"Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

H

heartsong

Hehe, läste en lite kul artikel i lokaltidningen... här är den:



"HÄSTARNAS BAJS FÖRSTÖR MIN SKOGSPROMENAD

Är det skillnad på hund- och hästbajs? Naturligtvis är det skillnad. Även på ägare eller den som rastar respektive djur. Varför ska inte hästfolket ta bort efter sina djur?

Jag går ofta gångvägen från *** och norrut. Vägen går parallellt med en skjutbana och är cirka en kilometer lång. Det är trevligt att passera hästarna i hagarna och den fina skogen. Ibland möter jag hästar med ryttare, som i lugn takt färdas längs gångvägen.

Då händer det. Hästen måste lätta på trycket och släppa ut en hel del. Detta blir då liggande, för inte bryr sig ryttaren om att göra något åt detta.

När ett flertal hästar har besökt toaletten där jag och många andra går varje dag, så blir det många högar. Det gäller att ta fram slalomtakterna för att undvika att få med sig delar av detta hem.

Inte nog med detta. När högarna som hästarna lämnar efter sig är nylagda, så är det tydligen ett dukat bord för diverse flugor. Dom sitter och gottar sig i smeten. Hur många det är, vet jag inte. Men när man skall passera högarna på behörigt avstånd, så blir tydligen flugornas måltid avbruten. För de flyger upp i gemensam tropp som om de ska anfalla mig.

Att slåss mot en eller två flugor, det brukar gå bra, men hundratals, som för någon sekund sedan stått mitt i maten med sina fötter, det är ingen lätt match.

Så nu gäller det att fly. Fly i mitt fall innebär att ta snabbare steg, kanske språng. Men då ökar risken för att jag ska trampa i nästa hög. Och där finns det förstås ytterligare hundratals kalasande flugor.

Det slutar ofta med att jag trots allt har med mig lite häst hem efter en, som jag hade hoppats, lugn promenad genom *** fina natur.
Så hästskötare, hjälp till att hålla *** rent från kalasande flugor."




Hur hade han tänkt att vi skulle göra?
Ta med en stor sopsäck och skyffel? :crazy:
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

När jag ridit nån annnanstans än på en stig i skogen och känt att något varit på gång, har jag styrt bakdelen åt sidan eller mot diket. Då hamnar högen där och ingen kan klaga på att den ligger ivägen. Det är inte så svårt att göra så. :idea:
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

Jag brukar försöka flytta bakdelen så att skiten hamnar i diket. Oftast så märker man ju om hästen ska skita så då "puttar" jag ut baken lite. :idea:
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

Om min häst bajsar på en stig, sitter jag av och puttar ut det i diket.
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

Hehe, läste en lite kul artikel i lokaltidningen... här är den:



"HÄSTARNAS BAJS FÖRSTÖR MIN SKOGSPROMENAD

Är det skillnad på hund- och hästbajs? Naturligtvis är det skillnad. Även på ägare eller den som rastar respektive djur. Varför ska inte hästfolket ta bort efter sina djur?

Jag går ofta gångvägen från *** och norrut. Vägen går parallellt med en skjutbana och är cirka en kilometer lång. Det är trevligt att passera hästarna i hagarna och den fina skogen. Ibland möter jag hästar med ryttare, som i lugn takt färdas längs gångvägen.

Då händer det. Hästen måste lätta på trycket och släppa ut en hel del. Detta blir då liggande, för inte bryr sig ryttaren om att göra något åt detta.

När ett flertal hästar har besökt toaletten där jag och många andra går varje dag, så blir det många högar. Det gäller att ta fram slalomtakterna för att undvika att få med sig delar av detta hem.

Inte nog med detta. När högarna som hästarna lämnar efter sig är nylagda, så är det tydligen ett dukat bord för diverse flugor. Dom sitter och gottar sig i smeten. Hur många det är, vet jag inte. Men när man skall passera högarna på behörigt avstånd, så blir tydligen flugornas måltid avbruten. För de flyger upp i gemensam tropp som om de ska anfalla mig.

Att slåss mot en eller två flugor, det brukar gå bra, men hundratals, som för någon sekund sedan stått mitt i maten med sina fötter, det är ingen lätt match.

Så nu gäller det att fly. Fly i mitt fall innebär att ta snabbare steg, kanske språng. Men då ökar risken för att jag ska trampa i nästa hög. Och där finns det förstås ytterligare hundratals kalasande flugor.

Det slutar ofta med att jag trots allt har med mig lite häst hem efter en, som jag hade hoppats, lugn promenad genom *** fina natur.
Så hästskötare, hjälp till att hålla *** rent från kalasande flugor."




Hur hade han tänkt att vi skulle göra?
Ta med en stor sopsäck och skyffel? :crazy:

Om man rider på en stig som ofta användas av gående och alltid om man rider på trottoar/gånvägar tycker jag att man ska sitta av och sparka skiten åt sidan. Det är lika självklart som att man höjer handen till hälsning åt bilister mfl som visar hänsyn.

Det händer ganska ofta att vi ryttare bli impopulära vilket inte direkt görs bättre av en slapp attityd, och det är ju inte speciellt jobbigt att sitta av. Ibland kan man dessutom känna när hästen är på gång att bajsa, och då flyttar man helt enkelt ut baken från stigen/vägen så behöver man inte ens sitta av! (Självklart är inget av dessa alternativ möjliga när man kör, men det är som det är..)

Vi måste hålla sams med ickryttarna, annars får vi snart inte rida någonstans.
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

tycker oxå att man antingen försöker putta ut rumpan eller att man faktiskt hoppar av och sparkar det åt sidan! :angel:
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

Hej!

I många stall är det stor plastpåse som gäller och bara att ta med sej hem!

Rider man på gångvägar bör man ta hänsyn till gåendes rätt också.

Har själv sparkat ner skiten i diket flera gånger, lyckligtvis har jag sluppit använda påsen:-).

/ Lavinia
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

Hej!

I många stall är det stor plastpåse som gäller och bara att ta med sej hem!

Jasså :)
Men det låter ganska krångligt att rida runt med en stor sopsäck, speciellt om hästen bajsar i början av rundan.
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

Kan man är det väl klart man bör hoppa av och sparka skiten åt sidan, men kommer man inte upp igen utan pall alt. har en häst som inte kan stå still är det ju lite svårt. Gillar inte alls folk som blir skitsura för att man inte tar bort det, kan man inte så kan man inte.

(sen är jag iofs jävligt partisk och ovillig att se det från bådas håll, men jag tycker faktiskt ämnet ifråga är en skit(!)sak att reta upp sig på)
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

Kan inte påstå att jag har eller kan tänka mej att studsa av hästen för att putta bort en hög när jag är ute och rider....
dessutom befinner man sej väl oftast vid kanten av vägen eller stigen redan när man rider....och om någon tycker att de får springa slalom mellan hästbajshögar på promenadstigen så måste det finnas ganska massvis med ryttare där konstant. På våra ridvägar finns det inte överdrivet mycket högar och det ÄR meningen att man ska rida där.
Det ÄR skillnad på hund och häst bajs. Hundar käkar allt möjligt skumt som gris och ko hud och annat som inte försvinner på naturlig väg som det helt 100% naturliga i hästbajs. Regnar det så spolas merparten av det bort och det gör inte hundbajs. Dessutom finns det glada trädgårdsinnehavare som gärna samlar ihop en hög och gör gödselvatten till rosorna mm. Jag vet inte många som gärna gödslar trädgården med hundbajs.......Dessutom är det hyfsat lättare att undvika en hästlort än en hundlort.....
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

ok, jag kan förstå att det inte är trevligt för folk som inte är vana vid hästbajs, men det finns en anledning att det är fullt lagligt att lämna det efter sig: det är bökigt att kliva av och sparka undan och det är näst intill omöjligt att ta med sig.

jag hör inte till den smidigaste människan på jorden. visst, jag kommer upp på en normalstor häst utan problem, men det känns ändå som att jag hänger några sekunder för mycket i ena stigbygeln. för hästens och sadelns skull använder jag oftast pall.
jag tänker inte slita ut ryggen på hästen för att sparka undan något bajs. så j***a besvärligt är det inte för folk att ta sig runt det.

men visst, heder till dom som har så stor koll att de lyckas parera hästens bak åt sidan i rätt sekund, det är schysst.
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

Tycker att det djuren bajsar i skogen det får man som skogspromenerade individ stå ut med. Inget som är farligt på någotvis även om många agerar som om det vore det. Däremot inne i ett samhälle så bör man visa hänsyn ifa. man rider genom bostadsområde eller dyl.


När vi kör ut dynga på våren på åkrarna så fastnar det ju på hjulen och släpper lite på vägarna och det finns ju vissa som stör sig på detta, men inte speciellt många vilket är glädjande. Det försvinner ju rätt snabb och är som sagt helt ofarligt, bara att kliva på sidan.

Ska man bo på landet så tycker jag att man faktiskt får ta hela kitet som hör landet till!

Kicki :)
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

Jag gör precis som flera här det bästa för att parera undan hästens rumpa från gångstigen, men jag hoppar faktiskt VÄLDIGT sällan av och sparkar bort det. Det händer, men då skall det verkligen vara mitt i ett joggingspår eller liknande alternativt att markägaren bett mig göra detta mot att jag får rida på stigen. Självklart tar man hänsyn till det sistnämnda. Går jag dock i sidan på en skogsstig och hästen släpper litet gödsel och anser att jag som fotgängare hade kunnat undvika det utan större svårighet hoppar jag ju knappast av och sparkar...

Att, som i insändaren, jämföra hästbajs med hundbajs tycker jag är litet att överdriva. Även om inte alla gillar lukten av häst så är det ju väldigt få som verkligen tycker att det STINKER, till skillnad från hundbajs som dessutom är väldigt svårt att få bort från skon...

//Phillippa, som tycker det finns viktigare saker att klaga på.
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

Varför inte? Rent hästvett- ta bort efter dig och visa hänsyn. Punkt.

Man kan visa hästvett på massvis med olika sätt även om man inte plockar upp efter sin häst på ritten. Tror att det sitter ganska många här som tycker en massa men som aldrig själv har plockat upp efter sin häst. Heder åt de som gör det :bow: och till er andra, vi är ganska många som inte heller gör det men som är väldigt noga med att städa upp efter oss på anläggningen vi använder o s v där det finns redskap för att kunna städa upp efter sig själv och sin häst. Eller som hjälper till vid den årliga städningen i klubbens regi. Jag har då aldrig någonsin sett någon som sitter av hästen och städar undan efter sig. Vare sig i samhälle eller i skogen och definitivt inte vid trafikerad väg.
Jag ser till att sköta om min häst på bästa sätt, visar hänsyn och "vett" även om min häst bajsar på stigen.
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

Jag måste plocka för jag rider i bostadsområden. För hellre att jag hoppar av en gång för mycket än att komma i tjafs med någon granne och den ställer till det för mig. Arga pensionärer är inte roliga kan jag säga! :devil:
Jag plockar inte bort om det är på en ridstig men på vägar, gator och ställen där folk ofta går tar jag bort om hästen själv inte bajsat ned i diket. För om man retar upp någon så kan det gå illa..

För det är inte särskilt svårt att hoppa av och fösa bort hästbajset i diket med foten :smirk:
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

knapplån*

Alltså. Jag kan inte förstå hur det ska vara så besvärligt att hoppa av sin häst och sparka undan skiten. Dessutom är det ju verkligen konstigt om hästen skiter på samma gångväg så många gånger att stackarn blir utsliten pga av/uppsittningar. :crazy: Har man sådana problem kan man ju undvika att rida på vägar där många promenerar alternativt ta en skyffel och GÅ sträckan efteråt och slänga undan.

Är det en populär stig för människor får man faktiskt se till andra än sin egna bekvämlighet. Är det mitt ute i skogen alternativt på någon väg så är det ju en annan femma. Därmed borde inte tillfällena då man får sparka skit bli speciellt många.

Tycker det är så OTROLIGT irriterande när människor inte kan förstå andra, utan bara "jag har rätt/jag får minsann/" osv, gällande mycket och inte bara sådanahär småsaker. SUCK.
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

Rider jag där det är mycket folk som går försöker jag få ut rumpan på hästen mot diket eller sparka undan högen. Hellre det än en massa bråk varje gång man är ute och rider.
 
Sv: "Hästarnas bajs förstör min skogspromenad"

Tycker det är ganska stor skillnad på bajs i bostadsområde och bajs i skogen. Skulle min häst bajsa i ett bostadsområde skulle jag skjuta undan det, men inte om jag rider inne på en ridstig i skogen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp