Hästar & tåg??

dotzie

Trådstartare
Jag ska åka upp md hästen till hovslagaren nu på lovet så ska vi rida ut en sväng, eller ja, en ganska lång sväng.
Men själva problemet är att under 3km så ska vi rida "bredvid" järnvägen. På en grusväg ca 40m ifrån järnvägen...:crazy::eek:
hur reagerar hästar på tåg?? Hon sa att hennes hästar aldrig brytt sig men jag är inte så säker på att lill-ponnyn INTE skulle bry sig... Ett tåg som låter mycket och rör sig så snabbt borde väl uppfattas som ett ganska stort hot av hästen? :confused: Eller? berätta gärna om era erfarenheter eller om ni har något tips... hennes häst var ju tydligen van och om den inte reagerar tror ni då att min inte gör det heller?

Sv: Hästar & tåg??

Det är nog väldigt olika. Vissa får panik medan andra inte bryr sig värst mycket. Har varit med om båda variantera då stallet ligger ganska nära en järnväg.

Det låter ju väldigt mycket när ett tåg åker förbi i full fart så det beror kanske på hur oroliga de blir vid höga ljud. Någon form att bollar i öronen på ponnyn kanske vore lämpligt :idea:

men hon reagerar så olika på ljud... När någon sågar i metall tex och det riktigt skriker och slår gnistor så bryr hon sig inte, men en gång när vi red förbi kastade brädor på et flak så blev hon riktigt skrajsen... Vad jag vet har hon aldrig sett ett tåg förr. Kan det vara bra å stoppa bommul i öronen och dra på en huva?

hästar brukar bli väldigt rädda första gång dom hör och ser ett tåg. dom vänjer sig men även om mina hästar stått uppstallat ganska nära en järnväg i många år så blev dom fortfarande rädda om man var bredvid spåret när toget kom.

är det helt öppet mellan vägen och toget? om toget inte syns brukar det gå bättre...

jag har ingen aning om det är träd och buskar eler om det är helt öppet... Har heller ingen aning om hur ofta tågen går... :(
Hoppas bara att det går bra ändå. Får hon gå upp i rumpan på en annan häst så brukar det inte vara några problem. :d förhoppningsvis så ska det väl funka...

Såvtt jag vet har min häst aldrig sett ett tåg mer än på håll. För några veckor sedan red jag på en cykelväg bredvid ett järnvägsspår, med staket på andra sidan och såklart kom det då ett otroligt långt godståg och dundrade förbi, ca 5-10 m från oss. Min häst tittade inte ens på det och då lät det ändå rejält.
Han är inte rädd för trafik heller, så jag antar att han uppfattar tåget som en slags väldigt stor lastbil eller nåt :p Men man vet ju aldrig hur olika hästar reagerar.

Får hoppas det går bra då... men jag msåte erkänna att jag är redan nervös... :o

Hejsan!
Mina hästar går i en hage pecis bredvid järnvägen.
Dom bryr sig inte ett dugg när tågen dundrar förbi.

Första gången vi släppt hästar där som inte är vana vid tåg har dom reagerat lite grann, men det är inte så att dom skulle kunna spränga sönder staketet!

Lycka till!
MVH.

Min häst är tokrädd för tåg. Hade henne uppstallad i närheten av en järnväg en vinter och vi red mycket nära spåret, hon var lika rädd sista gången som första gången vi mötte tåget.

Men det är nog väldigt individuellt. Och dom flesta hästar vänjer sig nog om dom "utsätts" ofta.

Jag ska åka upp md hästen till hovslagaren nu på lovet så ska vi rida ut en sväng, eller ja, en ganska lång sväng.
Men själva problemet är att under 3km så ska vi rida "bredvid" järnvägen. På en grusväg ca 40m ifrån järnvägen...:crazy::eek:
hur reagerar hästar på tåg?? Hon sa att hennes hästar aldrig brytt sig men jag är inte så säker på att lill-ponnyn INTE skulle bry sig... Ett tåg som låter mycket och rör sig så snabbt borde väl uppfattas som ett ganska stort hot av hästen? :confused: Eller? berätta gärna om era erfarenheter eller om ni har något tips... hennes häst var ju tydligen van och om den inte reagerar tror ni då att min inte gör det heller?

heej:) 40 meter från tågrällsen är ganska långt;) men visst vissa hästar kan ju reagera ändå... men jag tror inte att det är någon fara:)

min häst bryr sej inte alls om tåg... då rider vi på en väg som är precis brevid tågbanan (som förövrigt ligger uppe på en vall...=) ... Vart lite nervös häromdagen när jag var en meter från att gå uder tågtunneln så kommer det ett långt godståg men killen min bara kika upp å traskade lungt under.... Men jäklars vad ont i huvudet ja fick under där det dåna inte lite heller i tunneln=)

Hejsan!
Mina hästar går i en hage pecis bredvid järnvägen.
Dom bryr sig inte ett dugg när tågen dundrar förbi.

Första gången vi släppt hästar där som inte är vana vid tåg har dom reagerat lite grann, men det är inte så att dom skulle kunna spränga sönder staketet!

Lycka till!
MVH.

Jag har samma erfarenhet, min häst hade ingen erfarenhet av tåg när vi flyttade till det härstallet, jag red henne inte första dagen, men hon kom ut í en hage som ligger precis vid järnvägen. De andra hästarna var vana , så min reagerade inte alls. Inga problem alls med tåg alltså, ridbanan ligger precis vid spåret och jag rider ofta på cykelstigen precis brevid spåret. En gång har hon ryckt till och jag tror det var ett X2000 som swischade förbi i full fart bakifrån och det var kraftig motvind, vi var inte beredda någon av oss. jag var lite nervös för detta med tåg, men även andra i stallet verkar ha samma erfarenhet.
U

vi har räslsen ganska nära på ett par ställen. 40 meter är ett ganska stort avstånd.
Min pålle som är en riktigt hare bryr sig inte, vara sug det är x eller godståg.

Åh vad glad jag blir över att era hästar inte bryr sig!! Då gör troligtvis min lilla skit inte det heller...;) fast jag ska kanske inte säga för mycket nu i förväg:angel:
Tydligen så är det bara godståg som går förbi där. :)

På förra stallet på en runda red man precis bredvid järnvägen, dock så kom tåget inte så ofta.. Men man red ca 30-40 meter ifrån och en bit (ca 100-200 meter) red man max 10 meter ifrån, man red alltså precis intill staketet som "omringade" rälsen, sen var man tvungen att rida över en smal bro också som gick över järnvägen.
Red där både med min förra ponny och med nuvarande hästen som är en riktig nervig MÄRR! Man det har tro det eller ej inte varit några som helst problem när tåget har susat förbi!:D

jag säger tvärtom..ingen av unghästrana eller nya som kom ner till stallet där min häst stod har blivit rädd för tåget..lite nervösa,men inget allvarligt

funderade på samma sak när jag skaffade min pålle i sommras och hade fixat stall där man på nästan alla ridvägar var tvungen att rida igenom tunnel under järnväg och brevid..

som tur var så mötte jag inga tåg i början utan jag var en bit in i skogen=hästen "vande"(?) sej med ljudet.. sen när jag väl mötte tåget första gången så blev han lite rädd men kollade mest på det och undrade "va faan...?"

har gått jätte bra efter det!! är nog inte så jätte läskigt som en annan kan tro att de kan tycka.. men min pålle är väldigt cool i sej..

lycka till iaf!

KL

40 meter är ju en bit, men är du själv nervös och rädd är det lätt att hästen tar det som att det ÄR farligt.. :3
Så om du känner dig osäker kanske du ska ta dig tid att leda henne förbi första gången, 3km är faktiskt inte så jättelångt att gå.
Har du typ longeringrep eller långt grimskaft kan hon ju studsa lite utom räckhåll för dig ifall hon nu blir rädd.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 710
Senast: Askur2017
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 622
Senast: Shaggy
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat