Hästar som avskyr varann?

Mina inlägg är inte relaterade till dina iaf :)
Jag gillade ditt inlägg för att jag håller med om det du skrev.

Jag tycker att det är mitt ansvar att försvara min häst när jag är med, eftersom han inte ska/kan försvara sig själv då. Eftersom jag inte tillåter att han bråkar med andra när jag är med.

Det kanske blev lite tydligare?

Det är ju naturligt att en häst som blir hotad vill hota tillbaka. Om jag tar ifrån den den rätten när jag är med, så måste jag visa att jag tar hand om de situationer där skydd/försvar behövs. Då kan min häst slappna av och behöver inte hålla koll på vad de andra hästarna gör.

En av mina hästar är en riktig surkärring. Hon slår efter andra hästar - både kända och okända om hon får chansen ..Problemet är att jag kan ha full koll på henne så länge övriga har koll på sina hästar. Det funkar i regel i skritt och trav för då hinner jag varna om ngn placerar sig i slå läge + jag kan hålla henne på plats, men inte om någon kommer upp bakom mig i galopp - då kan jag inte hindra henne från att slå. Tyvärr har andra ryttare en tendens att glömma att hon slår ( det går ju så bra i skritt och trav ...i kombination med att de inte har full koll på sina hästar). Det gör att jag undviker sammanhang där jag inte kan lita på mina medryttare.

Jag blir lite nyfiken, ni som säger att man ska uppfostra/ huta åt hästen om den surar mot andra hästar under ridning - hur gör ni det? Min ena häst sparkar efter andra om de enligt henne kommer för nära bakom eller bredvid. Ryta och skälla kan man göra så mycket man vill, det bekommer henne inte. Lägger man på spö eller liknande för att korrigera fysiskt blir hon ännu surare och sparkar ännu mer. Hur skulle ni hantera det?

Jag ser till att hålla ordentliga avstånd så att hon inte träffar om hon sparkar, och försöker att distrahera henne genom att kräva mer jobb, men ibland exploderar hon ändå. Hästarna hon sparkar efter går hon tillsammans med i hagen och där är hon boss, men de är kompisar.

Jag blir lite nyfiken, ni som säger att man ska uppfostra/ huta åt hästen om den surar mot andra hästar under ridning - hur gör ni det? Min ena häst sparkar efter andra om de enligt henne kommer för nära bakom eller bredvid. Ryta och skälla kan man göra så mycket man vill, det bekommer henne inte. Lägger man på spö eller liknande för att korrigera fysiskt blir hon ännu surare och sparkar ännu mer. Hur skulle ni hantera det?

Jag ser till att hålla ordentliga avstånd så att hon inte träffar om hon sparkar, och försöker att distrahera henne genom att kräva mer jobb, men ibland exploderar hon ändå. Hästarna hon sparkar efter går hon tillsammans med i hagen och där är hon boss, men de är kompisar.
Generellt så ser jag ju primärt till att andra hästar inte kommer så nära att min häst känner sig så trängd att han tycker att han måste försvara sig. Jag kombinerar genom att visa honom att jag håller de andra på avstånd, så han kan slappna av, med att korrigera med rösten och/eller sätta honom i "arbete". Han ska fokusera på det jag bett honom om, oavsett om det är att bara stå still uppställd eller när jag rider.
Att korrigera med spö eller på något annat "straffliknande" sätt tror jag inte på, hästen slår för att den känner sig trängd. Iaf enligt min uppfattning.

@parfymflaska
Precis samma korrigering/fostring som vid all hantering ?
Hästen ska öht inte beblanda sig /engagera sig runt utspel mot andra hästar när människan är med och hanterar den ? Gäller i hagen, stallet , vid ledning, passeringar av andra hästar, ridning . Det är grund hantering i dess verkliga grund att hästarna förstår detta .

Om någon häst inte fattat det trots ålder osv så har det ju brustit i hantering tidigare ! Ingen häst är för gammal för att ändå lära sig denna basic uppförande så självklart måste hästen då korrigeras och rättas på ett pedagogiskt sätt ?
Ryttaren/hanteraren får i ett sånt fall nog se till grunderna i första hand och jobba med de förmodligen små vardagsdetaljerna att det ev brister i respekt/trygghet i hästens värld gentemot hanterares/ryttares sida som auktoritär ledare?

Svar konkret på din fråga : det räcker med ett tydligt nej - röst eller en basic förhållning i tygeln /påläggning av skänkel för att påminna en utagerande häst som "glömt" ryttaren utifrån att grundläggande uppfostran finns , för att den ska landa och inte blanda in "eget"

Senast ändrad:
Generellt så ser jag ju primärt till att andra hästar inte kommer så nära att min häst känner sig så trängd att han tycker att han måste försvara sig. Jag kombinerar genom att visa honom att jag håller de andra på avstånd, så han kan slappna av, med att korrigera med rösten och/eller sätta honom i "arbete". Han ska fokusera på det jag bett honom om, oavsett om det är att bara stå still uppställd eller när jag rider.
Att korrigera med spö eller på något annat "straffliknande" sätt tror jag inte på, hästen slår för att den känner sig trängd. Iaf enligt min uppfattning.
Nej det är dålig uppfostran hur hästen ska åsidosätta andra hästar om den inte gör det, när det är människor som hanterar den !
Det gäller givetvis alla hästar som möts och har olika ägare .

Liknande trådar

S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 047
Senast: skuggi
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 206
Senast: Babe
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025