Hästen anfaller

Leslie har helt rätt i det här fallet. Behandlar man en häst som en häst som bits, då blir det till slut en häst som bits. Att hästar som biter/sparkar allt och alla plötsligt blir stencoola när en viss människa kommer i närheten är sällan för att de bara fått för sig att de ska vara snälla, utan för att den människan utstrålar ett lugn, en respekt och inte antar att hästen ska bita.

Det händer väldigt sällan att hästar biter mig, även om den sekunden innan satt tänderna i någon - eftersom jag blivit rätt bra på att sålla bort såna tankar. Vet jag att ska in till en häst som har ett visst beteende så försöker jag jobba mycket mentalt innan, så jag är fylld med positiva bilder av att hästen står lugnt och stilla. I de allra flesta fall funkar det otroligt bra.

Det är definitivt värt ett försök för din del - det är aldrig skadligt med positivt tänkande. ;)

När jag hade ut honom sist så försökte jag att hålla mig lugn och inte tänka på det. Och idag gick jag in till honom i hagen och slog bort tankarna då också. Han var hur snäll och mysig som helst. Inte vet jag om det var slumpen eller om det faktiskt kan vara så. Vi känner ju varann bra, jag har ridit in honom och så, och haft honom i 9 år så han kan säkert känna om jag har sådana tankar!

Nu blir det positivt tänkande som gäller! Tack för alla dina goda råd!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 126
Senast: tessan.g
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 973
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 839
Senast: co-SMAD4
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
408
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur