Hästar stretchar själva på morgonen?

J

jack

vilka muskler stretchar hästen när den gör så här på morgonen? vanligt syn i vårt stall innan utsläpp. hästarna lägger sig liksom ner bakåt med utsträckta framben, typ som hundar sträcker på sig när de vaknar. har tyvärr ingen bild men det kanske är någon som känner igen sig :confused:

Sv: Hästar stretchar själva på morgonen?

Ja jag vet flera hästar som gör så, men nästan aldrig min egen.

Båda mina hästar gör så när de legat ner och vilat en stund.
Vad jag har hört så är det ett positivt tecken att djuren "stretchar" sig själva :)

Min gör så då och då när man kommer ut på morgonen och ska fodra. För det mesta går han direkt från liggande läge till stretch vid de tillfällena :) Våran ET sa att det var helt normalt att de gör så.

Tror faktiskt det är rätt så vanligt att hästar gör det - vet också flera hästar som gör det. Har också hört att det ska vara ett gott tecken.

Angående vilka muskler som stretchas så borde det ju vara samma som när vi sträcker på oss, dvs överkroppen/framdelen. Alltså musklerna omkring bog och de som utgår ifrån skulderbladen och sträcker sig ned på frambenen (deltoideus, triceps), men även en del av ryggmuskulaturen (latissimus dorsi, trapezius) och bröstmuskulaturen (pectoralis profundus - sträcker sig mellan frambenen, bak på magen).

Min ena gör så :).
När hon har stretchat framdelen så sträcker hon ut ett bakben i taget rakt bakåt och stretchar även bakdelen så att säga.
Ser rätt roligt ut eftersom det efteråt brukar komma världens största gäsp :D.

Ja, jag tycker också att det är ett gott tecken och kul att se vissa som är lite bökiga att stretcha fram efter ridtur. Framför allt är det en av dom som har närliggande tornutskott i länden men som inte alls verkar bekymrad över det när den stretchar på det här viset.
Borde då vara ett tecken på att den känner sig OK i ryggen eller?
Samma häst stretchar också bakbenen som Tiffy säger men oftast på väg ut i hagen. En annan stramar upp nacken och drar in nosen o typ stretchar ut nacken när den reser sig upp på morgonen.

Båda mina gör så varje morgon när jag öppnar stalldörren, sedan sträcker de ut bakben i taget och sist sträcker de halsen/nacken.
Min första häst gjorde aldrig så, men när jag skaffade min andra så visade det sig att hon gjorde så varje morgon och nu gör de båda två det. Tror min andra häst lärde min första häst det ;)
Tror det är skönt för dem, ena min stönar hela tiden när hon stretchar ;)

Japp så gör min. Hade aldrig sett det förut men det verkar skönt och ser hälsosamt ut!

Min gör så, och när jag släpper henne lös på ridbana gör hon gärna bocksprång med baken rakt upp i vädret, det uppfattar jag också som streching.

Min häst gör så, och har alltid gjort. Både efter att hon har stått inne hela natten och efter hårdare träningar/tävlingar.

När de gör så när de vaknar/stått stilla tror jag det är mer som när en annan sträcker ut kroppen när man vaknar, dvs en generellt stretching. Mina gör det ibland, och avslutar då med att sträcka ut bakbenen med.

Dock, när min D-ponny hade ont i ryggen (en muskelsträckning modell rejäl) gjorde han just den där 'sträcka ut frambenen och lägga ner bakdelen bakåt' rätt ofta, betydligt oftare än normalt, och även i situationer när de normalt inte sträcker på sig så mkt (dvs inte bara 'nyvaken' eller ur boxen på morgonen).

Visst känns det igen ;)

Mina bägge måste ha lite morgonstretch varje dag. När jag hade dom installade blev det som regel tvärstopp i dörrhålet för just detta, bara att vänta tills dom var klara. Numer går dom på lösdrift och jag ser dom stretcha mest när dom legat/vilat inne i ligghallen innan dom går ut.

Har sett många hästar göra så! En häst som stod i stallet jag jobbade i förut brukade dessutom sträcka bakbenen sen! Rakt bak, ett i taget. Såg skitroligt ut :D

Vårt fullblod har alltid varit noga med att stretcha före frukost, utom i en period då hon hade problem med boglederna, så jag ser det som ett hälsotecken och skulle bli orolig om hon slutar.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 167
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
952
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
858
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka