Hästar som slåss

R

reykurboy

Har en liten fråga... Varför börjar två hästar å slåss i hagen helt plötsligt.. Dom har gått tillsammans i två år utan problem, men häromdagen rök de ihop så vi har fått särat på dom... :crazy:
Å det var inget litet slagsmål heler... Varför??

Sv: Hästar som slåss

Jag har varit med om det tidigare och har ingen aning om vad som utlöser ett slagsmål mellan hästar som kännt varandra och fungerat bra tillsammans i åratal.
I ett fall var det två gamla halvblod. Hon var 25 år och han 23 år. De hade levt ihop i massor av år och varit som ler och långhalm. En dag när vi var ute och red dessa hästar så flög fan i valacken. Han ville bara mörda stoet trots att han hade ryttare på ryggen. Han var riktigt aggressiv (krökt nacke och försökte anfalla med bakåtslickade öron) när han inte fick gå först. Han hade aldrig innan gått först eftersom stoet är mer framåt. Vet inte om hon var en riktig retsticka så att han efter många år tröttnat på henne... I hagen gick det bra, men de gick inte att rida tillsammans mer efter detta. Red man valacken själv så var han solskenet själv, så det var inget att han hade ont eller dyl. Han blev bara arg, riktigt arg!

I ett annat fall var det en ponnyhingst som i 5-6 år dagligen gått tillsammans med en stor halvblodsvalack. De hade varit goda vänner, men plötsligt en dag så flög hingsten på valacken och de slogs så hår och tänder rök omkring dem. Det är ju inte att rekommendera att försöka gå emellan två hästar som slåss, men vi lyckdes öppna stalldörren så att den stora kunde rädda sig in i stallet. Bägge hade bit och sparksår över hela kroppen och det saknades några tänder. De kunde aldrig mer gå tillsammans.

Jag har även sett två ston som slogs. Det ena stoet hade hoppat in till ett nyfölat sto och norpat hennes föl och de slogs på liv och död om detta föl. Som tur var så hann man få ut fölungen från hagen. Inget av stona märkte att föremålet för slagsmålet var borta. De var rejält aggressiva och det tog lång tid innan de lugnade sig. Pulsen var hög. Ingen fick några allvarliga skador, bara lite skrap och bitsår. Men det var ett djäkla liv på dem.

Inga av våra egna hästar har råkat i allvarligt slagsmål, men de har ett ledarsto som håller flocken i schack. Jag skulle ju gissa att det handlar om dominans. Framförallt om det är en hingst inblandad. I fallet jag skrev om så var valacken äldst och hingsten kom väl plötsligt på att han var hingst och att valacken var ett hot. Jag har för mig att det var tidig vår och något sto kan ha börjat brunsta eller fölat i stallet. Hingsten hade dock betäckt i två säsonger innan, så jag antar att han visste att han var hingst... En annan orsak kan vara att den gamla hingsten i stallet i samma veva blev sjuk och att den yngre såg sin chans att bli nummer 1, men han hade bara valacken att ge sig på. Han kanske såg den andra hingsten framför sig???
I slagsmålet mellan stona var det ju modersinstinkten som vaknade, men mellan sto och valack vetisjutton vad som kan ha hänt.

Vad är det för hästar ni har som slåss? Valacker, ston? Ålder?

När två hästar som tidigare gått bra ihop börjar slåss så är orsaken i de allra flesta fall att någon av dem börjar ifrågasätta rangordningen.

Den lägre i rang är oftast den som ifrågasätter... Den som är över i rang vill inte släppa sin position och slagsmålet är ett faktum.

En fungerande rangordning finns för att undvika strider .... När en fungerande rangordning saknas så måste en sådan fastställas. Om det är individer som anser sig vara högsta hönset så är striden ett faktum.

Säger som någon tidigare sagt, den ranglägre ifrågasätter rangen och den ranghögre släpper den inte. Då slåss de så stickor och strån ryker tills en av dem ger sig. Vilket kan ta tid.

Man kan ofta se det där med gamla hästar. Om den äldre varit ranghög så kommer det ofta förr eller senare komma en dag då den yngre vill putta gamlingen av tronen. OM gamlingen då 'släpper' så blir det ofta bara lite gruff, eller går obemärkt förbi. Om gamlingen inte släpper kan de slåss så stickor och strån ryker, trots att de varit som ler och långhalm och bästa kompisar i 20 år innan.

Till en viss mån kan man ha is i magen, men det blir ju ett tillfälle när man måste gå in och sära på dem. Gör man det brukar de aldrig gå att släppa ihop igen, för såfort man gör det så komemr de ta upp rangstriden igen.

Vi trodde oxå att det kan ha med rangen attt göra.
Den ena är 16år islandsvalack och mycket ranghög, den andra är 4år quartervalack, det är väl toligtvis han som klättrat i rang...
Det är iallafall synd att två så bra kompisar helt plötsligt inte ska kunna gå ihop! :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 660
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·
Småbarn Hjälp jag går snart och gräver ned mig.... Syskonbråk - hur hanterar man det på bra sätt? Två pojkar, 5 år och 2,5 år. 5åringen retas...
Svar
12
· Visningar
1 222
Senast: Badger
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama