Hästen sänker ryggen, använda hjälptygel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mariika
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 506
M

Mariika

Rider en 5 åring och jag skulle behöva lite hjälp :smirk:.
Rider mycket i skog och mark (väldigt kuperad terräng alltså) för att hon ska bygga muskler. Nu har hon varit igångsatt ett tag och börjar få bättre kondition och muskler. Men när man travar så sänker hon ryggen och går högt med huvudet och använder därmed inte ryggmuskerna, förmodligen då hon tycker att det är lite jobbigt :smirk:.
Jag funderar nu på hur jag ska få henne att gå mer avslappnat, jag kräver inte att hon ska gå i form än, då hon inte är redo för det, men jag vill gärna ha bort hennes nuvarande sätt att trava på.
jag har funderat på ett thidermantygel, bara för att hon ska få på "känna" lite hur det känns.
Vad tycker ni att jag ska göra? någa idéer. Hjälptygel eller inte???

Tilläggas bör att hon inte har ryggproblem, hon är frisk som en nötkärna :bow:.

Tack på förhand :bow:

Sv: Hästen sänker ryggen, använda hjälptygel?

Handlar det om att hon inte orkar jobba genom ryggen i trav, eller handlar det om att det är en invand vana (travare?), eller kanske båda delar?
Min erfarenhet kombination hjälptygel och min pålle är att när han inte jobbar med ryggen, orkar han inte. När jag då försöker "hjälpa till", antingen med lirkande fingrar eller med nån slags hjälptygel, så knäpper han av i nacken, och jobbar ändå inte med ryggen.

Grejjen är mer den att hon är van att få gå så :crazy: . Hon är inte så mycket riden trots att hon reds in som 3 åring. Hon har varit väldigt bråkig och kastat mycket med huvudet, bockat etc.
Men har nu fått henne att sluta med detta. Ägaren (foderhäst) har därmed varit glad över att ha suttit kvar i sadel, har typ alltid varit största målet när man rider henne :smirk:. Och indirekt så har hon ju då inte fått så bra ryggmusker.

Så nu när hon går lugnt så vill jag försöka arbeta bort denna "ovana" som hon har. :bow:

Tigertofflan skrev:
Min erfarenhet kombination hjälptygel och min pålle är att när han inte jobbar med ryggen, orkar han inte. När jag då försöker "hjälpa till", antingen med lirkande fingrar eller med nån slags hjälptygel, så knäpper han av i nacken, och jobbar ändå inte med ryggen.

Visst är det så. Men nån stans måste jag börja, frågan är bara vad som är det allra bästa :crazy:

prova att gå väldigt lång och låg i uppförsbackar, annars är ju lång och låg ett alternativ men det bror på om hon är redo för det mm

Vad hände rom du försöker rida henne fram till bettet?

Min första tanke på hjälptygel är en chambon. Ber hästen att sänka huvet, men drar inte in nosen.

Bra att du rider mkt i kuperad skog o mark.
Det stärker en hel del o främjar den naturliga formen.

Massor av övergångar, halt-skritt, skritt-trav osv
Var noggrann med att gasen o bromsen fungerar.
Flytta undan för skänkeln osv.
Stadig hand!
Plockande o fifflande med tygeln kommer bara att ge dig en orolig mun och vinglig häst.
Var mjuk och följsam så att du inte blir stum i handen och led lite när du flyttar för skänkeln.

Fundera inte så mkt på huvudets position i början utan försök att få henne att arbeta bakifrån.
Då kommer resten att falla på plats.

Jag tycker inte att du ska använda hjälptygel såvida du inte är riktigt duktig. Graman vore kankse nått i så fall?

Lycka till!

Tycker gott att du kan kräva form av hästen, unghästform. Du hjälper inte hästen genom att låta den gå hur den vill, det sliter bara mer på kroppen. Utbildningen handlar om att lära hästen bära ryttaren.

För att kunna rida hästen korrekt på tygeln måste man börja med grunden, framåtdrivande och förhållande hjälper. När dessa fungerar börjar man med vändande hjälper, tex på en fyrkant. Rid rakt fram, vänd, rid rakt fram osv. Först i skritt, sen i trav. När dessa sitter kan man introducera skänkelvikningar, lära hästen att flytta sig undan för skänkeln. Gör man detta arbete rätt kommer hästen att börja söka sig framåt neråt, och i början ger man då bara efter och låter hästen känna sig fram till sin balans.

När hästen kan dessa hjälper, framåt, förhållande och sidförande har man möjlighet att börja påverka dess kroppsdelar, och kan nu introducera arbete på volt. Samtidigt går man över till att inte bara ge efter när den sänker sig utan erbjuder kontakt i handen. En rätt riden häst går nu i en ändamålsenlig form samt går att påverka.

fortsättning följer, ska jobba lite :D

Mariika skrev:
Grejjen är mer den att hon är van att få gå så :crazy: . Hon är inte så mycket riden trots att hon reds in som 3 åring. Hon har varit väldigt bråkig och kastat mycket med huvudet, bockat etc.
Men har nu fått henne att sluta med detta. Ägaren (foderhäst) har därmed varit glad över att ha suttit kvar i sadel, har typ alltid varit största målet när man rider henne :smirk:. Och indirekt så har hon ju då inte fått så bra ryggmusker.

Så nu när hon går lugnt så vill jag försöka arbeta bort denna "ovana" som hon har. :bow:

Hon har protesterat och troligen beror det på att hon inte varit redo för uppgiften än. Jag rekommenderar mer markjobb, inga hjälpmedel och mer skrittarbete tills hon är stark nog för att börja trava. Skogen är bra, led henne runt träden i små och stora volter så kommer hon ska du se. Se över sadeln! så att den inte bidrar till ett dåligt beteende. Framåt nedåt är det som du ska sträva efter enbart än så länge...Tänderna? är hon färdig i munnen? Det kan också spela in om det är saker och ting som händer där inne...vargtänder? Rid bettlöst ett tag och se om det bli någon skillnad. :cool:

Piraja skrev:
Hon har protesterat och troligen beror det på att hon inte varit redo för uppgiften än. Jag rekommenderar mer markjobb, inga hjälpmedel och mer skrittarbete tills hon är stark nog för att börja trava. Skogen är bra, led henne runt träden i små och stora volter så kommer hon ska du se. Se över sadeln! så att den inte bidrar till ett dåligt beteende. Framåt nedåt är det som du ska sträva efter enbart än så länge...Tänderna? är hon färdig i munnen? Det kan också spela in om det är saker och ting som händer där inne...vargtänder? Rid bettlöst ett tag och se om det bli någon skillnad. :cool:

Jag tror inte att det är därför som hon har protesterat, jag tror ofta att det har varit att hon har varit osäker. Man märkte att när hon blev skärrad så svarade hon med att kasta sig bakut och bocka, eller när hon inte ville gå framåt, från hagen etc. :crazy:
Att utbildningen har gått för snabbt har jag svårt att tro, hon reds in som 3 åring och har mest bara luffsat i skogen så vitt jag vet :smirk:. (foderhäst).
Rider i skogen gör jag redan massor, kors och tvärs. Har en toppenskog för fotarbete (hästen får se sig för MYCKET :D ).
Sadeln är bra, skaffade en ny till henne när hon kom som sitte fint på henne och tandläkaren var ute hos henne för ett par månader sedan bara, likaså veterinär (rutinkoll).
Brukar tömköra henne ibland så markarbete får hon :).
Jag har tänkt på bettlöst, men då jag inte har något inhägnat område att rida på så fick jag släppa den idéen, då jag inte vill rida utan bett IFALL det skulle hända något, då sitter man ju där och kan inte göra något :crazy:.

Framåt-nedåt är det jag vill uppnå ;), knappt det ens, nu vill jag bara ha ner huvudet en bit :smirk:.
Men tusen tack för tipsen, hade kommit till nytta ifall det var sånt som jag inte kollat upp/redan gör nu :bow:

Mvh Marika

Folk kommer väl att strypa mej nu men, min häst ghar vart som din verkar fast travare då..Henne slet jag med i ett år med halet försök till skänkelvikningar, ja allt men inget fungerade..När jag började rida för tränare tyckte hon att ja skulle prova graman, och det testade vi och hon går riktigt fint nu. Finare överlinje än många ridhästar enl många.. :) Bara för att man använder graman behööver man inte dra ner hästen utan min häst har den mest som ett stöd och behöver den näsan inte längre..Det är mest om hon blir fööör pigg hon kan tappa koncentrationen o.s.v. Men om du använder dej av graman var noga med eftergiften annars blir det bara värre!! Lycka till!

Express_Pearl skrev:
Folk kommer väl att strypa mej nu men, min häst ghar vart som din verkar fast travare då..Henne slet jag med i ett år med halet försök till skänkelvikningar, ja allt men inget fungerade..När jag började rida för tränare tyckte hon att ja skulle prova graman, och det testade vi och hon går riktigt fint nu. Finare överlinje än många ridhästar enl många.. :) Bara för att man använder graman behööver man inte dra ner hästen utan min häst har den mest som ett stöd och behöver den näsan inte längre..Det är mest om hon blir fööör pigg hon kan tappa koncentrationen o.s.v. Men om du använder dej av graman var noga med eftergiften annars blir det bara värre!! Lycka till!

Ingen kommer nog strypa dig för det svaret ;). Jag bad om att få flera olika åsikter, och det har jag fått :D.
Får se hur det blir, ska till en tränare nästa vecka, får se vad hon säger :angel:.

Tur det!! ;) Brukar ju alltid vara ett sånt himlans tjafs om hjälptyglar. :D

Jag har en väldigt het häst som gärna går med huvudet högt, Rider regelbundet för instruktör och hon har tipsat mej om att rida på Graman och wow vilken skillnad.. nu söker hon sig mer neråt och framåt och tar stöd på bettet.. så himla stor skillnad bara på ett par månader..

Hellre så rider jag med graman och låter hästen jobba neråt och framåt så bäst det går, en låter henne gå med sänkt rygg och hög hals och inget stöd i bettet..

som sagt gramanen är inte till för att dra ihop hästen utan till för att hjälpa den att komma till arbete på rätt ställe..

min åsikt mina ord min häst

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
643
Senast: cowgirl81
·
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 523
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 277
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 819
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈