Hästen har ont, men vart?

S

Sassa

Ska försöka göra en kort historia av det hela.
Jag har tagit åt mig att hjälpa en person med hans unga travhäst. Hon hade tappat lusten och han visste inte riktigt vad han skulle göra med henne. Han bad mig därför att börja ridträna henne och se om det va någon idé att fortsätta med henne.
Efter ca tre veckor började jag känna att hon förändrades, och detta på två sätt. Dels har hon blivit pigg och levnadsglad igen (medicinen va kompisar, lösdrift med gott bete och skogspromenader) Andra förändringen va att hon började beté sig konstigt vid ridning, hon verkade få ont när jag i traven satt ner och fick för mycket av min tyngdpunkt långt bak, då reagerade hon med att försöka fly och någon gång sparka bakut lite smått. Så märktes det bara i början. Nu skulle jag rida henne igår (haft henne 4 veckor nu) och jag kände att hon sköt rygg så fort jag satt upp och nästan ville bocka av mig på en gång. Jag hoppade genast av, kände att nått va FEL!
Tog av henne sadeln och gick ut för att kolla igenom henne lite. Hon visade ingen hälta när vi skrittade och travade på rakt spår. Men när jag longerade henne runt mig på väldigt liten volt gick det bra i vänster varv, men så fort jag bytte till höger blev hon väldigt stressad, bytte varv några gånger, för att bara konstatera att så fort jag kom till höger blev hon "galnare och galnare" hon stegrade sig och kastade med huvudet och ställde sig och stampade med framhoven. Hon är en mycket trevlig häst och skulle aldrig få för sig sådana här konstigheter annars!

Men nu är frågan: vart sitter problemet? Jag gissar på höger knä, kan det stämma?? Jag har klämt och känt på ryggen men hon visar inget alls då.

Hon har tidigare varit hos vet. och vad jag vet så har dom inte kommit fram till nått. Hon ska kollas upp av equiterap/massör så fort det finns tid. Men jag skulle bara vilja få någon rätsida på detta före dess. Hon ska naturligtvis inte ridas mer förrän hon är kollad men det vore ju skönt om man hade något hum om vad som är fel.

Någon som har några idéer??

Sv: Hästen har ont, men vart?

Ska försöka göra en kort historia av det hela.
Jag har tagit åt mig att hjälpa en person med hans unga travhäst. Hon hade tappat lusten och han visste inte riktigt vad han skulle göra med henne. Han bad mig därför att börja ridträna henne och se om det va någon idé att fortsätta med henne.
Efter ca tre veckor började jag känna att hon förändrades, och detta på två sätt. Dels har hon blivit pigg och levnadsglad igen (medicinen va kompisar, lösdrift med gott bete och skogspromenader) Andra förändringen va att hon började beté sig konstigt vid ridning, hon verkade få ont när jag i traven satt ner och fick för mycket av min tyngdpunkt långt bak, då reagerade hon med att försöka fly och någon gång sparka bakut lite smått. Så märktes det bara i början. Nu skulle jag rida henne igår (haft henne 4 veckor nu) och jag kände att hon sköt rygg så fort jag satt upp och nästan ville bocka av mig på en gång. Jag hoppade genast av, kände att nått va FEL!
Tog av henne sadeln och gick ut för att kolla igenom henne lite. Hon visade ingen hälta när vi skrittade och travade på rakt spår. Men när jag longerade henne runt mig på väldigt liten volt gick det bra i vänster varv, men så fort jag bytte till höger blev hon väldigt stressad, bytte varv några gånger, för att bara konstatera att så fort jag kom till höger blev hon "galnare och galnare" hon stegrade sig och kastade med huvudet och ställde sig och stampade med framhoven. Hon är en mycket trevlig häst och skulle aldrig få för sig sådana här konstigheter annars!

Men nu är frågan: vart sitter problemet? Jag gissar på höger knä, kan det stämma?? Jag har klämt och känt på ryggen men hon visar inget alls då.

Hon har tidigare varit hos vet. och vad jag vet så har dom inte kommit fram till nått. Hon ska kollas upp av equiterap/massör så fort det finns tid. Men jag skulle bara vilja få någon rätsida på detta före dess. Hon ska naturligtvis inte ridas mer förrän hon är kollad men det vore ju skönt om man hade något hum om vad som är fel.

det låter ju som om det skulle kunna vara sadeln som klämmer:confused: prova barbacka o se hur hon reagerar...lycka till

Nu har jag inga bra förslag på vad felet kan vara men måste ändå undra.

Hästen är ung och endast riden en månad? Stämmer det?

När jag har haft unghästar att rida in så har jag inte suttit på dom i traven på ganska lång tid, betydligt längre än veckor.

Jag har fått lära mig att man ska vara lätt i rumpan när man rider orutinerade hästar och rida lätt i traven tills de har lärt sig att balansera ett helt ekipage med ryttare och sadel och kanske framför allt sig sjäv.

Såklart så kan ju alla ha sina sätt att rida unghäst, men jag undrar ändå om du inte suttit för tidigt på hästen och kanske har hästen då upplevt obehag av detta och därför nu ej vill "ha dig på ryggen"

Vad tror du?

Att ha svårt för ett varv kan ju vara typiskt för tränade travhästar. Visar hon en regelrätt hälta kan det vara ett bakknä likaväl som kotleder som spökar. Ledproblem bör behandlas av en veterinär. Att hästen är genomgången tidigare behöver inte betyda någonting, dels har det ju gått minst 4 v sedan dess, dels kan t ex en knäledsinflammation som tidigare var lindrig nu ha förvärrats.

De problem du beskriver vid ridning är typiska för ryggsmärtor/obehag. Knäledsinflammationer yttrar sig inte så. Precis som föregående talare undrar jag hur sadeln passar och om det inte är så att hästen blivit överansträngd. Eller reds hon regelbundet tidigare också? Det är ju helt andra muskler som ska jobba vid ridning kontra körning. Att sitta ner på en omusklad häst kan fresta på.

Kontakta vet för en ny genomgång. Om hästen fortfarande är ua vad gäller hältor - se till att låta kontrollera sadeln. Backa i arbetet och låt ryggen vila från ryttare. Arbeta istället från marken med övningar som kan bygga upp ryggmuskulaturen.

Hur mkt riden är hästen? Ålder? Hur arbetar hon under ryttare?

Hästen är 4 år. Hon är riden förut och vad ägaren sa så verkar hon ha gillat att bli riden. Hon är startad i några lopp och va när jag fick henne i mycket god kondition men viljan fanns inte där då.
Självklart har jag också funderat på om det är sadeln så jag har provat lite olika, inte bara den som kom med henne.
Men jag är mer inne på att hon nog har haft något "fel" sen tidigare, varför skulle dom annars kollat upp henne hos vet? Och nu när jag börjat rida henne så har hon belastats på ett annat sätt och "felet" har kommit fram tydligare.
Jag har bara ridit henne lugnt, mycket skritt rakt ut i skogen så hon fått lära sig att lyfta på fötterna och bara fått njuta av att komma ut, vi har klättrat en del men ingen press, inga snabba travvändor. Bara kul! Hon har varit otroligt lättlärd för jag har jobbat henne till formen och ställt och böjt på rakt spår samt runt träden, men bara för skojs skull. Har inte velat överanstränga då sånt måste byggas upp på lång tid för stela travhästar! Hon har alltid försökt göra vad jag bett om och varit glad och positiv, men nu på slutet har hon blivit annorlunda :( Jag är så rädd att det är mitt fel, när det inte är min häst!

Har hon varit med om någon olycka där hon ramlat eller liknande?

Hände med min häst,tog ut en kiropraktor och konstatera att hästen var stel på hela vänster sida.Nu har det börjat gå framåt på den frånten har fått en helt annan häst som jobbar ärligare.

Hur jag märkte på min häst:
- efter ridit på bana en längre tid ville hon inte komma fast i hagen, kunde stå en vecka.
- Hon var väldigt stel bak och ville inte jobba helt ärligt.
- Just innan jag tog ut kir. så ville hon inte alls jobba med ryggen, bara kasta sig och spela galen.
- Stegen i skritt var korta och stela.

kolla upp det!

svårt att veta, men låter ju som om hon reagerar på att ha dig/sadeln på ryggen, precis som ngn nämnde innan så kan mkt ha hänt sedan hon blev genomgången sist av kiro. Va inte många dagar sedan jag gick igenom min gammel häst o då va han rak o fin i rygg/bäcken, men för några dagar sedan så gick han omkull i hagen när han kom i full galopp, o idag när jag gick igenom honom så va han sne i bäckenet/rygg. Så sånna bekymmer kan komma mkt snabbt. bör därför inte uteslutas, lika väl som om det kan sitta i leder/sener mm

En sadel som ligger dåligt kan snabbt orsaka muskelatrofi, inflammation och smärta. I synnerhet om man arbetar hästen nedsuttet och har en tendens att hamna långt bak. Den positionen är aldrig bra och ofta är det just att sadeln inte ligger som den ska på hästen som gör att ryttaren "skjuts" bakåt.

Travhästar som går lopp är ganska ofta hos vetten, i synnerhet om de inte pinnar på som de ska. Ring ägaren och fråga vad som varit problemet tidigare.

jag tror att det sitter högre upp! Någonstans i ryggen, åk in på klinik och kolla upp ryggen på hästen. Finns mycket det kan vara ex snehet, muskelinflamation, kissing spine.

Men nu är frågan: vart sitter problemet?

Varför ska det vara så förtvivlat svårt att först kontakta en klinik för en grundlig hältutredning innan man skriver inlägg här och bedriver gissnings leken..

Jag fattar inte den här typen av inlägg för det finns inga veterinärer på detta forum som kan svara "cyber" och inga andra heller..

En sadel som ligger dåligt kan snabbt orsaka muskelatrofi, inflammation och smärta. I synnerhet om man arbetar hästen nedsuttet och har en tendens att hamna långt bak. Den positionen är aldrig bra och ofta är det just att sadeln inte ligger som den ska på hästen som gör att ryttaren "skjuts" bakåt.

Travhästar som går lopp är ganska ofta hos vetten, i synnerhet om de inte pinnar på som de ska. Ring ägaren och fråga vad som varit problemet tidigare.

Jag har bara suttit ner på henne i skritt för traven är för skumpig och jag har bara hamnat "bakåt" då hon har tagit i och skjutit på för hon är väldigt hmm hur ska jag uttryck mig rätt, startsnabb är kanske inte rätt ord men ber jag om lite mer fart så ökar hon DIREKT och ibland hinner inte balansen riktigt riktigt med :o

Jag har ringt ägaren och han sa att hon tidigare varit inne för sitt högra knä och att han själv upplevt att hon inte riktigt "tar i" med höger bak under travjobben.

Varför ska det vara så förtvivlat svårt att först kontakta en klinik för en grundlig hältutredning innan man skriver inlägg här och bedriver gissnings leken..

Jag fattar inte den här typen av inlägg för det finns inga veterinärer på detta forum som kan svara "cyber" och inga andra heller..

Eftersom det inte är min häst kan jag ju inte bestämma sånt, det är inte ens så att jag har henne på något sorts fodervärdskontrakt.
Jag har pratat med ägaren och han har bokat tid hos vet. men han jobbar mycket i Norge och han ville vara med så därför kan det inte bli på en gång utan en tid då han är hemma igen.

Jag frågar för att jag är nyfiken. Kanske det finns andra som varit med om något liknande och kan dela med sig av erfarenheterna.
Skulle hästen ha lidit och haft super ont så skulle jag självklart skyndat på det hela och sett till att hästen kom till veterinär så fort som möjligt. Men jag anser att denna häst definitivt inte har så ont, för hon kan då springa och busa i hagen :grin:

hon verkade få ont när jag i traven satt ner och fick för mycket av min tyngdpunkt långt bak, då reagerade hon med att försöka fly och någon gång sparka bakut lite smått.

:eek:Varför sitter du ner i traven på en travhäst som bara ridtränats i 4 veckor?? Inte konstigt att hästen får ont :devil:

:eek:Varför sitter du ner i traven på en travhäst som bara ridtränats i 4 veckor?? Inte konstigt att hästen får ont :devil:

Om du hade läst hela tråden hade du sett att hon ridtränats förut innan hon kom till mig...
Jag har också skrivit att jag inte brukar sitta ner i traven. Sätter mig ner ibland då det inte är jätte skumpigt.

Om du hade läst hela tråden hade du sett att hon ridtränats förut innan hon kom till mig...
Jag har också skrivit att jag inte brukar sitta ner i traven. Sätter mig ner ibland då det inte är jätte skumpigt.

Men frågan är HUR hon är riden?

Orkar hon bära sig ? Min travar donna ( tävlar trav ) på 9 år, börjades rida på när hon var 5 år. Sur å grinig, tillät endast skritt , travade man så bromsade hon & slog bakut. Hela livstiden gått hos massör varvat med ET, akupunktur mm & veterinär klinik för olika ledbeh. i benen. Började orka bära sig först som 7 åring, idag som 9 åring orkar hon till o med att galoppera & inga sura miner syns längre.
Mkt till hjälp blev det när jag bytte från bomsadel till bomlös för ca 2 år sen.

Tycker nog du ska ta hjälp av klinik som har samarbete med ET.

(pm:a mig gärna om vart du bor osv. kanske jag kan tipsa lite... )

För mig låter det precis som mitt varmblod, (som jag tyvärr fick avliva i torsdags men då var dt även andra orsaker inblandade), och min nya häst... Ta ut en equiteraput. Jag tror det sitter betydligt längre bak än i ryggen. Min unghäst bocka, och sparka bakut när ngn kom upp på ryggen, (jag fick hem honom för 7 veckor sedan och han har hållt på så länge hos förra fodervärden. Jag tog ut en equiteraput (eller hur de stavas) och han knäckte och drog m.m och det visade sig att han hade en låsning i sl leden som är MKT vanligt... Han rätade till de på en gång. Lycka till

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 523
Senast: Sassy
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 691
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 262
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka