Hästen blir strävhårig på vintern

onny

Trådstartare
Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec). Detta sker aldrig efter första klippningen eller när han ej blir klippt alls. Pälsen känns sträv att känna på och blir ganska matt & ful. När den blir sådan så får han även lätt skav som han aldrig får annars. Övriga tider på året har han väldigt fin och glansig päls alltså sker detta bara 1-3 månader efter klipp nr 2. Har inte sett nån annan häst få detta och undrar om nån här har någon idé om vad det kan bero på, om det kan bli nån brist som de bara kan få på vintern el liknande? Nåt tillskott jag kan prova ge?

Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec). Detta sker aldrig efter första klippningen eller när han ej blir klippt alls. Pälsen känns sträv att känna på och blir ganska matt & ful. När den blir sådan så får han även lätt skav som han aldrig får annars. Övriga tider på året har han väldigt fin och glansig päls alltså sker detta bara 1-3 månader efter klipp nr 2. Har inte sett nån annan häst få detta och undrar om nån här har någon idé om vad det kan bero på, om det kan bli nån brist som de bara kan få på vintern el liknande? Nåt tillskott jag kan prova ge?
vad får din häst annars för tillskott? är ju svårt att ge tips om man inte vet vad den äter i dagsläget. Hur ser fodergivan ut? :)

Är det en möjligt att dra en extra klippning 1 månad efter klippning 2? (så man klipper extra OCH ger tillskott) har känt hästar som fick "gris borstar" på vintern vid klippning, men dessa hästar fick också helt fel mineraler. Tex ge inte krafft mineraler (miner etc) till din häst är ett av mina bästa tips. Dom har sjuka mängder järn, vilket totalt rubbar mineral balansen för hästar.

vad får din häst annars för tillskott? är ju svårt att ge tips om man inte vet vad den äter i dagsläget. Hur ser fodergivan ut? :)

Är det en möjligt att dra en extra klippning 1 månad efter klippning 2? (så man klipper extra OCH ger tillskott) har känt hästar som fick "gris borstar" på vintern vid klippning, men dessa hästar fick också helt fel mineraler. Tex ge inte krafft mineraler (miner etc) till din häst är ett av mina bästa tips. Dom har sjuka mängder järn, vilket totalt rubbar mineral balansen för hästar.
Han får endast 1dl Vitafor Solid mineraler ihop med betfor, han behövde inga tillskott enligt höanalysen. Men tänkte om man kan ge nåt ändå för att hjälpa pälsen. Kan prova klippa 1 månad efter klippning 2 men grejen är att efter klippning 2 så växer knappt pälsen nåt alls på 1 månad så finns inte så mycket att klippa. ”Gris borst” var precis rätt beskrivning av hur hans päls blir på vintern, kanske ska jag byta ut mineralerna då?

Han får endast 1dl Vitafor Solid mineraler ihop med betfor, han behövde inga tillskott enligt höanalysen. Men tänkte om man kan ge nåt ändå för att hjälpa pälsen. Kan prova klippa 1 månad efter klippning 2 men grejen är att efter klippning 2 så växer knappt pälsen nåt alls på 1 månad så finns inte så mycket att klippa. ”Gris borst” var precis rätt beskrivning av hur hans päls blir på vintern, kanske ska jag byta ut mineralerna då?
Dom allra flesta hästar behöver tillsatt zink/kopper i fodret pga balansen med järn/mangan här i Sverige. Där finns mängder med trådar härinne om man vill läsa på om det. Hästen kommer ju inte ramla omkull och dö av mineral obalans. Men många hästar får symptom vart man absolut kan se detta.

Jag hade tänkt att ge vitafor solid sen. Just nu får min key minerals, zink och copper från Forage plus. (Är dom bästa mineralerna men kostar) dock håller dom länge. Sen får min bionit kiselgur på vintern med för hovarna och tarmen. Linnfrökaka, betfor och lite skrammel i krubban. Extra salt med. Jag räknade ut med foderstats beräknades så dom matchade nivå. Så har man överskott av järn så måste nivå på koppar och zink matcha med. Mangan är lite mer klurig och frågade min kunniga kompis om tips när jag skulle matcha mot vårt hö

Låter som en av mina ponnyer var när jag köpte honom. Vet dock inte varför, men han fick antagligen inte alla mineraler i balans så det var kanske det. Jag har inte gjort något särskilt här och det har inte återkommit. Följer tråden :)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 036
Senast: Stergo
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka