Hästar som reser sig, om vi tänker vidare..

Blandrastik

Trådstartare
Förra tråden dog visst...

Alla dessa trådar om hästar som står på två ben och alla dessa tips om vad man skall göra, som:

-Dräm till den med spöet mellan öronen.
-Häll varmt/kallt vatten över huvudet.
-Dra åta h-ete i ena tygeln, för att få ner den.

Men vad kan jag göra för att få den att låta bli?!

Om jag ställer ringa krav så tvärnitar hästen, spänner upp hela nacken och hotar "nu ger du dig, annars!"
Att dra i en tygel funkar inte, nån gång måste jag ju släppa för att få den att gå rakt fram, och då har den blivit ruggit förbannad.
Drämmer man skänklarna i sidorna eller rappar till den för att få den att gå så ruttnar den ihop med "circusaktiviteter" som följd.
Alltså inga tips om vad jag ska göra när det redan är försent, utan vad göra för att få den att bibehålla alla fyra i marken?

Senast ändrad:
Sv: Hästar som reser sig, om vi tänker vidare..

jag tycker du borde kolla upp anledningen till varför hästen reser sig.
för om hästen gör det för att den känner smärta är det väl ingen ide att slå den??! Eller helt enkelt kanske hästen testar dig, det gjorde en kompis häst, hon körde NH tränigar från marken för att hästen skulle acceptera henne som ledare, sen slutade hästen att resa sig.

hästen kanske är rädd för något,som tex tidigare upplevelser?

jag tycker att det finns anledningar till allt!
så varför skrämma hästen genom att slå den ??
försök att arbeta bort olaten istället.

Förutsatt att hästen inte mår dåligt...

Enligt min hovslagare ska man slå hästen på ögat i princip precis när dne reser sig. Jag menar, om man hamnar i den sitsen, vilket du säkert kommer göra innan du får bukt med din häst, är det ju lika bra att göra det obehgagligt för den när den reser sig.
Han hade hört många som prövat den metoden och det har funkat.

Gör inte hästen blind bara ;)

Hej hej!

Först tycker jag att du ska kolla upp varför hästen reser sig, i vilka situationer gör den det, finns det något specifikt att ta på eller kommer det plötsligt ur tomma intet?
Kolla din utrustning så att hästen inte har nått obehag av den.
Rider du med spö? Har du alltid gjort det eller har du börjat använda det nu när hästen krånglar? Kan vara en sån liten sak :)
Sen håller jag med Ridtravare_bäst, kör NH övningar på marken för att komma i högre rang än din häst.

Vad tror du?? :confused:

PS Slå inte din häst,det kan göra saken 100 gånger värre!!!

Slå i ögat. :confused: Låter väldigt riskabelt, tycker jag. Livsfarligt att ge sådana råd. Tänk om ngn skulle försöka sig på detta.

Jag skulle vilja säga, GÖR INTE DETTA. Följderna kan man lätt tänka sig.

Håller med dig till 100% det blir ALDRIG bra av att man ger sig på sin häst!! :mad:

Hur är er relation på marken?

Du kanske måste börja där för att få respekt först.

Om de inte bara dummar sig nej... Ex. vägrar gå över lilla bäcken som de gjort 20 ggr tidigare. Ett pet med spöt och man är smärtfritt över! Så jag håller med till 99% ;). För de flesta bara jagar upp sina hästar istället.

Jag skulle aldrig slå en häst i ögat! Kan bara tänka mig hur huvudskygg den skulle bli.

Men VARFÖR står hästen på två ben?

Min häst för ca 6 mån gick upp på bakbennen i tid och otid.
Hästen kollades upp och hade ont i både rygg och ben.

Det är ingett normalt att hästen står på tvåben.

Kan också säga att när hästen väl gr över så är det inte kul :crazy:
Min gick över två gånger och jag ska tacka gud att det gick så bra som det gick.

Kissing Spine skrev:
Jag skulle aldrig slå en häst i ögat! Kan bara tänka mig hur huvudskygg den skulle bli.

Huvudskygg var nog det minsta jag tänkte på. Man vet väl själv vad känslig man är när man fått ngt i ögat. Tänk då att göra en manöver mot ögat som du inte har 110% kontroll över. Vilka skador det kan bli.

Varför jag tog ditt inlägg var för att ingen skulle få för sig att prova ändå. Vad är lite huvudskygghet mot att få hästen att sluta stegra sig, typ.

Jag håller med Fladde. Något är fel. I många fall är det så att hästen upplever smärta eller obehag.

Jag tror att vi alla kan vara överens om att en häst som reser sig protesterar. För att kunna förebygga protesten måste man ju veta vad protesten gäller. Sadel, betsling, flugor, hemlängtan, magknip (och därför hemlängtan/stress), huvudvärk etc.

Jag kan bara svara för mig själv när jag säger att jag inte är på topp alla dagar. Även om jag gjort saker 84 gånger de senaste 84 dagarna VILL jag inte (kanske för att jag är trött/har huvudvärk/magknip etc) just den dagen. Folk som känner mig förstår att jag har mina skäl, men någon mindre insatt kanske tycker att jag är dum och underlig.

Mina egna djur brukar jag känn så pass väl att jag redan när jag rider iväg kan göra upp planen för ridturen, känns hästen loj eller off brukar jag ta det lugnt. Bjuder den till själv kanske vi introducerar något nytt etc.

Men nummer 1 för att förebygga att hästen reser sig är att ta reda på VARFÖR hästen reser sig. Och DET har inget med våld att göra.

Lovisaleonora_ skrev:
Men nummer 1 för att förebygga att hästen reser sig är att ta reda på VARFÖR hästen reser sig. Och DET har inget med våld att göra.

Utrustningen och hästen är kollad. Sen är det en häst som är generellt gaska bitsk med hög integritet. Så jag tror inte att det egentligen är något fel på den, utan jag upplever att den står på två ben när hästen tycker att kraven är för höga. Dvs när jag vill ha den lösgjord och hon vill "älga omkring". Får hon lufsa omkring som hon vill så är allt frid och fröjd.
Så som tidigare nämts, problemet för mig är; hur tar jag mig vidare på en häst som tycker att alla krav är för höga, för jag känner om man aldrig höjer kraven så kommer man ingenstans.

Det är inte fråga om jag ska slå den eller peta ur ögonen.

Fast det klart, det där med huvudvärk vet man ju aldrig! :D

Senast ändrad:

Cecely skrev:
Hur är er relation på marken?

Du kanske måste börja där för att få respekt först.

Pja, det är ett sto som man gärna stryker medhårs, om det är hennes osäkerhet eller inte ska jag låta vara osagt. Men det är en tuff brud med rejäl skärpa.

Ska tilläggas att jag gillar den här hästen skarpt och egentligen kommer vi bra överens tycker jag, även om det blir en del kompromisser så brukar jag få som jag vill.

När hästen tycker kraven är för höga....

Jag tycker att det är hästen (som ju förväntas utföra arbetet) som ska få dra den gränsen. I de fall jag har fått hand om hästar som rest sig har det rört sig om hästar som haft ont men ändå pressats att utföra arbete. Dessa hästar har blivit hysteriska till slut, och ofta har de kvar beteendet att resa sig även efter att de blivit av med smärtan/obehaget. Inte för att djäklas, men för att de har en lägre stresströskel eftersom de har dåliga erfarenheter i bagaget.

Ett steg längre i utbildningen går jag när hästen bjuder in till det. Då får jag en positiv inlärning som jag tror både jag och hästen vinner på.

Vad jag har hört så får många problem med ridningen efter att man ridit dem ett tag, då man börjar ställa lite mer krav. Det bästa är att ta hjälp av nån kunnig om man märker att man inte reder ut det själv.
Man kan väll säga att det blir en sorts maktkamp. Ston tycker jag är typiska, de låter inte många saker gå osagda.
Släng upp nån annan ryttare för att se om hästen gör samma sak med denna, då får du svar ganska fort om det beror på dig eller inte.

Till Kissing Spine:
Visst är det en sak att slå en häst för den har fått för sig ngt och att visa med spöt att den minsann får skärpa sig om den bara tramsar.
Jag har med mig mitt spö endast på sommaren och då för att hjälpa min pålle att hålla borta flugor i ansiktet och på magen :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Har bara i enstaka fall behövt använda det när han busar :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Mitt råd, annvänd inte något av de "råden" som du själv har skrivit i ditt första inlägg, använd inte våld!

De gågner vi har haft problem med stegrande hästar ex trotsålder eller för att de är en olat har vi haft ett bra knep.
Om man är snabb och hinner ta hästen innan den reser sig så drar man in eden på en liten, liten, liten volt och snurrar runt ett par varv. Om man inte är snabb nog så gör man det direkt när hästen har landat. Hästen blir snurrig i huvudet och upplever det hela som mkt obehgaligt, sedan efter ett x antal snurr varv så fortsätter man vidare som om ingenting har hänt. För den enda "bestrafningen" hästen får är att snurra runt i en minimal volt, och det är bestraffning nog.

Detta har fungerar på de hästar vi har haft som har stegrat, just nu har jag en trotsig dam (unghäst), med väldigt mkt vilja om saker och ting. Och hon får uppleva snurren så fort hon får för sig att lätta från marken.

Jag hade en unghäst som ex vägrade att göra framdelsvändning åt höger, då stegrade hon, vänster varv gick bra. Då får man helt enkelt hitta en annan lösning, jag gjorde bara framdelväning nåt litet steg. Man får helt enkelt lura dem.
Vissa sakor får man dock lägga ner ett tag, då de kanske tycker att de blir för pressade, de kanske inte är riktigt mogna.

Blandrastik skrev:
Förra tråden dog visst...

Alla dessa trådar om hästar som står på två ben och alla dessa tips om vad man skall göra, som:

-Dräm till den med spöet mellan öronen.
-Häll varmt/kallt vatten över huvudet.
-Dra åta h-ete i ena tygeln, för att få ner den.

Men vad kan jag göra för att få den att låta bli?!

Om jag ställer ringa krav så tvärnitar hästen, spänner upp hela nacken och hotar "nu ger du dig, annars!"
Att dra i en tygel funkar inte, nån gång måste jag ju släppa för att få den att gå rakt fram, och då har den blivit ruggit förbannad.
Drämmer man skänklarna i sidorna eller rappar till den för att få den att gå så ruttnar den ihop med "circusaktiviteter" som följd.
Alltså inga tips om vad jag ska göra när det redan är försent, utan vad göra för att få den att bibehålla alla fyra i marken?

Att dra i ena tygeln för att få hejd på en stegring skall inte betraktas som en bestraffning varken av dig eller hästen. Lättast är att vänja hästen vid att den blir inböjd från marken. Ställ dig vid hästens sida i grimma och grimskaft. Ta tag i sidstycket på grimman och böj hästens huvud mot dess sida. Hästen kommer att snurra och då går du bara med. Varv på varv, till slut stannar hästen dock och då berömmer du glatt och slappnar själv av i hela kroppen och andas ut. Stå kvar i 5-10 sek och känn att hästen verkligen har slappnat av. Släpp ut den långsamt. Det brukar räcka med en gång för att hästen skall förstå. Åtminstone så får du inte samma förvirrande oförstående snurrande. Utan hästen begriper ofta fort "javisst ja, jag skulle stå still". Jag brukar, när hästen lärt sig, stå med ryggen mot hästens sida och dra in huvudet mot mig och hålla kvar hästen där och prata mjukt, kela. Hästen skall då vara avslappnad och fokuserad på mig. Håll på och träna så tills den är det.

Sedan är det dags för hästryggen. När hästen står still så böj in den. Avslappnat och fint. Det skall vara behagligt för hästen att stå så. Ditt fokus är i marken mellan hästens huvud och mage, avslappad i hela kroppen, djupandande. När hästen villigt står så och slappnar av, så kan man använda detta i alla lägen där man vill få hästen att slappna av och var lugn. Försöker hästen resa sig så böjer du in och lugnar den. Böjningen är alltså ett sätt för dig att tala om för din häst "nu har jag bestämt att vi skall slappna av och ta det lugnt". Räkna gärna till tio i inböjningen från det att hästen slappnat av tills du släpper ut den. Hästen har efter det kommit av sig och skall absolut inte komma ur böjningen i ilska.

Hälsning Maja

Ruffus skrev:
Till Kissing Spine:
Visst är det en sak att slå en häst för den har fått för sig ngt och att visa med spöt att den minsann får skärpa sig om den bara tramsar.
Jag har med mig mitt spö endast på sommaren och då för att hjälpa min pålle att hålla borta flugor i ansiktet och på magen :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Har bara i enstaka fall behövt använda det när han busar :angel:

:angel: Jag vet, helt underbara hjälpmedel, speciellt hoppspön med stor flärp på :D. Jag använder det aldrig när han busar däremot, tvärtom så sitter jag och skrattar överlycklig för att hästen kan bocka. tyder på att han inte har ont längre :p

Chili skrev:
Förutsatt att hästen inte mår dåligt...

Enligt min hovslagare ska man slå hästen på ögat i princip precis när dne reser sig. Jag menar, om man hamnar i den sitsen, vilket du säkert kommer göra innan du får bukt med din häst, är det ju lika bra att göra det obehgagligt för den när den reser sig.
Han hade hört många som prövat den metoden och det har funkat.

Gör inte hästen blind bara ;)

Men jag blir tamefan GALEN på alla dessa idiotiska svar som kommer varenda gång hästar som reser sig är på tapeten!

*orkar inte*

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 176
Senast: tuaphua
·
Äldre Vi har hamnat i en tråkig situation med våra närmsta grannar, där de letar efter fel och anklagar oss för saker som inte är sanna...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
12 302
Senast: Marvin
·
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 719
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar