Hästen reser sig

malinsky

Trådstartare
Efter att min häst har fått vila i 2v och bara gått med andra hästar och ätit mat och varit "lilla hästen på prärien" vill han inte längre gå från gården när jag rider! När jag leder honom är ledarskapet oemotsagt.

Ut på vägen testar jag inte längre, den är alldeles för starkt trafikerad, men rundbanan som går ut mot vägen är ypperlig att använda. men jag vet inte riktigt hur jag ska göra när han protesterar genom att resa sig.. alternativet är att han reser sig och samtidigt vänder sig. :confused: Om han vägrar gå framåt så kan jag som sista åtgärd använda spö, att han svarar genom att bocka eller sparka bakut ser jag inte som ngt problem.. men jag har svårt att veta hur jag ska hantera när han reser sig!!

Tips och förslag? Hur hanterar ni era hästar som är "lätta fram" som hellre står.. än går ;)

Sv: Hästen reser sig

Det här är ett klassiskt "stallmods"-problem tycker jag.

Nu blir jag givetvis lynchad, men jag kör på ett par gramaner och rider som vanligt. Svarar inte hästen framåt för skänkeln förstärker jag den genom spö och/eller sporrar. Hästen MÅSTE lyda, annars blir det farligt.

Med gramanen får du större kraft att hålla huvudet i en sådan ställning att det inte är möjligt att resa sig, det blir lättare att vända runt. Och fördelen är att du kan lätta på den när den inte behövs.

Enligt mig bättre än ett skapare bett.

Tycker inte det låter som något stort problem, men en fnurra på tråden som snabbt går över när ni väl kommunicerat ut vem som bestämmer riktning vid ridning :)

Tack för ditt svar! Ja, det finns inget annat än att han måste lyda. Det är "bara" från stallplanen som vi har fått trassel. Runt rundbanan ska han bannemej gå, det är inget snack.. men han gör det inte just nu utan protester!

Graman.. kanske ska låna en gramantygel, för det måste ju vara svårare att resa sig då.. hmm... Jag är övertygad om att detta är ett tillfälligt problem, han ger sig snart.. men jag vill göra det på ett sådant sätt så vi inte skapar mer problem än vad som redan är.

Men en häst som stegrar sig, och om jag då lägger på spö.. var tar hästen vägen då? Mer uppåt? Är helt novis på stegrande hästar :mad:

Beror ju helt på hästen. Vissa ger sig snabbt när de märker att de inte vinner. Andra blir helt vansinniga och studsar och reser sig höge, kastar si och testar linan ut s a s.

De värsta tycker jag personligen är de som kastar sig på bakbenen (utan att ha koll om de har balansen att klara ut det), landar, bockar och sedan kastar sig upp igen. Svårt att hänga med där!

Lovisaleonora_ skrev:
De värsta tycker jag personligen är de som kastar sig på bakbenen (utan att ha koll om de har balansen att klara ut det), landar, bockar och sedan kastar sig upp igen. Svårt att hänga med där!

:eek: Låt mig slippa, snälla!! :eek:

Sitter man såhär i sadeln då tro?? :bump:
(med samma färg i ansiktet?)

Jag hade lite såna problem tidigare. Jag vet ju inte hur din häst har med styrka och balans men till att börja med så blev jag ganska snabb på att hänga fast runt halsen. Det är ju praktiskt att inte åka av.

Men till slut blev jag helt enkelt förbannad och körde hälarna i sidorna på honom medan jag vrålade nåt i stil med "förbannade idiot du ska gå FRAAAAMÅT". Samtidigt som jag hängde fast för brinnande livet. Det räckte med en gång så gav han sig. Men i vårt fall så har jag en ganska välbalanserad häst som hade möjlighet att stå rakt upp rätt länge.

Och när du börjar känna framdelen lätta, luta dig bakåt och driv framåt så att den inte "hinner" komma så långt uppåt utan att du med skänkel och kropp trycker den framåt - neråt.

Jag vet precis hur jag ska göra på min valack när han funderar på att resa sig, han har sina trix, men det har jag med.
Jag lärde mig mkt av mitt sto, som gick på två ben i ca 6 månader innan hon ville gå på fyra.. :smirk:

Till skillnad från vad Cina säger tycker jag inte man ska luta sig bakåt och driva! För när du då driver kommer hästen troligen skita fullständigt i det eftersom den har framdelen fri så den kan resa sig istället för att lyda dig och vad tror du den väljer då?

När du känner att hästen börjar lätta, luta dig framåt så din vikt hamnar på framdelen, dra i ena tygeln så att halsen böjs då tappar dom balansen och kan bara småstegra.
Man kan även när hästen vill lätta, böja halsen ordentligt åt ena hållet så kommer den inte upp.
Men det gäller att vara med, man måste göra det innan dom har kommit upp.

Min valack blir skitsur när han inte kommer upp, kan slå lite och så då istället men det är iaf bättre än att dom reser sig, för personligen tycker jag inte det finns nåt värre än hästar som reser sig.

Liknande trådar

Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
4 152
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar