hästarna vill inte äta

Mirre

Trådstartare
Ingen av mina två hästar ville ha mat idag.
Dom får alltid kraftfoder på kvällen och har aldrig varit några problem.
Dom äter jämt men inte idag.
Herman hade ner krubban på golvet och åt lite där.
Det brukar han inte göra. Vi undersökte fodret men hittade inget konstigt. Dom var helt enkelt inte intresserade :confused:
Dom som ananrs har bråttom in till maten. Herman var hur grinig som helst i boxen också, vilket han inte brukar vara. :(
Moses åt inte heller upp, fast han åt mer än Herman alla fall.
Vi provade att ta bort krubban för Herman och sen hänga tillbaka den men han var inte intresserad. Men dom åt som vanligt av höet.
Dom har fri tillgång på hö i hagen men det har dom haft hela hösten och den del av vintern som varit hitills :D . Och dom har alltid ätit krafft på kvällen :confused: Blir orolig ju! :cry:

Sv: hästarna vill inte äta

Hm, det låter konstigt. Undrar om det inte är något med maten ändå eftersom båda vägrar äta? Luktar den som vanligt?

mm helskumt det har försvunnit foder från stallet också så hoppas det inte vart nån där och gjort nånting. :crazy:
Men fodret var hur fräscht som heslt och müslin köpte vi igår

Ngn som gått å matat dina hästar?Men hästar brukar äta non stop nästan så det är inte så troligt att det skulle vara därför.
Kanske mögel i höet eller sämre hö?
Kan ju *hemska tanke* vara ngn som stoppat ngt i fodret

höet är fräscht och det äter dom utan problem.
Men däremot är det nån :devil: där och snor kraftfoder och betfor.
(köpt 2 müslisäckar på två veckor nu, dom i affären börjar fråga hur många hästar vi har eg)

Du kanske har råttor och möss som käkar upp maten? De lämnar kanske också någon lukt som hästarna har märkt och som de inte gillar? Bara en knasig tanke, men vem vet!

jo vi har hasselmöss eller vad dom heter.
men fodret är i såna här stora grönatunnor från kraft.
Gör iordning det precis innan dom ska in. Utom betforen då såklart.
Men den står på rätt höga hinkar eller i tunnorna. Men möss kan iof klättra

Har du kollat temp? tänkte lite på om de har fått någon släng av kolik eller liknande.

Låter som om det är nåt fel på kraftfodret... eftersom de äter höet så kan de ju inte vara proppmätta (som om någon gett dem en massa mat redan).
Nåt liknande hände min kompis, hon skulle prova att ge vitlök till sina ston men de bara fnös åt kraftfodret och vägrade äta så hon fick ta bort maten, rengöra krubborna och ge ny mat utan vitlök och då åt de.
Du ska kanske testa att göra rent krubborna, för om det är mkt möss i stallet så kanske de äter resterna i hästarnas krubbor och lämnar små visitkort där som hästarna tycker luktar illa eller nåt?
Eller så har någon, ve och fasa, hällt nåt giftigt i krubborna... prova att fodra i nåt annat som ej varit i stallet, nån annan hink eller balja som garanterat är ren.
Har du ingen möjlighet att låsa stallet eller åtminstone låsa in fodret och krubborna nånstans så ingen kan komma åt det mer än de som ska det...?

Hoppas verkligen att det inte är nåt psyko löst som har gjort nåt!!!

Precis så började det med mitt ena sto i fredags.
Hon slutade äta helt plötsligt på morgonen bara,
hö petade hon i sig några strån till lunch men kraftfoder ville hon INTE ha.
Inte ens när jag försökte med äpplen o morötter, pillade in bitar i munnen på henne
men hon bara spottade ut. Vatten drack hon inte alls.

Slutade med besök på klinik i 4 dagar, men inget fel funnet!
Väl hemma är hon fortfarande måttligt intresserad av höet.
Trots att hon bara får knappt hälften av vanlig ranson ännu så länge.
Betforn går dock bra. Och vatten har hon börjat dricka också.

KAN vara så att väderomslaget gör att de blir för varma i pälsen.....
fick det tipset av Grängesberg, och det verkar rätt vettigt...
Tjock vinterpäls och det är 8+ ute....
så prova med att ta av ev. täcke kanske till o med klippa hals/bringa
låt stalldörren vara lite öppen på natten så det inte blir för varmt i stallet.

Lånar knapp..

När hästen helt plötsligt börjar sluta äta och ändra beteénde så kan det vara ett tecken på kolik alternativt om man har ek i hagen och hästarna har ätit det en akut förgiftning.

En gaskolik behöver inte betyda att hästen har superont, ligger ner och rullar sig m.m.

En förgiftning gör att hästarna i det akuta stadiet kan sluta att äta och dricka under ngr. dagar.

Båda dessa två tillstånd kan var lätta att missa, bara en tanke.

MVH/

idag åt dom utan problem och båda var som vanligt.

Kan dom tappa apiten om nåt skrämt dom ute?
Fast konstigt då att dom åt hö

Senast ändrad:

Mitt AFLB rör inte kraftfodert runt nyår p.g.a. alla smällare, så varför inte?
Däremot äter hon höet som vanligt.
Tror att magen är i olag på henne då och att hon begriper att höet gör hennes mage i bättre balans än kraftfodert.

Nästa gång detta händer, prova att bara ta bort betforen, har den jäst, är hästen klok som inte äter.

Köp en tunna/låda som du kan sätta lås på... Eller ställ muslin i skåpet...
Förjävligt med folk som stjäl...
Skönt att dom äter igen... ;)

/cj

Liknande trådar

Foder & Strö Min pålle har varit iväg på utbildning,kommer hem efter 2 månader och är fruktansvärt mager. Hos utbildaren så hade inte marken betats...
Svar
8
· Visningar
1 676
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Detta är min första gång här, så om jag lägger dessa frågor under fel rubrik ber jag om ursäkt. Om någon kan flytta den till rätt plats...
Svar
3
· Visningar
1 482
Senast: lewellyn
·
A
Hästvård Onsdagen den 12 jan var veterinären ute och raspade min ponnys tänder. På fredagen den 14 slutade han äta. Vi försökte allt möjligt...
Svar
14
· Visningar
2 223
Senast: TantEster
·
Hundhälsa Vi tingade valpen med två kulor nere,även på veterinärintyget som gjordes 2 dagar innan hämtning så var bägge nere,när vi väl kommit hem...
Svar
3
· Visningar
11 059
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama