Sv: Hästar som slåss
Jag har varit med om det tidigare och har ingen aning om vad som utlöser ett slagsmål mellan hästar som kännt varandra och fungerat bra tillsammans i åratal.
I ett fall var det två gamla halvblod. Hon var 25 år och han 23 år. De hade levt ihop i massor av år och varit som ler och långhalm. En dag när vi var ute och red dessa hästar så flög fan i valacken. Han ville bara mörda stoet trots att han hade ryttare på ryggen. Han var riktigt aggressiv (krökt nacke och försökte anfalla med bakåtslickade öron) när han inte fick gå först. Han hade aldrig innan gått först eftersom stoet är mer framåt. Vet inte om hon var en riktig retsticka så att han efter många år tröttnat på henne... I hagen gick det bra, men de gick inte att rida tillsammans mer efter detta. Red man valacken själv så var han solskenet själv, så det var inget att han hade ont eller dyl. Han blev bara arg, riktigt arg!
I ett annat fall var det en ponnyhingst som i 5-6 år dagligen gått tillsammans med en stor halvblodsvalack. De hade varit goda vänner, men plötsligt en dag så flög hingsten på valacken och de slogs så hår och tänder rök omkring dem. Det är ju inte att rekommendera att försöka gå emellan två hästar som slåss, men vi lyckdes öppna stalldörren så att den stora kunde rädda sig in i stallet. Bägge hade bit och sparksår över hela kroppen och det saknades några tänder. De kunde aldrig mer gå tillsammans.
Jag har även sett två ston som slogs. Det ena stoet hade hoppat in till ett nyfölat sto och norpat hennes föl och de slogs på liv och död om detta föl. Som tur var så hann man få ut fölungen från hagen. Inget av stona märkte att föremålet för slagsmålet var borta. De var rejält aggressiva och det tog lång tid innan de lugnade sig. Pulsen var hög. Ingen fick några allvarliga skador, bara lite skrap och bitsår. Men det var ett djäkla liv på dem.
Inga av våra egna hästar har råkat i allvarligt slagsmål, men de har ett ledarsto som håller flocken i schack. Jag skulle ju gissa att det handlar om dominans. Framförallt om det är en hingst inblandad. I fallet jag skrev om så var valacken äldst och hingsten kom väl plötsligt på att han var hingst och att valacken var ett hot. Jag har för mig att det var tidig vår och något sto kan ha börjat brunsta eller fölat i stallet. Hingsten hade dock betäckt i två säsonger innan, så jag antar att han visste att han var hingst... En annan orsak kan vara att den gamla hingsten i stallet i samma veva blev sjuk och att den yngre såg sin chans att bli nummer 1, men han hade bara valacken att ge sig på. Han kanske såg den andra hingsten framför sig???
I slagsmålet mellan stona var det ju modersinstinkten som vaknade, men mellan sto och valack vetisjutton vad som kan ha hänt.
Vad är det för hästar ni har som slåss? Valacker, ston? Ålder?