Hästen rasade genom stallgolvet

Sv: Hästen rasade genom stallgolvet

Vad jag har förstått det som så har det varit ett trägolv i stallet/boxen? :confused: Är det inte lite säkrare med att ha betong golv.. I en transport har du tillvisso sådan golv som nämdes, men hästen står inte ett visst antal timmar där och sköter magen varje dag året om. Urin gör nog sitt till att golvet inte behåller sitt toppskick.. Sedan har man starka stålbalkar som håller upp allt under transporten, inga träbalkar... För mig verkar det vansinnigt att ha ett golv innehållande trä i en box, speciellt när man har en jordkällare under med en högre fallhöjd.. Nu var det bara tur att hästen klarade sig utan allvarligare skador...

det står i artikeln att en kontruktör till och med varit där och kollat på bygget utan att anmärka.. det som kan ha vartik isf kan ju vara att hästen själv skrapat massor med broddförsedda hovar och på så sätt haft sönder golvet..
eller att det läckt just där...
cementgolv är alltid säkrare, det är aldrig 100% säkert med luftrum under såvida det inte är tjock cement och rejäl armering (ex i parkeringshus)..

det finns en ny sorts betong som kallas svavelbetong som testats i stall men jag vet inte riktigt hur det har gått.. det är någon runt sandviken/storvik som har svavelbetong i en av boxarna..

Vad exakt är en "konstruktör" ???

Nåväl, jag har sett flera exempel på både arkitekter och snickare som tror att det är ungefär samma sak att bygga för hästar som för människor.... att man dessutom har lagt en skiva uppepå träplankorna gör att urinen/fukten ligger kvar mellan skivan och plankorna och orsakar några d-ska rötskador på trät :smirk:

Skulle man dessutom lägga ett lager gummimatta uppepå alltihop så är katastrofen endast en tidsfråga.

Armerad höghållfasthetsbetong är ta mig tusan det enda som verkligen håller i längden som golv när hästar är inblandade.

jag skulle då aldrig bygga en box /boxar i luften så att säga.. jag vill då ha fast mark under.. skulle aldrig nånsin bygga så att en jordkällare är under... *rys*

exakta anledningen till att jag tänker utbilda mig till EXAKT stallbyggnadsingenjör och inte vanlig byggnadsingenjör..

men jag skulle kunna tänka mig att kontruktören som finns angiven i artikeln faktiskt vet ett och annat om häsatstallar och dess konstruktion.. annars tror ja inte dom skulle våga säga att någon var dit och godkänt bygget..
det kommer troligtvis aldrig att kollas upp nogrannare heller..

Med regelbunden uppcheckning och utbytae av plank och ev reglar är det inegn fara att ha annat utrymme under stallutrymmet..

Jo, och med det ökade underhållsbehovet så blir det billigare med betong istället för trä i stallgolvet.... och bättre

Vad gäller "konstruktören" så har jag i min släkt några som har jobbat som journalist - så uppfattar det nästan som att Star Trek är mera verklighetsbaserat än många tidningsartiklar.

kan hända att det blir billigare och säkrare, men det betyder inte att det inte går eller att det betong är fenomenalt mycket bättre..

och artikelns sanningshalt vet inte du mer än någon annan om.. din "jounalist" släktingar kanske förvrider mest själva?

Med sanningshalt så menar jag att "konstruktören" i artikeln mycket väl kan ha varit snickaren som var och byggde om köket i bostadshuset och som inte visste ett dyft om stallbyggen....

Och ja, betong är fenomenalt mycket bättre som golvmaterial i djurstallar !

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka