HÄstar Med Hosta!!

D

dragon

tänkte bara säga att om era hästar hostar, slemmar och snorar så kan de vara astma, min häst började för ett tag sen så fick vi reda på att va astma (copd) och fick olika mediciner och provade också homeopat medicin men de hjälpte inte så vi provade sedan ackupunktur som hjälpte jätte mkt!:) Hon blev nästan fri från hostan. Så om de e sådana problem så prata med eran veterinär om möjligheten att det är astma och då kan man prova ackupunktur, de e i alla fall värt ett försök för att få de bättre.:bump:

Sv: HÄstar Med Hosta!!

Tack för tipset!

Jag har funderat lite i dem banorna själv också eftersom min häst aldrig hostar i annat fall än vid trav igångsättning, dvs då han behöver andas in lite mer, sen går det ju helt över. Han kan ofta vara lite snorig (aldrig feber och inte infekterat snor) och hostan/snoret blir inte bättre av att han går ute dygnet runt (utesluter ju damm/mögel).

Symtomen är väldigt liknande som jag själv har faktiskt och jag är känslig mot pollen osv. Små snorig och lite hostig i princip hela sommarhalvåret:crazy:

FAst Copd (förut kallad kvickdrag) är väl ingen astma, utan en allergi. Det absolut första tecknet är inte hosta och slem, utan nedsatt prestationsförmåga.

COPD står för kroniskt obstruktiv lungsjukdom, tidigare kallad kvickdrag.
Handlar INTE om allergi i första hand, heller inte om infektion.
skillnaden mellan COPD och astma är att vid astma sker en tydlig förbättring av luftrörsvidgande medel.
Min häst som har/hade COPD, har blivit besvärsfri med hjälp av en kraftfull kortisonkur kombinerat med byte av miljö. Han står numera i utebox med torvströ istället för spån, och får äta hösilage (mer fukt, mindre damm och partiklar jämfört med torrt hö).

Det hade förmodligen varit tillräckligt med enbart byte av stallmiljö.
Jag vet att akupunktur provas på människor med astma så det kan säkert vara bra att testa, men glöm för allt i världen inte stallmiljön!
Lösddrift utomhus borde också vara ett bra alternativ.

KL

Ny fråga:

Kan en häst som står i ett vanligt, välventilerat stall få hosta av att man nån gång (vid soligt väder - inte jätteofta med andra ord, kanske varannan/var tredje dag som oftast) sprayar lite myggmedel på en annan häst? Om man inte ens står nära den hästens box?

Bara undrar...

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: Murray
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 067
Senast: Bee
·
Hästvård Min islandsherre på 13 år snorar efter ridning, aldrig vid något annat tillfälle utan endast efter. Snoret är vitt och tjockt, ser lite...
Svar
3
· Visningar
1 211
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 757
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka