Hästen blir inte bra.

towe

Trådstartare
Kom precis tillbaka från Solvalla. Hästen är fortfarande halt i sitt ben, något mindre än sist. MEN nu även lite halt på det andra bakbenet. Allt endast efter böjprov. Vet tror att hon har överbelastat det friska benet. Nu fick hon cortison i blodet. Vila/skritt i 14 dagar. Jag börjar känna en hopplöshet, hur kommer det sig att hon inte blir bra? Ända tills nu har hon ju varit helfräsch i övriga ben och hon är bara skrittad och travad rakt fram all enligt vet råd. Känns som oddsen att hon ska ålla som hopphäst börjar bli små. Snälla ge mig hopp och realistiska förväntningar (går det att kombinera :smirk: )

"Liten resumé: Mitt 6 åriga halvblodssto kom in halt från hagen i januari, hade antagligen vrickat sig. Svullen kota. Stod i boxvila en vecka och blev bättre. Hade ingen synlig hälta men dock en galla kvar vilket gjorde att jag åkte in till Solvallas klinik i mitten på februari. 0,5 gradig hälta vid böjprov och sprutad med tuppkam. Röntgad utan anmärkning. Jag fick ett igångsättningsschema som bestod av skritt 10 dagar sedan skritt/trav i 10 dagar. Eftersom hon hade stått sedan i december så tog vi det allmänt lugnt.

Under våren har jag tävlat några lätta klasser i dressyr utan bra resultat, hon har inte varit ärligt eftergiven i vänster sida och galoppen har hon visat svag styrka i. Mina tränare har sagt att hon har tappat pga av att hon har stått så länge. Senaste dressyträningen visade hon tydligt att hon blev stressad i galoppfattningarna i vänstervarv så jag beställde en ny tid hos kliniken.

25 maj fick jag tid och gjorde böjprov runt om ua i alla ben förrutom 2 grader lågt i vänster bak. (Visar ingen hälta utan böjprov). Sprutad med cortison samt samma igångsättningsschema. Veterinären var inte orolig utan sa att nu sprutar jag med cortison så slipper du komma tillbaka..."

Men tyvärr blev det värre den här gången,, med 2 halta bakben. :cry:

Sv: Hästen blir inte bra.

Du ska inte måla fan på väggen än!

Kan berätta om min häst.

Blev halt efter ett Dressyrpass vilade över helgen men var fortfarande halt och vi åkte till klinik.
Halt bägge bak både på böjtspår och vid böjprov.
Led efter led bedövades bort.
Hon blev något bättre vid bedövning i höger bak knä.
Dom rönkade, ultraljuda rygg och ben och hitta "ryggskott"
Som vi senare fick åtgärdat av en "fys" hältan på Vänster bak försvann men hästen var fortfarande halt på höger bak så då behandlades det för Knäledsinflamation.
Blev friskförklarad eftr en sprutning jag börjar sätta igång.
Men kommer bara till trav då hästen börjar protestera.
Vi åker till kliniken igen och hästen var halt höger bak på böjprov och öm i ryggen.
Dom sprutade rygg och bak knä på höger bak.
Vid återbesöket 4 veckor efter tittade även "fys" på hästen men tyckte hon var UA hästen friskförklarades.
Det gick max en vecka sen blev hästen halt igen på bägge bak vi åker upp och konstaeras knäledsinflamation, kotledsinflamation på höger bak och öm i musklaturen på rumpan på höger sida. Hästen sprutas i knä, kota och på "rumpan"
Återbesök 2 veckor efter hästen fortfarande halt men inte muskel öm.
Sprutas i kota och knä igen.
Återbesök 2 veckor efter hältan i höger bak är bra men inte på vänster.
Hästen sprutas i ryggen.
Återbesök 2 veckor efter behandlas för "ryggskott" igen.
Hästen är nu under igångsättning och ska upp för rönken, hältkuntroll, ultraljud m.m. i mitten av Augusti då hästen ska vara igång igen.

Det har varit närra att vi gav upp.
Men det gjorde vi inte och "vet" tror att jag kommer ha min hopphäst som kommer hålla för det.
Hästen är hoppad upp till 140klasser och vi ser inga hinder att inte kunna göra det igen.
Men det kommer bli rutin koll på klinik 2 gånger om året.

Vilket sammanträffande! Min tränare ska precis boka en tid med honom åt mig. Frågan är bara om det är någon orsak eftersom hon kom in från hagen med "vrickad" kota i januari.

Vad tror ni om vila? Veterinären säger bara skritt, sen skritt + trav rakt fram. Varför inte vila i hage?

Tycker absolut att det är någon ide!
80% procent av sveriges ridhästar har problem med korsbensleden.
All rörelse börjar bakifrån e Det något som tjärvar där kan du räkna med återkommande ledinflammationer. lycka till

Fick räkningen från veterinären nu. Där stod det att hon var 1/2 grad halt på båda bak. Det var ju en förbättring från tidigare i alla fall. Förrutom den nya hältan förstås på h bak.

Nu har jag ställt av henne istället för att skritta. Jag åker till turkiet så det blir minst tre veckors helvila på bete. Sen åker jag nog in och kollar henne innan jag sätter igång henne igen.

Först hade jag planer på att betäcka i år men det blev så tajt med tid, så jag ger henne det här året att bli bra på först och betäcker i sådana fall nästa vår.

Tyvärr fick jag ingen tid innan semestern hos kiropraktorn men det får bli lite senare.

Nu har jag fått en ny tid på kliniken till den 3 augusti. Då har hon vilat och gått på bete i 6 veckor. Vad tusan gör jag om hon fortfarande är halt? Vad kan jag kräva för utredning på kliniken? Det känns som jag bara åker dit, böjer och sprutar. Men om det nu inte har hjälpt, måste man inte göra en mer grundlig undersökning?

towe skrev:
Vad tror ni om vila? Veterinären säger bara skritt, sen skritt + trav rakt fram. Varför inte vila i hage?
Jag tycker det vore det bästa du kan göra. Ge hästen en lång vila i hage, flera månader, så skadorna får chansen att läka ut helt. Samma råd gav jag Fladde, men hon har för brått att rida sin häst.
Om man börjar rida hästen så snart den är symptomfri så kommer skadorna strax tillbaka igen. Bara för att den inte visar hälta längre betyder inte att den är helt återställd. Mitt råd är att när hästen är helt symptomfri låta den vila lite till och sen lite till och därefter sätta igång den mycket långsamt. Verkligen ge naturen en chans att läka.
Vila blir i längden mycket billigare än ständigt återkommande klinikbesök också. Det gäller bara för hästägaren att skaffa sig tålamod. Leta upp någon annan häst att rida under tiden, eller vad som helst.
Det är oftast det som är problemet, hästägaren har för bråttom att rida sin häst igen, kan inte vänta tillräckligt länge.

Senast ändrad av en moderator:

bobo skrev:
Jag tycker det vore det bästa du kan göra. Ge hästen en lång vila i hage, flera månader, så skadorna får chansen att läka ut helt. Samma råd gav jag Fladde, men hon har för brått att rida sin häst.
Om man börjar rida hästen så snart den är symptomfri så kommer skadorna strax tillbaka igen. Bara för att den inte visar hälta längre betyder inte att den är helt återställd. Mitt råd är att när hästen är helt symptomfri låta den vila lite till och sen lite till och därefter sätta igång den mycket långsamt. Verkligen ge naturen en chans att läka.
Vila blir i längden mycket billigare än ständigt återkommande klinikbesök också. Det gäller bara för hästägaren att skaffa sig tålamod. Leta upp någon annan häst att rida under tiden, eller vad som helst.
Det är oftast det som är problemet, hästägaren har för bråttom att rida sin häst igen, kan inte vänta tillräckligt länge.

Nu måste jag bara få försvara mig.

Jag har alltid följt "vet" s råd om hur jag ska göra.
När hästen vilade i ca 2 mån(gick i hage) så blev det mycket värre än när jag red henne.
Vad ska jag då tolka det som?
Sen när jag börjar rida så blir hästen bättre!

Du behöver inte alls försvara dig, ingen anklagar dig för något. Du gör säkert vad du tror är bäst för hästen. Men om man läser dina inlägg så verkar det inte som om det du och din vet. gör ger någon bestående förbättring.

Och i din historia här ovanför så verkar det inte som om hästen blir bättre när du börjar rida den. Varför måste du då åka till klinik med den om och om igen och spruta den? Alla dessa sprutor kan inte vara bra för hästen i längden. Varför inte fundera över något annat sätt att hjälpa hästen att bli frisk, det är den väl värd för dig?

Jag skulle ta ut en bra kiropraktor som tittar på hästen. Vi har en häst i stallet som hade hasledsinflammation hö bak och kotledsinflammation i vä fram. Veterinären rekommenderade hästägaren en kiropraktor som hon kände till. Kiropraktorn rättade till en hel del i bakkärran och ryggen. Det var förmodligen orsaken till inflammationerna. Det säger sig nästan självt att de avlastar om de har problem någonstans och om man inte rättar till grundorsaken till hältor och inflammationer så försvinner de inte hur mycket man än sprutar.
Lycka till med hästen!

Jag ska åka till en kiropraktor, men eftersom det är semestertider så har det blivit lite förskjutet. Men till min fråga igen..vad kan man be veterinären göra när jag är på kliniken OM hon nu fortfarande är halt. Hon är ju sprutad med först tuppkam sen kortison i leden, senast med kortison i blodet. Röntgad ua.

Ville bara tala om att min häst friskförklarades idag :banana:
Efter den senaste cortisonsprutan i blodet och vila i stor beteshage i ca 6 veckor så gick hon nu igenom böjproven ua. Nu återstår bara en mkt långsam uppträning och hoppas att det håller. Hennes patellaupphakningar har dock blivit mycket värre av vilan så förhoppningsvis försvinner dem när hon börjar komma igång. Tips för igångsättningsschema mottages tacksamt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 004
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 693
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar