Hästen klarar inte att vara borta från sitt sto!!

Moreeeno

Trådstartare
Hej! För ung 5 månader sedan bestämde jag och min familj oss att flytta hem våran ponny. Och efter som vi bara hade en häst så köpte vi ett avelssto som skulle hålla honom sällskap.... Det gick jätte bra ända tills hon började brunsta! Nu klarar han sig inte utan henne! När jag rider iväg skriker han som en dåre och jag är så rädd att han ska skada sig! Och när vi skulle åka o träna med honom förra veckan blev han galen när han märkte att hon inte skulle följa med och skadade sig i transporten :(

Vad ska jag göra? Han är en tävlingsponny och vi är iväg mycket med honom men han blir så himla galen såfort vi ska åka...

Tror ni att det hjälper att skaffa en chettis som kan följa med i tränsporten?...

Vore tacksam för svar! :D

Sv: Hästen klarar inte att vara borta från sitt sto!!

Eftersom det började vid brunst kanske du kan prova att ge munkpeppar även om han inte visar hingstfasoner, så kanske beteendet ändrar sej ändå. Bara en tanke.

Jag har en häst som blir hingst när stona brunstar och jag har provat (örter)munkpeppar och humle och det blev bättre resultat än bara munkpeppar eftersom humle är östrogent så att det tar udden ur testoronet.Men räkna med att det tar ett tag innan du ser resultat....

Munkpeppar har jag för mig att man inte får ge tävlingshästar, kolla upp det så du inte använder något otillåtet.

Annars är det nog träning som gäller, ni får träna på att lämna stoet hemma och åka iväg. Skulle det inte fungera trots träning så kanske ni borde sälja stoet och köpa en valack istället som sällskap? Den kanske han inte känner att han vill "vakta" på samma sätt.

Okej jag ska kolla upp det :)

Jo sälja henne vore ju ett alternativ men tro mig hon är verkligen en på miljonen och allt går verkligen super med henne! Hon är verkligen en fin häst och jag vill verkligen inte sälja henne...
Men jag tänkte... Om man köper en minishettis som kan följa med på tävlingar och allt sånt.... Då kanske de skulle funka...

men då får ju shettisen stå ensam i släpet flera timmar när du rider fram och rider banan. tänk dig att stå i ett varmt släp hala dagen och stirra in i väggen.
mitt stora sto vill inte vara ensam när hon åker, så till tävling åker jag med andra som ska vara med på den tävligen. och när vi skulle till vet så fick min shettis åka med, men då ffick hon gå med min stora hela tiden dvs när stora springer i volten, rakt fram i gång och in på röntgen.

det är kanske bäst om du ger både ponnyn och avels stoet munk peppar och försöka lifta med andra som ska till tävling då stoet brunstar. ge dem några år så blir ponnyn bara trött på stoet när hon brunstar, min gamla gubbe var mycket glad förut när shettisen brunsta men nu så håller han ett extra stort avstånd till båda stona då det är dax.

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 915
Senast: EmmaW
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 154
Senast: exotic
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·
Hästmänniskan Dålig rubrik, men jag behöver lite input just nu då jag känner mig helt förvirrad.. Lite bakgrundshistorik: Jag hade en lovande...
Svar
9
· Visningar
1 858
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter