Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Kokosboll

Trådstartare
Idag blev min kära häst halt,vänster fram ben. I vänster varvet markerar han liiiite i skritt o trav och i höger varvet massor när jag longerade. Han är inte varm elr svullen elr nåt i och inte i nån av hovarna heller. Har en medryttare som rider lektion på han en gång i veckan och han gick hur bra som helst i början,märktes ingenting sen efter tjugo min börja han halta och hon fick sitta av. Åkte upp och kände noga igenom hans ben o hovar,hittade ingenting,ingen svullnad,ökad värme nånstans elr nå spark sår...longerade han och som sagt i vänstervarvet markerade han lite i skritt o trav och i högervarvet mkt värre. Ska ringa hovslagare och veterinär imorn... är alldeles förtvivlad och uppe i varv nu så ursäkta om inlägget blev lite rörigt:S

Har haft han i nio år och han har aldrig varit skadad!! :( enda han haft har varit en hovböld. Iof fick han nya skor i förrgår,tänkte om det kan blivit nå tok där.

Nån som har nån gissning på vad det kan vara?? iof kan ju va svårt o chansa bara sådär men ändå åhh=/
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Skulle gissa på hovböld efter sömstick, antagligen på insidan av hoven eftersom hästen är mer halt i högervarvet, dvs när insidan på vf belastas. Har du klämt igenom hoven med en visitertång?
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Jag tror också på att det är skorelaterat, och då är det nog ganska lätt fixat bara hovis får komma ut och fixa :idea:
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Hovslagaren har varit ute idag och gått igenom hela hoven och undersökt den men hästen reagerar ingenting:( så hovböld och nåt från sömarna verkar iaf vara uteslutet...


Han var inte varm elr svullen i benet idag och hoven var inte ett dugg varm idag,så ingenting som syns elr känns på bena:( men han haltar fortfarande,inte i skritt men i trav..lite i vänster varvet men mkt värre i höger,det är värre på volt än rakt fram:/

På måndag kommer veterinären ut och tittar och hittar dom inge fel så ska dom ta röntgenbild på benet på plats så det inte är nå skit:/ fyfasen vad orolig jag är...undrar vad det kan vara:( nån som varit me om nå liknande???

Tänkte artros,kotledsinflammation,förslitnings skador... hur visar dom sig? blir det varmt och svullet o så om dom åker på nåt av det? min häst visar som sagt ingen svullnad,värme,feber elr nåt..bara halt och blir värre på volt,böjt spår:(
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Ingen ledinflammation jag ens hört om har visat sig med värme, feber eller något annat än hälta och stelhet. I vissa fall har det också funnits röntgenförändringar. Men fortfarande inga yttre tecken, utöver hälta (ej vid dubbelsidig hälta, den kan vara svårare att upptäcka)
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Ja det har jag varit med om , hovledsinflammation blev diagnosen till slut.
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Okej jadu jag ahr ingen aning om vad det kan vara iaf.usch:(
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Usch, det är jättejobbigt att inte veta, lider med dig.

Är den halt på hårt underlag rakt fram?

Tycker det verkar märkligt att en ledinflammation skulle komma så akut.

Inte öm i sena /gaffelband (känn med benet upplyft)?

När hästen är mer halt på ytterspår (vf i höger varv) tänker jag att hältan sitter lite högre, typ carpus /övre gaffelbandsinfästningen. (eller hovens insida, som jag skrev tidigare)
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Har känt igenom hela hans ben och hittar verkligen ingenting:( han va ju som sagt helt bra ibörjan av ridlektionen men sen efter 20 min så halta han mer o mer och det va värst på volter o böjt spår.

Har longerat han i ridhuset igå kväll och som sagt vänstervarvet markerar han liiite i skitten och lite mer i traven och i höger varvet ser man betydligt mer att han markerar.

Hovslagaren kom ut idag och kollade..fick springa med han ute medans han stod o titta,syndes inget i skritten men i traven när vi sprang så markera han ganska ordentligt.. och ingen hovböld elr sömtryck så ingen från skorna iaf..
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Usch, det är jättejobbigt att inte veta, lider med dig.

Är den halt på hårt underlag rakt fram?

Tycker det verkar märkligt att en ledinflammation skulle komma så akut.

Inte öm i sena /gaffelband (känn med benet upplyft)?

När hästen är mer halt på ytterspår (vf i höger varv) tänker jag att hältan sitter lite högre, typ carpus /övre gaffelbandsinfästningen. (eller hovens insida, som jag skrev tidigare)

Jag har ingen erf av ledinflammationer men att det skulle komma under ett ridpas hux flux har jag också svårt att tro.

Jag håller med dej i din bedömning.

TS: Har exakt samma på min häst, exakt, det kom fram efter en stund under ridpasset och bara i vänster varv, ej rakt spår, kortare steg i hö varv.

Hon har också haft puls mest på insidan, och lite varm i hö hoven, mest insida, strax under kronranden, men pulsen varierade lite, vissa dagar ingen då hon stått inne/ej utsatt sulan för tryck. I vårt fall är det sulömhet och blödning av det hårda underlaget som var i hagen tidigare. Tyvärr en häst som springer en del och nu går i trist plan hage tills vi får mer snö eller det blir mjukare. Sulor kan hon inte ha, men nu kanske vi måste prova det i alla fall en period. :crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Har känt igenom hela hans ben och hittar verkligen ingenting:( han va ju som sagt helt bra ibörjan av ridlektionen men sen efter 20 min så halta han mer o mer och det va värst på volter o böjt spår.

Har longerat han i ridhuset igå kväll och som sagt vänstervarvet markerar han liiite i skitten och lite mer i traven och i höger varvet ser man betydligt mer att han markerar.

Hovslagaren kom ut idag och kollade..fick springa med han ute medans han stod o titta,syndes inget i skritten men i traven när vi sprang så markera han ganska ordentligt.. och ingen hovböld elr sömtryck så ingen från skorna iaf..

Se mitt tidigare svar. Kollade ni hela sulan? Stengalla ger samma symtom, dvs slag mot hoven o blödning och i värsta fall blir det en böld som utvecklas senare. Eller sulömhet i hela sulan?
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Har haft en som varit ute och kollat på pållen idag:/ han reagera med kraftig hälta efter böjprovet och hon misstänkte att det satt i leden under knät om jag fattade det rätt...men nu var hon kiropraktor så vet inte hur mkt man ska lyssna på en sån men hon är välädigt duktig och har erfarenhet av hältor o hästar över huvud taget. På tisdag ska iaf en veterinär komma ut och gö hältutredning och sen röntgen på båda frambena..vill verkligen va på den säkra sidan,typiskt mej o bli så jävla orolig om det nu inte är nå allvarligt men ändå:*(

Kan ju tillägga att det va en liten positiv grej iaf för idag va han bara halt i ena varvet och inte i det andra,i förrgår va han halt i båda:/

Om han nu reagerar på böjprovet i nån led där...vad brukar det kuna vara då?? :S kan det vara att han vrickat sig elr finns de värre grejer:/
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Jag hade åkt till klinik istället med hästen och fått den ordentligt utredd istället för att ta ut veterinär.
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

jo;/ usch undra vad det kan vara om han har ont i leden... det kom ju så plötsligt,han blev bara halt pang bom under en ridlektion:( o dagarna innan va han jätte fin o rida så de kom ganska plötsligt om man säger så.
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Jag hade åkt till klinik istället med hästen och fått den ordentligt utredd istället för att ta ut veterinär.



Jo men har fått tag på en jätte bra veterinär som skulle komma ut nu på tisdag o kolla och hon har med sig röntgen grejer o allt så man kan kolla... Så börjar med det sen får man väl åka in på klinik om det inte blir nån ordning:/
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

De kan reagera kraftigt vid böjprov av carpus (framknät) vid akuta skador på gaffelbandsinfästningen också. Behöver förstås inte vara det men bara en idé. Om jag var du skulle jag låta hästen vara inne /stå i sjukhage tills veterinär undersökt.

Lycka till!
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Se mitt tidigare svar. Kollade ni hela sulan? Stengalla ger samma symtom, dvs slag mot hoven o blödning och i värsta fall blir det en böld som utvecklas senare. Eller sulömhet i hela sulan?



Jo hovslagaren kollade hela sulan på hoven o tryckte med en tång och inte så lite heller..och hästen reagerar ingenting. Hade bra gärna hoppas på hovböld:( men som sagt nåt tok i leden borde det vara eftersom han reagera på böjprovet;/
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

De kan reagera kraftigt vid böjprov av carpus (framknät) vid akuta skador på gaffelbandsinfästningen också. Behöver förstås inte vara det men bara en idé. Om jag var du skulle jag låta hästen vara inne /stå i sjukhage tills veterinär undersökt.

Lycka till!


carpus,skador på gaffelbandsfästningen.. men kan det bara komma sådär pang bom under ett ridpass?:/ han va ju hur bra o fin som helst dagarna innan då man red:( om det skulle va skada på gaffelbandsfästingen hur illa är det då?:S kan dom bli bra igen?:/ Läste lite om det och symptomen p åde skulle va svullnad o ökad värme på stället där skadan är..men han e varken varm elr svullen i bena,ingenting lixom.

Jo han går i sjukhage nu,och gör bakutsprång och ska bralla satan när man ska ta in han i stallet så överskottsenergi har han kraken,han e inte van vid o stå:/
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Har haft en som varit ute och kollat på pållen idag:/ han reagera med kraftig hälta efter böjprovet och hon misstänkte att det satt i leden under knät om jag fattade det rätt...men nu var hon kiropraktor så vet inte hur mkt man ska lyssna på en sån men hon är välädigt duktig och har erfarenhet av hältor o hästar över huvud taget.

Vänta nu? Gjorde kiropraktorn ett böjprov? :crazy:
Tillhör det vanligheterna att folk utan vet.leg. gör böjprov?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 746
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 450
Ridning Känner att jag behöver lite input från andra hästmänniskor. Hästen ifråga har alltid varit lite stelare i vänster varv och haft något...
2
Svar
21
· Visningar
3 229
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp