Hästen dricker massor med vatten...

E

Eeiram

Hej!

Jag vet inte om detta är rätt forum, men eftersom frågan kan vara foderrelaterat så...

Min häst har börjat dricka massor med vatten! Aldrig har hon druckit så mycket vatten. Mest dricker hon på nätterna - jag fyller upp en 20-25 liters murarhink (minns inte exakt rymd) vilken är helt snustorr på botten efter natten. Ibland går hon då över till vattenkoppen, och hur mycket hon dricker ur den vet jag inte...

Hon har aldrig druckit såhär mycket vatten. Kan en häst få sockersjuka, kan det bero på höet (vad skulle det vara då?) eller vad kan det vara? :confused:

/Marie

Sv: Hästen dricker massor med vatten...

Hästen är en (snart) 18-årig varmblodstravare (rid-/körhäst).

Foderstat:
8 kg hö
0,8 kg havre
0,2 kg betfor
0,1 kg vetekli
0,25 kg soja
80 g KRAFFT Miner Blå

Hon slickar rätt mycket på saltstenen, men det har hon alltid gjort, men har aldrig druckit så mycket vatten som nu.

(Från det ena till det andra - hur länge "skall" en saltsten räcka "normalt", för att jämföra om hon slickar mycket eller "normalt" på den)?

/Marie

Hmmm det jag tänkte på var ju Cushing och din häst är ju äldre men ingen ponny. Vet iofs inte hur vanligt det är på större hästar. Hur är pälsen på den? Hur länge har det hållt på?

Kan vara 100 andra orsaker och att kontakta en vet. är nog ett bra tips. Iallafall för att diskutera saken.

/Maria

Behöver inte vara något fel alls, mina hästar kan periodvis dricka hemska mängder vatten. Mitt varmblod dricker ca 40l vatten under en natt.

Jag tycker att du ska stänga av vattenkoppen och ha ett större kärl för vatten än en hink, så att du verkligen får reda på hur mycket hon dricker.
När du sedan vet hur mycket hon dricker så är det lättare att se om det är någonting fel eller inte. Det underlättar även för veterinären att veta exakt hur mycket vatten hon dricker om du skulle behöva ta ut den.

ramonarunds skrev:
Jag tycker att du ska stänga av vattenkoppen och ha ett större kärl för vatten än en hink, så att du verkligen får reda på hur mycket hon dricker.
Det har jag funderat på. Jag tänkte montera ut hela vattenkoppen bara jag får hjälp att göra det (den har ändå sett sina bästa dagar och jag tänker inte köpa en ny). Jag tycker det är bättre att hålla koll på hur mycket hon dricker genom att ge henne vatten i hinkar istället.

Det jag funderade på - kan det har med höet att göra, att hon dricker så mycket? Hon började att dricka mycket efter sommarbetet, då hon började fodras med hö igen. Under de åtta år jag har haft henne har jag dock aldrig varit med om att hon druckit så mycket.

Saltstenen slickar hon på. Skulle jag uppskatta så tar en "normalstor" saltsten (är det 2 kg?) slut på ca 1,5-2 månader. Hur mycket salt äter en häst normalt?

Tack för era svar! :bow:

Hälsningar Marie

Självklart dricker dom mer när de äter HÖ, jämfört med gräs, men du säger ju att hon inte gjort det tidigare vintrar?
Har ni alltid fodrat med hö eller har ni kanske haft hösilage innan?

Annat som ändrats? Typ att hon fått betfor förut och inte får det nu? (uppblött foder ger mycket vätska)

(har inte läst igenom hela tråden)

Min pålle dricker 40liter över natten. Han slickade väldigt mycket på sin saltsten, så jag har gått över till att ge honom 2msk salt i fodret varje dag. Men han dricker fortfarande lika mycket. Honom är det inget fel på, men om hästen inte druckit så mycket förr? Kanske bäst att kolla upp. Hon kanske inte dricker i hagen längre?

Meen asså snälla nån...:confused:

Att hästen dricker 20 liter eller vad du nu skrev, är inte mycket alls !!
Inte konstigt att hinken är tom på mornarna...

I mitt stall kan hästarna dricka 2 st 25liters hinkar under en natt.
Ibland mer !
PÅ sommaren kan dom ju dricka upp mot 80 liter om dagen.

Min C-ponny jag hade drack ca 35 liter/natt.

Att en Häst dricker mycket brukar vara ett bra tecken !
Du behöver absolut inte oroa dig om en hink...:eek: :crazy: :smirk:

Jo, för mig är det faktiskt konstigt att hinken är tom på mornarna. Under alla år tidigare så har hästen inte alls druckit såhär mycket. Därför skrev jag denna tråd för att försöka lösa varför hon dricker så mycket.

Jag har sett henne dricka i hagen så hon dricker i alla fall ute också.

Jag vet som sagt inte exakt rymd på hinken hon har i boxen, men den är bra stor och samma hink har hängt med under alla mina år (snart åtta) med henne. Hon har aldrig druckit såhär mycket.

Tack för era svar i alla fall! :bow:
Jag får skaffa en hink till åt henne!

Hälsningar Marie

Hur som helst så är det nog ingen fara.
Meen..Hur gammal är hon `?!
Äldre hästar brukar dricka mera..(iallafall sånna jag skött)!
Har hon vinterpäls så att hon svettas mycket ?
Rids hon mera ?
Är höet av bra kvalitet? (dammigt)?
Finns många naturliga orsaker...

Har du någon mer fakta om hästen din ?:smirk: :)

__MercI__ skrev:
Hur som helst så är det nog ingen fara.
Meen..Hur gammal är hon `?!
Äldre hästar brukar dricka mera..(iallafall sånna jag skött)!
Har hon vinterpäls så att hon svettas mycket ?
Rids hon mera ?
Är höet av bra kvalitet? (dammigt)?
Finns många naturliga orsaker...
Hon är snart 18 år. Har vinterpäls, dock är hon täckt ute som inne, så värst mycket päls har hon ändå inte. Hon rids inte mer än vanligt, som tidigare år. Jag har ju haft henne i snart åtta år, och på alla år har hon aldrig druckit så mycket som nu. Höet är väldigt fint, inte dammigt alls.

Jo, det finns många orsaker, jag kan dock inte hitta den. Ingenting skiljer sig från tidigare år...

Hälsningar Marie

Senast ändrad av en moderator:

Själv tycker jag inte det verkar vara så mycket vatten. Hästen min dricker typ dubbelt så mycket varje natt + ute i hagen också!

Inte_Ung skrev:
Prova att plocka av täckena.
Tyvärr, vill inte göra det eftersom hon blir stel och får ont när det är kallt.

Det verkar inte vara någon fara med att hon dricker så mycket, jag blir bara fundersam eftersom hon aldrig druckit såhär mycket tidigare.

Hälsningar Marie

Hon är antagligen överhettad och står och smygsvettas under täcket.
D.v.s. hon svettas inte mera än att det hinner med att torka upp vart efter.
Men det drar kanske 10-20l extra med vatten/dygn.

kolla tänderna! hon kan ha svårt för att svälja höet och det andra fodret och måste då dricka mycket för att få ner det, hon är ju inte så ung och då kan de lättare få problem med tänderna. Kolla i fall hon luktar illa ur munnen, och i fall det sitter kvar rester i tänderna.

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 081
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 951
Senast: Dopy
·
Foder & Strö Fyllde vattentunnan i hagen igår kväll och har just varit ut och lunchat hästarna och det fanns inte en droppe vatten kvar. Men måste...
2
Svar
23
· Visningar
4 504
Foder & Strö Jag och Pållens ska flytta från Umeå till Skåne, lastbilen är bokad och jag har lite smått panik över bristen på kontroll när jag inte...
Svar
10
· Visningar
2 041
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama