej i stallet tyckte vi skulle ge henne mat men jag tyckte att det var bäst att låta bli...

får se hur hon mår idag. :/

Fast min häst hade nästan exakt samma symptom minus skakandet, och han hade INTE korsförlamning! Alla blodvärden var helt normala.

Vet fortfarande inte vad det var, men det behöver alltså inte vara korsförlamning..

de där hästarna är jobbiga. kan de inte bara tala om vad som är fel.
Att inte veta vad som är orsaken till symtomen är jobbigt.

Hur länge var din häst sjuk?

Ingen aning om vad det är men om du behöver få igång blodcirkulationen så är alla Back On Track produkter jättebra, blodcirkulationen kommer igång, det blir ungefär som muskelmassage och det värmer bra också .. :angel:

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
834
Senast: skiesabove
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 232
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 935
Senast: Jamtland
·
Hästvård Måste rådfråga, veterinär är kontaktad men har själv ingen aning i nuläget. Jag ligger själv i influensa och har inte varit i stallet...
Svar
17
· Visningar
2 810
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka