I somras blev vi hästägare för första gången (en C- och en D-ponny). Tanken var att de skulle gå på lösdrift med fri tillgång till hö. Tyvärr matchar de inte alls med avseende på aptit och foderbehov. C-ponnyn är dominant och äter mycket och snabbt (även halm), medan D-ponnyn äter långsamt och är kräsen (skulle aldrig äta av halmen). Även om vi försökt motionera C-ponnyn dagligen, så lägger hon ändå på sig och är lite tjockare än vad hon borde och jag skulle gärna vilja ha lite tips om hur vi ska göra. Det hör också till det hela att vi har bara en hage med vindskydd så de måste gå tillsammans när de är ute.
Det vi provat med är:
1) Fri tillgång till halm och utfodra med hö 3-4 gånger per dag. Detta funkade inte alls eftersom C-ponnyn åt allt höet + halm och D-ponnyn stod vid staketet och gnäggade efter mig.
2) Hästarna går ute bara 8 timmar per dag. De har då fri tillgång till hö, men C-ponnyn har betesreducerare. Sen utfodrar vi med hö 3 gånger/dygn i boxen. Detta fungerar. C-ponnyn har minskat lite i vikt och D-ponnyn mår bra. Problemen är då att a) egentligen vill jag inte använda betesreducerare och b) egentligen skulle jag vilja ha hästarna ute dygnet runt så de slipper stå inne i en trång box större delen av dygnet.
Är det någon som har några förslag på hur vi kan lösa det hela?
Det vi provat med är:
1) Fri tillgång till halm och utfodra med hö 3-4 gånger per dag. Detta funkade inte alls eftersom C-ponnyn åt allt höet + halm och D-ponnyn stod vid staketet och gnäggade efter mig.
2) Hästarna går ute bara 8 timmar per dag. De har då fri tillgång till hö, men C-ponnyn har betesreducerare. Sen utfodrar vi med hö 3 gånger/dygn i boxen. Detta fungerar. C-ponnyn har minskat lite i vikt och D-ponnyn mår bra. Problemen är då att a) egentligen vill jag inte använda betesreducerare och b) egentligen skulle jag vilja ha hästarna ute dygnet runt så de slipper stå inne i en trång box större delen av dygnet.
Är det någon som har några förslag på hur vi kan lösa det hela?