Hästen går på bogarna?

S

Skippy

Hur ser man att en häst "går på bogarna"?

Enkel förklaring tack :p

Sv: Hästen går på bogarna?

Den har vikten på frambenen istället för på bakbenen enkelt förklarat. De ser framtunga ut. Det finns hästar som är byggda så att de går på bogarna naturligt och de har svårare att samla sig.

som fitness sa, de ser framtunga ut. Då jobbar hästen inte helt korrekt med sina bakben. (Det ser lite ut som att hästen dyker med mulen.)som sagt, de har svårare för att samla sig.
när hästen går på bogarna ska du lätta på handen och rida mer med benen och sätet. så du får med bakbenen ;)

Någon som kan visa tydliga bilder på en hät som går på bogarna och en som går rätt? :bow:

8298368.jpg

Enklare blir det inte, haha. Dock så jobbar hon på med ryggen och baken där, kan visa en bild där hon går på bogarna med kass bakbensaktivitet.
cc7e7ccf.jpg

:o Kan trösta mig med att bilden tog för två år sen. :p

Kan ju visa en bild där hon går "rätt", eller i en ändamånsenlig form med:) Man kan få en illusion av att hon går på bogarna här med, men ha i åtanke att bilden är sne:D
8298924.jpg

Senast ändrad:

Okej, det syntes faktiskt tydligt! Särskilt på första bilden såg det ut som om hon höll på att falla framåt, fast den var ju också tagen "rakare". :o :angel:

det känns iallafall:) tungt i händerna..

Jag tycker att hästen är på bogarna ungefär likvärdigt på alla tre bilderna.

Nirak

NiraK, visst fanns det en jättebra 'gå på bogarna' tråd för ett bra tag sen som bla du var med och la ut fina bilder i? Är bara så himla dålig på sökfunktionen.. Har för mej iaf att den var toppenbra!!

jag tror att den tråden är raderad tyvärr iom. krashen som var.. Var en jättebra diskussion i den! :(

Nirak

Jag tycker att det är svårt att i ord beskriva en häst som går på bogarna. Jag får ofta känslan av att bogen blir låst och frambenen blir raka. Hästen är på framdelen och det tar liksom stopp där. Den har ingen lätthet fram, kommer inte upp sig från manken och får ingen resning. Den blir liksom inte lätt i framdelen helt enkelt.. Den arbetar inte igenom kroppen och sitter inte ihop.

Här är ett tydligt skräckexempel då ryttaren sitter helknasigt och har "juckat" fram hästen utan att få med sig hela hästen ;)

fultsomfan.jpg

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

Såg filmerna på din ponnys trav på gnägg och den är jättefin:) Ni kommer att kunna bli jättebra ihop på dressyrbanan! Så försök att rida för tränare ofta och kämpa på så har du en riktigt bra dressyrponny:d

Senast ändrad av en moderator:

Spelar det ngn roll ifall man köper en häst som är byggd mer "på bogarna" lr funkar dom lika bra? Stod ju att dom har svårare att samla sig..

Det är ju alltid en fördel om hästen är byggd i uppförsbacke, men det går alltid att utveckla alla hästar. Men vill man tävla dressyr och satsa på det så är det ju viktigt att hästen har en bra exteriör

Nirak

På första bilden ser inte alls hästen framtung ut. Tvärtom. Hästen jobbar på bra och bär sig fint bakifrån och genom ryggen. En häst i öppen ganska låg form skulle jag säga. En häst på bogarna för mig är när de ramlar fram, tappar rygg och bakdelen inte bär. (och ryttaren tror att den rider i en låg form men hästen i själva verket bara dykter med huvudet och inte har resten av kroppen med)

Senast ändrad:

Jag tycker inte heller alls att ponnyn är på bogarna på den första bilden. Formen är ganska låg men jag tror att den ökar traven och då är formen ändamålsenlig. Frågan är var ponnyns vikt ligger mest? I fram (=på bogarna) eller i bak? Jag tycker det ser ut som den har riktigt bra med vikt i bak på första bilden. Däremot är den på bogarna på den andra bilden. Inte på den tredje förstås. Det är inte säkert att en låg form alltid innebär en häst på bogarna. Det beror på ryggverkan och bakbensaktiviteten. Bakbenen ska vara vinklade och sättas inunder hästen i den rätta formen (på tygel kallar en del det för). Om det ser ut som att hästen nästan släpar bakbenen efter sig ofta med mer eller mindre raka ben är formen felaktig och risken större att hästen är på bogarna. Det är dock inte säkert, den kan ju ha en för hög, öppen form också.

Det sägs att hästar lättare får ledinflammationer i framkotor och knän om de går på bogarna. Det blir för mkt vikt i fram. Så en relativt högställd häst kan vara att föredra framför en lågställd.

Man ser ofta hoppryttare rida sina hästar på bogarna. Håller ni med eller tycker ni annorlunda generellt? Jag menar inte eliten och inte ponnyryttare.

Jag håller med dig delvis. Jag ser ofta hoppryttare som rider hästarna med tyngdpunkten framtill, men det syns ofta i alla discipliner. Jag själv ser nog allra mest av detta på westernryttare. De förväxlar en låg/lång och öppen form med att hästen dyker med näbben och har lämnat resten av kroppen bakom sig, hänger inte ihop alls. Visst hänger det här ihop med alla kotledsinflammationer. Hästar som rids i fel form och som dessutom rids på icke varierande underlag. Det är inget vidare för lederna inte.
Om jag fick drömma och alla ryttare lärde sig vikten av att variera underlag och träning samt lärde sig rida hästen så att den bär upp ryttaren, då skulle kotledsinflammationer vara relativt ovanligt tror jag. (förlåt, nu halkade jag nog ifrån ämnet endel)

Tyvärr finns det fler anledningar till kotledsinflammationer. Några är t ex att sadeln inte alls passar eller är alldeles för gammal och har tappat sin stoppning vilket kan innebära att det blir osedvanligt mkt tryck i fram. En annan vanlig anledning är att hästen blir överansträngd, exempelvis en unghäst klarar inte av så mkt ridning till att börja med (första året-åren) eller en nyinköpt häst som har stått en tid men säljaren påstår att den är i full kondition, för då är det lättare att sälja den. Köparen kommer då att köra för hårt med denna häst som inte alls är igång på det sätt som sagts. Andra skäl till kotledsinflammationer är dålig uppfödning, ärftliga anlag samt dålig skoning.

Liknande trådar

Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
19
· Visningar
1 660
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Att hästen skjuter ut eller in bogen har att göra med att den är oliksidig, vilket de flesta hästar är. Tränaren Anna Dufva bjuder på...
Svar
0
· Visningar
345
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tisdag 30 juli är det dags för dressyrryttarna att göra entré på OS i Paris. Dressyren avgörs över tre klasser. Så här går det till.
Svar
0
· Visningar
191
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka