Hästen gåt INTE fram inne på banan.

S

-Stella-

var och tävlade idag. Men det gick inte alls något vidare :crazy:
när jag rider fram för 1:a klassen så går ponnyn som en dröm :love: har ett spö då. När jag ska in på banan släpper jag spöt, och travar ett var i ridhuset och vad händer JO hästen , iprincip, DÖR inne på banan, hon går inte fram hon länger inte en minsta millimeter i längningarna eller något, hänger sig i bettet :cry: Och är förjävlig. När jag kommer ut från banan så får jag spöt igen och då går det undan när vi travar av. :confused:

I andra klassen så rider jag fram med spöt och hon går igen som en dröm , använder spöt då och då...
Inne på banan jobbar jag mig röd i ansiktet och har ridit med sätet så att jag har ont i magen och hästen länger Mini längningar.

Efter när jag fått mitt spö igen så är hon som en dröm.

VAD ska jag göra med min Ponny. :confused:

Sv: Hästen gåt INTE fram inne på banan.

Personligen tror jag inte att det har särskilt mycket med själva spöet att göra. Alla hästar visar spändhet på olika sätt; vissa springer, vissa tittar, vissa blir känsligare, vissa blir okänsligare och står emot. De försöker alla skydda sig på olika sätt. Du har ju inte heller haft henne särskilt länge och även fast du kanske inte själv ens märker det så spänner du dig säkert lite, och vi vet alla hur känsliga hästarna är för sådant. Du är ju hennes matte och känner hon att du tvekar för något är det inte alls konstigt om hon reagerar på det. Det är bara att fortsätta träna och tävla! Jag själv hade också problem med ponnyn jag tävlade i början. I upptagningarna efter ökningarna kunde hon sakta av och hon kändes som ett trög degklump helt enkelt. Men efter mycket träning och en massa tävlingar så blev det allt bättre och till slut kändes hon likadan på tävling som på träning. Så kämpa på! :)

Fattar vad du menar, hopplöst! Men det är som PathOfClovers sa, fortsätt träna och tävla :D
Elin

Tack för svaret, Finns det inget annat man kan göra, Första tävlingen gick bra, då var hon lite slö men vi kom 3:A i en regional LA:1...

Tack, ska kolla där

Känner igen mig nåt så gruvligt. Men det är bara att kämpa på! Jag har haft min ponny i drygt fyra år nu och det blir sakta men säkert bättre. Lycka till i framtiden! :smirk:

men varför tränar du inte utan spöet då... o lär ponnyn att svara på dina sits- o skänkelhjälper??? om ponnyn svarar utan spöet o ändå "dör" på banan så vet du ju åtminstone att det inte är spöet som är "problemet"....

Hej alla.... Red ponnyn hela veckan utan spö och på tävlingen idag gick det om möjligt ännu sämmre ... Har ganska mycket frågor som vimlar i huvudet.. har hon ont ? Testar hon ? får hon för lite kraft foder / stråfoder ....

Ps. har haft ponnyn i ca 5 månader kan hon börja testa nu?
Hon brunstar lite just nu...

Visst kan det vara så att hon testar...Ofta har man ju en period då allt funkar jättebra, sedan kan det nästan gå bakåt igen med en ny häst. Vad säger din tränare? Tränar du för samma som tidigare?

Senast ändrad:

Jag tränar för samma , Chris Brolin, Mattias jansson och Kerstin Dahlberg... men det funkar faktiskt gnaska bra på träning... men då kommer hon ju liksom inte undan då, hon vet att hon kommer undan på tävlings banan...

Om det är ngt fel på ponnyn går ju ganska enkelt att avgöra. Går hon bra på framridningen? Går hon bra på träningar? Uppenbarar sig enbart problemet när du rider på banan? I så fall så är svaret enkelt... Du får inte till ridningen inne på banan. Vilket kan bero på mga saker... Ångest, nervositet, ej tillräcklig förmåga att sätta hästen i arbete inne på banan när den vet att den kan komma undan etc etc. Du känner väldigt tydligt om det beror på trötthet. Är hon pigg när hon kommer ut igen? Tja, då har du svaret där... Det är tyvärr inget mer att göra åt det än att kämpa på. Du behöver identifiera vad problemet beror på och sedan kämpa på för att få bort det.

Jo, dom säger att jag ska rida frammåt, i samling och sedan öka i samling... förra ägaren som var med på tävlingen idag, sa att det var bra om man "pifferade" lite så hon fick mer bjudning i den vanliga gången... Men det går nog inte att försöka samla när hästen håller på att stanna... Ska börja rida mer med sätet också tycker dom men Stella fattar inte mkt när jag sitter och driver så jag blir blå hon känner inte så mkt, förra ägaren var betydligt längre och lite tyngre än vad jag är nu så... :crazy:

Ge det tid! Det är en omställning även för en häst när den byter ryttare. Nu vet ju nte jag om det är så här, men du kanske har lite "prestationsångest"? Jämför dig inte med vad ponnyn gjort med tidigare ryttare, du är du och måste få komma på hur DU ska rida ponnyn.

Hon är väldigt pigg hemma, lös hoppade henne i söndags utan problem 130 cm och hon blev jätte glad, inget stopp eller något... är villig hemma också, när det inte blir för jobbigt... Var lite motsträvig i början på framridningen men fick henne att trava riktigt trevligt sen... Hon blev nog inte trött med tanke på att pälsen är ca 1 cm lång och hon blev bara fuktig under sadeln... ;) så vad kan man göra med åbäket ?

Fast fick ändå trevliga komentarer från dommarna :D

Vacker ponny med potecial
Pamig ponny och MKT FIN PONNY (Ja med stora bokstäver...)

men de skrev också att ponnyn såg ut att inte vilja göra ett smack, hon la helt enkelt av inne på banan, själv hadde jag hellre sett henne hoppa över staketet och dra iväg med mig över en åker eller liknande istället för att försöka stanna i varje steg...

Hehe... då borde jag fått det på b ponnyn ;) den tossen hadde ju vunnit SM guld i dressyr... men kanske får det på nya ponnyn? kan mkt väl få prestationsångest... Älskar att vinna så .. men i dag var faktsikt målet att INTE komma sist och inte ens det lyckades vi hålla, :crazy: En kompis lånade en ponny från en annan kompis som gått på lös drift i 2 år och endast riden av en rörelseförhindrad 6 åring får högre procent i dag, och tjejen hadde inte sett ponnyn innan tävlingen ;) En b ponny då .. jätte söt och inte tävlad på 3 år var det... hehe...

Efter att jag själv fick problemet förra året så har jag lagt ner väldigt mkt energi på att hitta lösningar och fundera ut vad problemet beror på. I mitt fall så är det helt klart prestationsångest som ger en spänd ridning som är långt ifrån den mjukhet som jag rider med annars. Vilket hästen tycker är tråkigt. Och på alla de ekipage som jag tittat på/ hört på, som haft samma problem så har det hos samtliga ekipage kunnat härröras till ryttaren.

En del hästar är inte så känsliga och fungerar bra inne på banan ändå trots att ryttaren rider främmande mot vad hon brukar göra. Men en del hästar blir olyckliga, lite frågande och framförallt så tappar de motivationen. Vilket är förståeligt eftersom att det inte är ngt roligt att gå inne på banan när ryttaren rider dåligt och man är helt ensam och allt roligt är kvar på framridningen... men för de ekipage som fortsätter och kämpa på och som har analyserat fram vad det är för skillnad i ridningen på banan mot övrig ridning så har samtliga jag hört om kunnat lösa problemet allteftersom... Men det tar nog lite tid om man som ryttare inte är enormt duktig på att ställa om sig mentalt.
Men det gäller som sagt att koncentrera sig på att huvudmålet ska vara att ge hästen en så trevlig upplevelse som möjligt inne på banan. Och att sedan kunna rida så väl att de inte lyckas fuska utan jobbar på i harmoni. Vilket alla hästar gör där förutsättningarna är de rätta...

Så mitt enda råd är att själv fundera ut (titta på videos och jämför din ridning på framridningen mot den på banan) vad du ändrar i din ridning. (För det flesta är det spändhet, hårdhet och klämmande) Jobba sedan med att få bort den dåliga ridningen och dålig sinnesstämmning. Gå verkligen bara in på banan för att ha roligt och INGET annat. Då tror jag att det kommer att lösa sig för dig också..

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 528
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 062
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 747
Senast: yamyam
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka