Hästar som vägrar att äta "det gamla"...

bettysmatte

Trådstartare
Hör gör man då vid en invänjning till nytt hö/hösilage? Jag har precis köpt nytt hö, och hade kvar några gamla balar för att kunna blanda. Det nya höet är grönare, spädare och ser helt enkelt smakligare ut. De TOTALVÄGRAR att äta det gamla! Självklart är det bara så att man får hoppas på det bästa, antar jag, men är det någon mer än jag som haft detta problem? Det var likadant förra vintern när jag "tvingades" byta från hö till hösilage. Det gick inte att vänja hästarna sakta för de åt inte hö när de också hade hösilaget...

Sv: Hästar som vägrar att äta "det gamla"...

ge tex gammalt till middag och nytt till kvälls?

så att det bara finns det gammla att tillgå vi ett visst måltid.

inte idealisk, men bättre än att inte blanda alls..

Sv: Hästar som vägrar att äta "det gamla"...

Min var likadan när jag gick över till hösilage. Så han fick hållas och han blev inte sjuk eller dålig.
Är väl ingen bra metod egentligen, men man kan ju inte tvinga i dem om de inte vill.

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
2 001
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 978
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Nu börjar det närma sig ev. Hästköp för mig. På vissa av stallen jag kollat på så sköter man foder och strö själv. Detta har jag lite...
Svar
7
· Visningar
1 272
Senast: Yrja
·
Foder & Strö En bekant i Sverige har varit med och köpt ett stort parti (inplastat) Polen-hösilage och nu har det blivit dags att använda detta. Bal...
Svar
14
· Visningar
3 442
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Pankreatit hos hund?