Hästarna dricker dåligt

Comfort

Trådstartare
Har 2 varmblod som går hage med mycket gräs, saltsten, fri tillgång på vatten både i badkar vid grinden och murbalja i lösdriften.

Men jag börjar bli orolig över hur mycket de dricker, eller hur lite snarare. Särskilt nu i denna värmen, men de verkar inte uttorkade.
Tror ni det är mycket vatten i gräset så det är därför de inte dricker?

Givetvis byter jag vattnet ofta även att det inte är slut.

Sv: Hästarna dricker dåligt

Gräs innehåller mycket vätska och är inte gräset nerbränt eller torrt så får hästarna troligtvis i sig tillräckligt med vatten. Jag har märkt att de dricker mycket mindre med vatten när betet är relativt nytt för att senare när det börjar bli nerbetat och torrt så går det åt mycket mer vatten.

När vi var på foderlära så sa föreläsaren att ungefär 7-9 kg hö om dagen är jämförbart med 30-40 kg gräs om dagen därför att fukthalten är så mycket högre.

och gräs har väl en ts på bara runt 5-10% tror jag i jämförelse med hö som ligger på ca 80-84% så det är klart det blir skillnad i hur mycket de dricker. och som du säger så ökar ju ts när gräset blir torrare och då måste de ju dricka mer :)

Hästarna reglerar det där själva, du behöver inte vara orolig. Ibland ser man en häst dricka ur en liten lerpöl, dem är inte så kräsna som vi tror. Möjligtvis om vattnet skulle smaka något rengöringsmedel ...
Det är mycket vatten i gräset så du behöver inte oroa dig. Är hästen törstig så dricker den.

ett litet tricks kan va att hälla lite äppeljuice i vattnet, nåt jag hört bara :)
men kanske inte passligt i det här fallet, eftersom dom är på bete.

det ska jag nog ta och prova, för så värst mycket mer dricker de inte nu.

Ena hästen har även börjat fälla! Tar jag en nypa är det fullt med hår, vad tror ni? Inte är det väl dags att börja byta päls redan?

betfor vatten, dvs lite betfor i botten på en vattenhink som får stå och dra i mycket vatten, funkar också bra.

ang.fällningen låter det konstigt. är hästen gammal? kolla hur den ser ut rent allmänt, om den dricker dåligt i kombination. kolla färg på slemhinnorna, nyp i hals skinnet för att se tecken på uttorkning osv.

Har 2 varmblod som går hage med mycket gräs, saltsten, fri tillgång på vatten både i badkar vid grinden och murbalja i lösdriften.

Men jag börjar bli orolig över hur mycket de dricker, eller hur lite snarare. Särskilt nu i denna värmen, men de verkar inte uttorkade.
Tror ni det är mycket vatten i gräset så det är därför de inte dricker?

Givetvis byter jag vattnet ofta även att det inte är slut.

Människans vätskebalans och vätskeintag beror på temperaturen. vid höga temperaturer kan kroppen inte tillbodogöra sig mer vätska än ca 1 dl per kvart. Att som människa tro sig tillgodo se sin vätskebalans genom att inta stor mängder vatten kommer ofelbart leda till vätskebrist i samma utsräckning som helt avsaknad av intag av vätska. Vid lägre temperaturer påverkas inte kroppen i närmelsevis av självreglering av vätskeintaget. Jag har inget belägg för detta men tror att även hästar reglerar sin vätskebalans vid höga temperaturer på samma sätt. Dricker mkt lite men väldigt ofta.

Man kan ofta se detta fenomen inom idrottens väld,främst i maraton och inom tennis, minst varje kvart intas en liten mängd vätska för att undvika vätsebrist.

Jag har själv noterat att hästar verkar dricka mindre mängd vatten vid höga temperaturer. Jag har även noterat att hästar som under tävling i mellan pausen (distansritt) som intagit stora mängder vatten under en å samma tidpunkt vid målgång uppvisat vätskebrist.

Så min erfarenhet säger att man inte ska vara orolig för om en häst vid höga temperaturer uppfattas som att den dricker dåligt utan snarare vara orolig om den dricker mer vid högre temperatur. Vad forskningen kommit fram til vore intressant att ta del av,, ngn kanske vet??

hon äter tyvärr inte betfor, kräsen häst:(

nej hon är 9 år bara, ser fräsch ut i övrigt.

men isåfall verkar ju allas hästar vara nåt fel på, eftersom att de allra flesta säger att deras hästar dricker jättemkt nu

Min häst har också druckit "sämre" innan men dricker betydligt mer nu när gräset är så torrt.

Min häst fäller också nu. Han är 17 år och är frisk och fräsch i övrigt. Kanske bara försöker göra det svalare i hettan. ;)

Våra drack jättelite fram tills värmeböljan och dricker nu lite mer, men inte så mycket som jag skulle vänta mig. Däremot dricker de nästan alltid när jag tar in dem för att vila från insekterna mitt på dagen, så jag kan inte utgå bara från vattentunnan i hagen.

Häromdagen släppte min lite päls också, men jag vet inte om jag kan påstå att han börjat fälla ännu. Det börjar ju gå mot mörkare tider och ljuset styr ju pälssättningen, så helt konstigt är det väl inte. Däremot får man väl hoppas att de inte sätter för mycket päls ännu :D

för att ni ska få ett hum om hur lite de dricker:
Igår förmiddag bytte jag till hälften i en 90 liters murbalja, (ett mjölkspann) idag är mer än hälften av det kvar. Så gissningsvis runt 20 liter har de smäckt på två stora hästar på ett dygn.

Nu har jag hällt i äppeljuice iallafall. Visste inte hur mycket jag skulle ha i, men det luktar äppel nu om det iaf:D

Så lite dricker våra två stora friska hästar med. (ialla fall gjorde dom det för ett tag sedan, nu kanske det går åt aningens mer.)
Det är rent frächt vatten som dom i vanliga fall dricker glatt utav, jag tror inte det är något fel för det.

Hade jag varit du så hade jag sett till att det finns "rent" vatten att välja för dom också, så inte allt vatten smakar sött nu helt plötsligt. För det om något kan ju få den kräsne att dricka mindre om du har otur.

Det låter ju extremt lite. Nu har vi iofs rena öken här då regnet av någon anledning vägrar att falla över vårt område utan tom det väntade ovädret med stora regnmängder valde att hålla tätt medans det passerade vårt område. Just nu ligger förbrukningen av vatten per häst på minst ca 70-80 liter per dygn och häst. De gör av med ungefär lika mkt i de olika hagarna så det är ingen som sticker ut med att dricka större mängd än någon annan. (9 st Halvblod från 1-19 år i ålder)

Hästarna reglerar det där själva, du behöver inte vara orolig. Ibland ser man en häst dricka ur en liten lerpöl, dem är inte så kräsna som vi tror. Möjligtvis om vattnet skulle smaka något rengöringsmedel ...
Det är mycket vatten i gräset så du behöver inte oroa dig. Är hästen törstig så dricker den.

Kräsna eller inte, så SKA hästen ha renare vatten än du själv! Hästen renar inte sitt vatten i magsäcken på det sätt som vi gör, så hästens vatten är jätteviktigt att hålla rent.

Människans vätskebalans och vätskeintag beror på temperaturen

Hästen dricker när den är "törstig". Det blir den när den får i sig rätt mängd salt och kroppen signalerar att det är för lite vatten i kroppen. Saltet styr törsten. Därför är det viktigt att hästar verkligen får i sig salt även på sommaren.

Min häst fäller också nu. Han är 17 år och är frisk och fräsch i övrigt. Kanske bara försöker göra det svalare i hettan. ;)

Det är inte alls konstigt om de släpper lite hår nu. Det är dags att sätta vinterpäls. :)

fast min släpper inte lite, tar jag en "nypa" är hela nypan full. inte bara ett par strån.
Men jag har kommit på att hon nog är överkänslig mot switch, så nu blir det flugtäcke istället.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 045
Senast: Fiorano
·
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 955
Senast: Dopy
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 884
Senast: super
·
Hästvård Obs! Jag är i tät kontakt med veterinär och han är under utredning. Men vill kolla om fler har erfarenheter av samma sak. Har ni andra...
Svar
12
· Visningar
2 288
Senast: miniola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka