Hästen är förkyld!

F

Fluffy

Min ponny började hosta inatt. Han verkar lite lite hängigare än vanligt, men inte särskillt mycket.
Vad gör man med en förkyld häst? Ska man bara vänta ut förkylningen, och hålla hästen torr och varm under tiden? (Och inte rida den förstås!)

Sv: Hästen är förkyld!

Är du säker på att det är en förkylning då?

Min fick hosta för ett år sedan ungefär, vilket berodde på att han hade fått i sig dåligt hö. Hans hosta blev inte bra förrän jag bytte över till hösillage.

Bara en tanke, lycka till!

Fast de äter hösilage, och alla andra hästar är friska, så jag tror inte att det är maten.

Ring veterinären. Om du inte gör något så kan det bli så illa som kronisk hosta.
// Linda

Okej, kan ju vara så att just din är extra känslig mot något. Jag hade också tagit kontakt med veterinär.

Om pålle är snorig så kan du vara säker på att det är en förkylning. Ring och prata med veterinären om du är orolig. Det är precis som för människor, man väntar ut en förkylning.

Ta tempen varje dag och skriv upp det på en lapp så du vet hur den går upp eller ner (gör det helst på morgonen, samma tid varje dag).

Hej!
Är det en allvarlig förkylning så kan hästen behöva en penicillinkur med. Men det ser ju vet. förstås.
/W

Nej, det är inte bra med pencillin. Hästen bör få chans att tillfriskna av sig själv.
Har den ingen feber ska den ut och röra på sig. En häst som är lite hostig mår gott av en ridtur. Hostar den väldigt mycket då den får trava kan den skrittas istället. Hostar den bara till någon gång kan den även travas. Den ska ut i hagen om vädret tillåter. Dåligt väder så som regn och blåst bör den få stå inne.
gulan

Nej men jag skrev ju att det kan behövas. Om förkylningen är allvarlig. Det kanske man inte kan se första dagen hur det utvecklas.:idea:
/W

Liknande trådar

Kropp & Själ Tagit sista tabletterna Penicillin i morse som jag fick utskrivet för 10 dagar sedan pga öroninflammation. Hade lite feber då men den...
Svar
7
· Visningar
560
Senast: Kristall10
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
348
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka