Hästar som går undan i hagen!

I

iowa

:)Hej alla!

Jag har en fundering som jag undrar om ngn kan svara på.
Vad kan det bero på att hästar i detta fall två STON inte vill komma fram och gå in i stallet när de misstänker att det är ridning eller annat arbete på gång? Annars kommer de fram mer än gärna. Värst är det om jag eller ngn annan har ridkläder på, för då vet dom ju säkert vad som är i görningen! När de får komma ut och arbeta visar dom dock inget annat än att de tycker om det, frustar och är possitivt inställda. Så min undran är VARFÖR går dom undan och ravar iväg så långt bort dom bara kan när ngt arbete kan vara i görningen? Ngn som har en teori? Kan tillägga att när jag haft valacker har jag aldrig varit med om detta, de har kommit i full kareta när man ropat på dom. Det gör ju dom här visserligen också tills dom ser vad som är på gång. Pusst!

Sv: Hästar som går undan i hagen!

Jag tror det kan bero på att du visar med hela din kropp att "nu ska det ridas", hästar är oerhört duktiga på att läsa av kroppens språk. Om du har specialla kläder när du rider, som doftar likadant och ser ut likadant kan det ju ha att göra med det också. Jag tror också på tankeöverföring, att hästarna ser på dig när du har ridning i dina tankar.

Eller.. så är det bara så att hästarna gör som dom vill, ibland vill dom komma in och ibland inte. Hästar är oförutsägbara ;)

Varför tror du att de inte gillar att ridas?

Ja, man kan ju undra på om de tycker om att ridas/röra på sig eller hellre går i sin hage och strosar. Men när de rids verkar det ju som om de tycker om det jag tränar sällan markarbete utan rider mest ut i skogen och galloprerar på fälten de frustar och kliver på med öronen spetsade framåt så det verkar inte vara problemet.

Inte så konstigt att de går undan egentligen när du, som sagt, skriker ridning med hela kroppen. Även om du sägar att de inte verkar vantrivas när du väl rider dem så är det ju ändå ett lite mindre roligt moment än om du endast kom för att gosa eller hämta in dem för att de ska få mat. Fundera lite över vad ridningen egentligen betyder för hästen, att den hämtas ur hagen där den får göra som den vill, får att obekvämt bett i munnen och en tajt sadelgjord runt magen. Vilket låter då trevligast?

Vill du vänja dem av vid det här skulle jag rekommendera att du varierar dig lite och inte ger hästarna såna klara signaler att det är arbete på gång. Ha inte alltid ridkläder på dig ut i hagen, även om du ska rida sen, men ta även ridkläder ibland när du inte ska rida. Godis är även det en bra hjälp men inte något de ska ha varje gång. Låt dem inte göra associationen att ridkläder betyder något otrevligt utan "förvirra" dem lite.

Sen är det ju aldrig fel med lite vanliga hederliga ledarskapsövningar, lära dem att det är dig de ska se till för instruktioner.

Hoppas det går bra för dig!

Jo det är nog så det är, att det är trevligast att gå och lata sig i hagen. Men jag rider inte på dem alltid heller utan jag tömmkör i paddocken, longerar , löshoppar och har lite NH träning ibland, fast då har jag ju inte ridkläderna på mig förstås. Jag lurade dom allt ett tag i somras med att först ta in dom och sedan byta om och då gick det bra. Det är bara det att man blir lite less på dom när de inte vill komma ut och röra på sig. När kvällen kommer och det vankas mat då är det dock inga problem med att komma in, då står de och kollar efter mig och gnäggar ( vi vill in!! ) Idag har vi varit ute i skogen och luffsat, glad och possitiv häst när vi väl kommer ut och det är ju tur det så att man slipper krångel då med. Tack för era svar. :bow:

kl

Är det när bara du kommer till hagen eller är det när ni är två?

Min häst kommer nämligen alltid fram till mig, men i somras när hon gick på bete med en annan häst, som inte reds så ofta av sin ägare, så försökte denna hästen att få med sig min häst och gå undan så fort han såg att jag kom.
Han hade väl kommit i underfund med att när jag kom ensam till hagen så tog jag endast med mig min häst och lämnade honom ensam, därför försökte han att få med sig min häst bort från mig.

Kom vi däremot två stycken till hagen så kom han alltid fram då han verkade fatta att han skulle få följa med också.

Hej!

Kan inte riktigt komma med något bra svar....
Jag tycker att du verkar ha en rolig och varierande ridning/körning, mer än de flesta har!
Varit med om samma sak med just ett sto.... så vi började fjäska lite när de skulle in. Alltid ett äpple i fickan som de fick på marken när de kom i hagen och så en halv mun med foder som väntade i boxen när de kom in.

Lycka till!

Detta känner jag igen! Det är mamma o dotter jag har och dottern vill gärna komma fram men hennes mamma vallar ibland bort henne från mig eller gnäggar på henne så att hon går bort från mig, för det är ju alltid dottern jag leder in eftersom hon är lätt att få tag på. Ja dom är allt ena jäkla skitungar ibland. :devil:Spelar ingen roll om jag är ensam för de får alltid komma in bägge och godis finns i krubban.

Hej!

Kan inte riktigt komma med något bra svar....
Jag tycker att du verkar ha en rolig och varierande ridning/körning, mer än de flesta har!
Varit med om samma sak med just ett sto.... så vi började fjäska lite när de skulle in. Alltid ett äpple i fickan som de fick på marken när de kom i hagen och så en halv mun med foder som väntade i boxen när de kom in.

Lycka till!

Jo jag försöker ju att variera träningen och de förtar sig ju inte precis!
Men som sagt det är ju inte alltid de gör så här, värst är det på sommaren då de går på mumsigt gröngräs. Jag tror att de är lite som många av oss människor, de är bekväma av sig, fast när de väl kommer ut så tycker de att det allt var skönt ändå.

Det här är inget ovanligt problem men ack så irriterande. Typiskt är att det är som värst när man har bråttom.
Jag tror att lösningen ligger i att träna ledarskap på olika sätt. Begär jag att hästen ska komma så ska den komma. Jag tror inte att lösningen ligger i att klä sig för att lura hästen eller att locka den med godis.
Mitt tips är att göra klart för hästen när den ska komma och när den inte ska komma. Första träningen gör man redan när man släpper hästen i hagen. Jag tror på att alltid trycka en sån här häst ifrån sig när man släpper den. Hästen ska aldrig få bestämma när den vill bli lössläppt, den ska stå kvar tills jag bestämmer att den ska få gå. Det tror jag är starten.
Väljer hästen att gå undan när jag hämtar den, föser jag runt den tills den blir trött. När den cirklar runt mig med sänkt huvud och visar att den fått nog, får den gå några varv till innan jag tar den. Hästen ska riktigt be om att få komma fram.
Den här övningen kan ta lite tid men det är det värt. Väljer du att fostra hästen med godis eller lura den med klädsel har du inte ledarskapet.
Lycka till!

Hehe...känner igen det precis! :D
Jag har ett varmblodssto som ibland beter sig på det viset. Hon vänder och går när hon ser att man kommer med grimma och grimmskaft i handen. Rätt irriterande! :mad:
Vi har en bra kommunikation annars...marktränar mkt med henne och hon är mkt lyhörd och snäll förövrigt.:)
När hon är på just det där "inte komma och/eller vända på klacken och gå-humöret" så brukar jag göra precis så som nämnts här...jag brukar "förfölja" henne och göra det "obekvämt" för henne att inte vilja komma till mig. Då brukar hon "ge upp" ganska så fort.
Det hjälper inte att bli arg på henne utan det blir till att räkna till hundra och inte visa hur irriterad jag blir...:angel:
Sedan när man väl kommer iväg så tycker hon precis som din häst att det är väldigt trevligt och skönt att komma ut och röra på sig.....rätt lustigt! :p

Det här är inget ovanligt problem men ack så irriterande. Typiskt är att det är som värst när man har bråttom.
Jag tror att lösningen ligger i att träna ledarskap på olika sätt. Begär jag att hästen ska komma så ska den komma. Jag tror inte att lösningen ligger i att klä sig för att lura hästen eller att locka den med godis.
Mitt tips är att göra klart för hästen när den ska komma och när den inte ska komma. Första träningen gör man redan när man släpper hästen i hagen. Jag tror på att alltid trycka en sån här häst ifrån sig när man släpper den. Hästen ska aldrig få bestämma när den vill bli lössläppt, den ska stå kvar tills jag bestämmer att den ska få gå. Det tror jag är starten.
Väljer hästen att gå undan när jag hämtar den, föser jag runt den tills den blir trött. När den cirklar runt mig med sänkt huvud och visar att den fått nog, får den gå några varv till innan jag tar den. Hästen ska riktigt be om att få komma fram.
Den här övningen kan ta lite tid men det är det värt. Väljer du att fostra hästen med godis eller lura den med klädsel har du inte ledarskapet.
Lycka till!

Jag ska prova att fösa henne undan mig, men det lär bli jobbigt för hagarna är så stora, men jag ska testa det en dag när jag har mkt tid. Tack för tipset!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 903
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Jag vet att valpar bits, men hur vanligt är det att de hugger och framförallt, vad kan man göra åt det? Valpen ifråga är ca 7 månader...
2
Svar
20
· Visningar
5 123
Senast: Sasse
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka