Hästen halt? En vecka till veterinärtid!!

L

Lazza

Har en häst som pga "ryggskott" fick inflamation i glidleden för dryga två månader sedan.
Vid återbesök efter behandling, var inflamationen borta, hästen var ohalt och ryggen "behandlades" (akupressur, massage) av fysterapeut och blev ordinerad "igångsättning omedelbart, med skrittrundor i skog och mark. Inledningsvis 15 min/dag, men ökas snabbt upp till ca 60 min".

Nu har det ju gått två månader sedan han skulle sättas igång, och vi har kommit till lite galopp. Men - till min fasa tycker jag att han visar diffusa tecken på att hältan är tillbaka.
1. Han har saktat av vid ett tillfälle i vänster galopp. (5 dgr sedan)
2. Han byter vid två olika tillfällen från vänster till höger galopp. (4 resp 2 dagar sedan)
3. Igår fattade han vid ett tillfälle fel galopp i vänster varv.

Till min fråga: det är en vecka till jag ska ner på återbesök på kliniken (finns ingen möjlighet att tidigarelägga). Jag vill ju inte rida hästen då jag misstänker att allt inte står rätt till (även om jag inte med blotta ögat kan se eller känna någon hälta). Men å andra sidan så får han inte ställas av efter fysbehandlingen, utan ska röra sig dagligen.

Hur hade ni gjort?

Min plan är att ta bort allt galopparbete (som visserligen inte är mycket, bara några steg i varje galopp), och travarbete och återgå till promenader i skog o mark för att hålla honom igång. Låter det oansvarigt? Skulle ni ställa av omedelbart, trots myckiet diffusa misstankar (hästen har lite överskottsenergi och är bitvis okoncentrerad, och då har han även tidigare bytt galopp - har väldigt lätt för att byta), och fysterapeutens order att inte ställa av (självklart gällde ju detta så länge hästen inte har ont eller blir halt igen).

Långt och virrigt, o jag vet att det är svårt att uttala sig när man inte sett hästen mm, men ändå - vad hade ni gjort?

En vecka är väldigt lång tid när man går o är oviss!

Sv: Hästen halt? En vecka till veterinärtid!!

"Har en häst som pga "ryggskott" fick inflamation i glidleden för dryga två månader sedan."

Vilken led?

På det du har beskrivit så tycker jag inte att du är oansvarig ifall du skrittar hästen i skog o mark en vecka framåt innan du ska till kliniken igen.
Jag har själv en häst med en skada som gör att han är behandlad i sina knäleder v.b och den veterinären som jag åker till ordinerar inte vila efter behandlingen utan bara 4 dagar som vanligt i hage och sedan är det bara att börja "jogga" hästen igen.

/En annan Blekingebo :-)

Eureka!
Eh, :o , varför har jag inte tänkt på det själv? Pinsamt korkat att inte tänka så långt. Får skylla på att jag sitter på jobbet - och att jag därför har eh, hjärnan avstängd?

Får väl till mitt försvar säga att veterinären är oerhört svår att få tag på. Men imorgon är det jag som hänger på luren när det är telefontid.

Jag skulle ta det lugnt, men röra på honom ordentligt. Gå i skogen, trava vid hand. Kanske även skritt på bana (vid hand) då du bygger upp lite koordinationsbanor (lägger upp bommar på lite olika sätt).

Ibland är det lätt att bli paranoid, men det är ju faktiskt du som känner hästen bäst!

Hur rör han sig i hagen?

Men, ja, veterinären kan nog svara bättre ;)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 510
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 070
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Tyvärr så har min häst haft mer problem än han varit bra den sista tiden. Mina tankar har börjat snurra om att är det verkligen rätt att...
Svar
10
· Visningar
2 010
Senast: Zevzan
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 629
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka