Nja, det är ju en ganska grovt ritad bild
----
Jag tänker att frågan är väldigt bred och svaret ligger ju i frågan och är som det ofta är "det beror på". Men jag funderar lite på vad du menar med hästbeskrivningen i trådstarten och vad du egentligen söker? Med välutbildad, menar du en välutbildad (= högt utbildad) eller väl utbildad (= väl grundriden, "bred bas"). En försiktig ryttare - hur försiktig pratar vi då?
Har du tävlingsambitioner utöver önskan om en trygg häst? Eller räcker det med "bara" en trygg häst? Finns det preferenser på hästtyp? Ska det vara ett SWB, eller kan det vara en kallblodstyp, ponny, annan?
Jag själv är en försiktig ryttare, som för bara ett par år sedan var en rädd ryttare efter att haft flera dåliga erfarenheter. Jag har idag en "sport-avlad" SWB-unghäst, som jag inte skulle säga är en häst för en oerfaren ryttare - det är han för känslig för, men han är supervettig i huvudet. Förutom att hästen har en hög ridbarhet och talang lämplig som tävlingshäst (vilket jag är intresserad av) så är han otittig på bana/ridhus, rids enkelt ut ensam i alla gångarter utan att sprattla ihjäl sig, piggare vid ridning med sällskap men det hänger nog mest ihop med att det är en unghäst fortfarande. Hästen i fråga hoppar även mindre banor på ett käckt sätt - jag själv är däremot väldigt osäker i hoppning så överlåter det till en duktig hoppryttare och håller mig till bomarbete.
Det är en lättriden och omkomplicerad häst utifrån sin typ - men kanske inte alls en lättriden häst om man letar efter något annat.