Hästen på tygeln??

B

Buffalo_brud

Hur får man hästen på tygeln?? Jag har provat med att ha en bra kontakt i munnen och krama försiktigt och använda skänklarna. Sysselsätta hästen och rida mycket på böjt spår för att mjuka upp hästen....Gör jag rätt?? :confused:

jo men det blir mycket lättare om du anlitar en tränare!..det måste man alltid ha om man vill lära sig rida riktigt!..det hjälperinte att sitta hemma och såga..

Om du gör rätt?
Det är svårt att svara på. :) Man måste se allting du gör på hästen för att kunna avgöra det.

En förutsättning för att få hästen "på tygeln" är att du själv är "på tygeln".
D.v.s. att du har rätt sits, rätt drivning o.s.v.

Bästa sättet för dig är att ta hjälp av en tränare.

Ja, du behöver en tränare. Det är omöjligt att svara på om du gör rätt eller fel, alla hästar och ryttare är ju olika och behöver olika hjälp för at det ska bli bra.

Det lättaste sättet att få hästen på tygeln är följande.
Lägg tygeln på marken. Se till att hästen kloiver på den Voila! Hästen är PÅ tygeln

Nu var jag roliga va? :devil:

haha jaa nu var du rolig :P eller också så spänner man in <b>hästen</b> med gummiband för shettisar :devil: samtidigt så lutar man sig fram o drar i tyglarna vid knäna, det funkar för mig! :devil: :rofl: hahahahaha

Mest effektivt är att sluta tänka på att hästen ska gå på tygeln och istället tänka på att den ska jobba rätt!

Effektivt

Jag vet något ännu mera effektivt! :idea:

Strunta i att tänka på formen på hästen, utan koncentrera sig på sin egen form.

Den första frågan jag har är vad du menar med på tygeln? Menar du att hästen ska gå samlad,lösgjord, bygga överlinjen, eller ?
Det finns ju övningar som stärker hästens bakdel och ryggmuskler och som är lösgörande och detta i sin tur medför att hästen går med eftergift i nacken. Därmot finns det skilda åsikter hurvida man genom att krama tyglen tex kan åstakomma eftergift i nacken som sedan ger eftergift i hela hästens kropp....
Genom att visa hästen sökning framåt nedåt och visa den rätt form som stärker överlinjen kan man ju bygga förutsättningar för att hästen får in bakdelen under sej så småningom och vidare öka förmågan till samling. Gå in på www.levad.nu och läs mer om detta, finns bättre beskrivningar där, än jag kan ge.

Precis som många andra säger; strunta i hästens form! Den kommer så smånigom att arbeta rätt om du gör rätt, enklaste och bästa vägen dit är att ta hjälp av en duktig tränare!

För att hästen överhuvudtaget ska arbeta i en korrekt form måste följande fungera:

Din sits och inverkan - korrekt och vid rätt tillfälle

Broms och gas - hästen stannar och går fram när du vill och i alla gångarter

Framåtbjudning - ekipaget ska tänka och ta sig framåt

Dessa tre punkter tycker jag är det centrala i all ridning.

just det här skulle jag personligen vilja få förklarat lite..
jag har lite problem att få emil att åtminstone börja gå i rätt form. det enda han gör nu är trampar in lite o böjer på nacken.
kan du ge lite tips på detta?:
Din sits och inverkan - korrekt och vid rätt tillfälle

hur "korrekt"? hur är det korrekt, o när är det rätt tillfälle? när det inte är rätt tillfälle, ska man sväva en bit ovanför sadeln då eller? :smirk: :D

Med "Din sits och inverkan - korrekt och vid rätt tillfälle" menar jag att man ska sträva efter att ha en så korrekt sits som möjligt, vare sig det är den lodräta sitsen, trepunktsitsen eller fältsitsen, OCH att ens inverkan ska komma vid rätt tidpunkt och på ett korrekt sätt.

Det är stor skillnad mellan en aktiv och passiv sits och man måste lära sig när och hur man ska använda vilken. Vidare är det viktigt att man är avslappnad och följsam i sin sits - d v s arbetar med hästen och inte mot den.

Vad är ditt och Emils problem? Om du menar att han börjar trampa under sig och går med eftergift i nacken är det ju bara bra! Eller menar du att han tappar bjudning och bara "struttar på" bakom hand? I sådana fall måste du försöka att få honom att länga sig (lång och låg form) och arbeta bakifrån och igenom hela kroppen. Få honom att vara avslappnad men med framåtbjudning.

jo precis, det är mitt problem! plus att han rätt som det är, bara försvinner under mej..! jag har försökt känna efter (jag har lärt mig, jag vet när han gör det nu) o se om jag ändrar nåt, men jag kan inte känna nåt i vare sig hans gång eller i min sits...
o sen om det inte är för mycket vill jag också gärna ha lite tips om hur jag ska få honom o fortsätta på samma sätt :smirk:
plötsligt släpper han bara allt, upp med huvet, släng med benen osv...
//tacksam för en massa kloka svar! :D

i början när ja blev uppflyttad på mina lektioner så brydde ja mej inte om hästen gick i form, för ja inte va lika dukti som d andra, men senare när ja märkte att ja fick d å gå i form blev ja så jäla stöddi å trodde att bara ja arbetade tillräcklit mycke så skulle den gå rätt. men -NEJ! det har gått piss för mig på lektionerna tills för ett par gånger sedan när jag hade en häst som den bästa ryttaren i min ridgrupp inte pallar å få i form så tänkte ja "äh men då spelar d ju inte så stor roll". såklart att han gick i form i slutet av lektionen då! :D :D :D. tänk inte så mycket på formen, tänk istället på att hästen lyssnar på dig, är ställd på böjt spår och att du kan öka och minska tempot. d gick super för mig! :D :bump: :bump: :banana: :banana:

Har du kollat upp så att han inte har ont eller har spänningar någonstans? Många hästar som slänger med huvudet har problem, med t.ex. tänder, nacke, rygg, knän eller mage.

Tränar du för någon? Om inte, börja! Om du redan tränar för någon men ni inte kommer tillrätta med era problem, prova då att rida för en annan tränare. Alla tränare och deras metoder passar inte alla ryttare och hästar.

I din ridning måste du visa honom, genom eftergift och beröm, när han gör rätt d.v.s arbetar bakifrån och fram. Böjer han endast på nacken och tappar bjudningen måste du först lätta av på handen och sedan driva fram honom. Om han börjar trava, beröm och låt honom trava ett par steg. Han gjorde ju rätt! Nästa gång behöver du inte driva lika kraftigt. Det här är den viktiga broms- och gas träningen, hit kan man behöva gå tillbaka många gånger för detta måste alltid fungera!

När detta funkar är det dags att rida lösgörande arbete, det kan vara volter, serpentiner eller skolor. Men glöm inte av att rakrikta och rida på spåret. Bara en massa snurr på volten är varken kul eller bra. Variation är viktigt. Även liksidighet är viktigt för att få en stark och bärig häst. Stärk er i er svaga sida, genom att även arbeta i det svåra varvet. Glöm inte heller av att jogga av och stretcha gärna.

Hoppas du får ordning på honom och att ni har roligt ihop! :)

Först när du jobbar rätt kan du börja förvänta dig något av hästen.
Håller med övriga. Ta hjälp av en tränare!

Tänk på att för att få hästen i korrekt form och "på tygeln" måste du börja bakifrån, alltså med sätet och drivning, utan bakben ingen korrekt form....försök att inte fixera dig vid att hästen ska kröka på nacken, för det räcker ändå inte...med rätt arbete bakifrån kommer det att komma av sig självt sen...

När jag ska få x att gå på tygel så har jag yttertygeln stram, men inte för mycket och innertygeln lättar jag och drar på försiktigt, lättar, drar,lättar, drar.. efter ca. 30 sek, har hon lyft på svansen "skjutit upp och böjt ryggen" och böjer fint på nacken..iaf ett tag :p när hon gör det en längre stund då är det bara att släppa efter och berömma.. Gör jag fel kanske? :o

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
926
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama