Hästen bara tar bettet och skenar hem på hem vägen hjälp!

E

Embla_fixa

hej jag undrar i fall ni kan ge mej några tipps på hur jag kan förhindra att min häst tar bettet eller inte lyssnar alls på mej utan bara sticker hem i full rulle? hästen bryr sej inte om den har med sig sällskap eller inte. skulle bli väldigt tacksam för svar då det är en läskig ovana min häst har. jag har fått kasta mej av i farten flera gånger.

Sv: Hästen bara tar bettet och skenar hem på hem vägen hjälp!

Tja det är mest en lydnads- och respektfråga. Mitt råd är att träna på inhägnat område mycket till att börja med för att förbättra lydnaden. Vad gälelr respekten så kan man förenkla det hela lite genom att säga att hästen kommer inte respektera dej om du inte har något att sätta emot. List är nyckelordet. Att förekomma hästen och inte ge den någon chans eller anledning att dra. Nu vet jag inte vad som fungerar just på din häst, för vissa hjälper det att böja hästens hals rejält redan när du känner att fokusen är för mycket hemåt, eller att du är stenhårs med att hästen ALLTID ska lyssna på dina hjälper, om du så ska hoppa av och säga till hästen från marken istället (kan kännas tryggare så om hästen brukar skena). Du får säkert fler konkreta tips på hur du ska få kontroll/behålla kontrollen över hästen. Men tumregeln är att du ska känna att du alltid har lite knep i bakfickan att ta till så du inte försämrar hästens respekt genom att inte få svar på dina hjälper.

En bra idé kan vara att inte rida så långt i taget, och gärna rida på runda vägar (inte heller de alltför långa) för att hästen aldrig ska veta vad som är hemåt.

Just när hästen skenar kan du trycka ner hälarna framåt som om du stretar emot , sedan kortar du ena tygeln och håller stadigt i den och tar sedan och håller fast den i taglet på hästen så du håller ett hårt tag om både manen, vid manken, och tygeln samtidigt. sedan tar du andra handen och "drar" rakt upp och lutar dig bakåt. det rådet har jag fått av en tränare.

Men mitt egna råd är att du kan släppa ena tygeln helt och korta den andra tygeln Mycket och leder in hästen på en liten volt så att den blir tvungen att sakta in. eller om du känner att hästen precis ska skena så gör du halt.

för övrigt så hålller jag med om hon som sa att det handlar om lydnad och respekt!

Senast ändrad av en moderator:

Ett annat sätt att lura hästen är att inte hoppa av hästen så fort ni har kommit till stallbacken utan rid igenom och förbi stallet eller vänd och rid åter ut på en liten kort tur eller om plats finns på stallbacken göra lite övningar från ryggen ...allt för att hästen skall inse att hemvägen inte måste betyda att ridturen är över...för det verkar som hästen vill slippa sin ryttare så fort som möjligt eller vill slippa "jobba"...är all utrustning på hästen ok? Det inte är så att pållen har bråttom hem för att snabbt slippa något som trycker eller på annat sätt gör ont.

Exakt så var hästen jag rider, trots ledarskapsövningar så blev det inte bättre på vägen hem så nu rider jag alltid på hackamore och hon är som en helt ny häst. Bettet är ett obehag för henne att ha i munnen vid uteritter. Hon bara tuggar och tuggar och försöker sticka. Det är endast vid dressyr arbete och hoppning jag använder bettet. Och då bryr hon sig inte i det. Så pröva dig fram! Det gjorde jag. ;)

fejema skrev:
Ett annat sätt att lura hästen är att inte hoppa av hästen så fort ni har kommit till stallbacken utan rid igenom och förbi stallet eller vänd och rid åter ut på en liten kort tur eller om plats finns på stallbacken göra lite övningar från ryggen ...allt för att hästen skall inse att hemvägen inte måste betyda att ridturen är över...för det verkar som hästen vill slippa sin ryttare så fort som möjligt eller vill slippa "jobba"...är all utrustning på hästen ok? Det inte är så att pållen har bråttom hem för att snabbt slippa något som trycker eller på annat sätt gör ont.

asså när jag har hoppat av i farten har jag endast gjort det för jag inte vill ramla av på asfalts vägen .. och det har inte varit nära stallet häller ..

Som du skriver det så är hästen anti att jobba osv. VARFÖR? kommer man fram till det och eliminerar orsaken kommer man troligen slippa problemet.

häst jobbar jätte bra i på ridbanan och i ridhus.. och när man rider ut så är hästen världen underbaste på borta väg men så fort man är på väg hem så hetsar hästen upp sig och sticker

den lyssnar inte på några hjälpor allls utan bara drar iväg

Som de andra sagt, träna lydnad och åter lydnad.
Om du tillex. är på promenad med hästen, beter den sin likadant när ni vänder hemåt?

När h*n sticker, känner du det innan? Lägg en volt så fort h*n blir ouppmärksam. Gör något hela tiden, skänkelvikning, halter osv. Så fort du känner att uppmärksamheten sjunker, lägg en volt. Rid ut endast kortare svängar tills du har kontroll.Om H*n försöker sticka, lägg en volt och fortsätt bortåt igen. En bit hemåt, volt igen osv. Hästen blir så småningom uttråkad. Kan ju dock ta en hel dag... Byta bett kanske, ett med " ringar" på som rullar så att hästen inte kan låsa fast det, eller en skarpare pelhamsstång tills du löst problemet. Tycker inte att skarpare bett är lösningen, men jag skulle hellre sätta på ett sånt för en kortare period än att riskera livet :smirk:

Ta hjälp av en tränare eller annan kunnig person, sätt på dig säkerhetsvästen och hjälmen och kämpa på.

Jag skulle föreslå att du tar och kortar ena tygeln så mycket det går och använd båda händerna och du behöver och dra så hästen tvingas att svänga så mycket så den innte kan springa, det kan även hjälpa att höja handen när du drar.

Prova även med ett annat bett när du rider ut och kolla så hästen innte har problem med tänderna.

Lycka till

min är precis likadan, han har sett rådjur i skogen, passera på nära håll, ca 2 meter. Den gången gjorde han en 180 graders vändning så jag flög av och han skenade själv hem till stallet på typ 5 minuter (3-4km) :smirk:
Efter den dagen räcker det knappt med sporrar och spö på bortåt-vägen, medans han är halft galen på hemvägen. Har alltid ridit på tränsbett ute men nu rider jag på pessoa, men de senaste gångerna har det kännts så bra så jag ska nog gå över till tredelat igen (visserligen var det typ 30 grader då menmen haha), i övrigt kanske man ska få hästen på andra tankar på nåt sätt, kanske ni kan gå i och bada nånstans och avleda uppmärksamheten...
Det gamla tråkiga men väl beprövade och bevisligen fungerande är att rida ut väldigt mycket på korta, långa, snabba, långsamma, krävande eller avslappnande ridturer, det är ju som att tävla, ju mer man gör det desto mindre spänd blir hästen vid varje tävling (förhoppningsvis)

Min häst brukade också skena, det var inte så att den mitt under uteritten bestämde sig för att gå hem och skenade iväg utan det var på hemvägen som han ville hem.
Han var väldigt stark och det var inte särskilt enkelt att få stopp på honom.

Jag kortade mina läder några hål innan vi skulle vända och tog dubbelfattning, när jag märkte att han började dra så ställde jag mig upp, nästan jockeysits, fast med längre läder såklart och la all min vikt från tygeln till stigbyglarna. Armarna får inte vara raka utan 90 grader böjda vilade på utsidan av knäna, det är viktigt att armarna inte sträcks ut, om man gör så, så blir man jääättestark. Eller, jag blir iaf..

Men det lindrar kanske iofs bara symtomen (stavning?!). Fast det fungerade för oss. Och för alla de galoppörer jag rider ;)

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 324
Senast: mily
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka