Hästars mediciner måste träffa rätt

(Newsdesk)
Mediciner som ges till hästar får inte alltid den effekt som önskas. Många preparat som används är utvecklade för människor trots att förmågan att ta upp läkemedel skiljer sig markant.
Hur läkemedel transporteras och bryts ner i hästens kropp har Lena Olsén vid SLU forskat kring under några år. Studierna har nu resulterat i en avhandling vid institutionen för biomedicin och veterinär folkhälsovetenskap vid SLU. Avhandlingen innehåller nya rön om såväl antihistamin vid allergiska reaktioner som penicillinchock.

http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/147033

Sv: Hästars mediciner måste träffa rätt

Det är bra,
tror det finns ett jättestort mörkertal på penicillinchock i olika former som aldrig rapporteras. Jag har varit med om flera (dock inga dödsfall som tur är)
Bra om det funnits någon sida på nätet man kunde rapporterat till. Typ : preparat och reaktion
Eller det kanske finns?

Ägaren informerar behandlande veterinär som i sin tur skall rapportera till läkemedelsverket.

Jag vet att det är så man "borde/ska" göra. men vet inte någon i min bekantskapskrets som rapporterat in sina penicillinckocker (tyvärr)

Och sedan, rapporterar "vetten" till läkemedelsverket. Risk att det stannar där också

menade mer en "enkät" på nån sida där man klickar i reaktion,vilket ämne m..m., nu i internets tider...

Jag vet att det är så man "borde/ska" göra. men vet inte någon i min bekantskapskrets som rapporterat in sina penicillinckocker (tyvärr)

Det där är för mig fullkomligt obegripligt :confused: Är inte det självklart att man gör :eek:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (SLU) Mediciner som ges till hästar får inte alltid den effekt som önskas. Många preparat som används är utvecklade för människor trots...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama