Hästen min hostar

L

leva11

Jag har lagt märke till att våran ena valack hostar (Torr hosta) och det är nu 4 dagen,
frågan är om det är våra småbalar vi köpte i somras luktade gott och grönt och tort men nu tycker jag att det luktar damm och vet inte hur det har kunnat blivit så,
Frågan är nu om jag ska bara ge valacken bara av våra rund balar ?
för det va när jag började med det andra hö då började han hosta,
som han hostar och inte dom andra kanse är han extra känslig?

Kan man ge hästen nått mot hostan funderar på om jag ska ringa vet, i morgon

Sv: Hästen min hostar

Släng bort dammigt hö omedelbart, särskilt om en häst fått en sån reaktion!
Mycket utevistelse och mögelfritt hö så tror jag nog han är bättre på ett par dagar. Om han bara hostar lite ibland och det inte blir värre skulle jag börja så, och se om höbytet ger effekt. Annars kan man alltid ringa vet och fråga såklart.

ja bort med dammigt hö direkt! Sen kan du göra avkok på timjan,anis och lakridsrot och ge när det kallnat.Fungerar toppen och lindrar.Om det verkar ihållande så ring veterinär.

ta bort höt omedelbart! dammit hö kan ge föralltid hosthäst :s
Lösdrift och högkvalite på höt är botet om det inte har gått för långt då kan alger och örter hjälpa..

För ett par år sedan började en av våra hästar att hosta. Vi hade fint dammfritt hö. Så vi blötlade höet innan och hostan försvann.
Men vi vågade inte ta några risker att det skulle komma igen + att det var så attans kallt att hålla på med blött hö, så vi började med ensilage.
Ok. vi vaccinerade hästarna långt innan mot botulism. :bow:

ville bara tala om att han har slutat att hosta nu

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Hej! Frågor om torrhö! 1. Har ett torr-hö i småbal slaget i juni. Doftade supergott när vi tog in det, men nu är det alldeles doftlöst...
Svar
5
· Visningar
1 085
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 873
Senast: Capybara
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 699
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI