Hästar ligger ner mer om de står på halm. Tankar kring det?

Ajda

Trådstartare
Häromveckan läste jag en artikel (jag tror det var på ridsport, men kan ha fel) att man har gjort studier som visar att hästar ligger ner och sover mer om de står på halm än andra underlag.
Varför tror ni det är så?

Jag har själv ingen egen teori. Upplever själv att spån, torv, spånpellets ger ett mjukare och mer svikande underlag än halm.
 
Tidningen ridsport hade ju en sammanfattning från en studie på hästars liggtid vs spån/spån och gummimatta. Det man upptäckte då var att hästar låg ner dubbelt så lång tid på 20cm spån mot 10.

Jag tror att många har för lite strö i boxen, helt enkelt. Men med halm behöver man ströa djupare (för att det inte skall lukta/bli äckligt). Jag ser flera i stallet där jag står som har ca 7cm spånpelletsbädd och de tycker att det är "rikligt" med strö.
 
Länge sedan jag hade halm i boxarna men jag hade knädjupt när jag ströade och det var inga problem med äcklig lukt, å andra sidan var hon mycket renlig och la all skit längst in mot väggen så det var lättmockat. Slängde all ren halm åt sidan, lyfte ut skiten, sopade upp spill och urin och lät golvet lufta medan jag fixade med annat eller red innan jag ströade upp igen.

Oavsett underlag ska det vara så djupt och rent att jag själv ska kunna sova där i sovsäck så ett par dm spån tycker jag är lagom när de kommer in. :)
 
Det är en ganska gammal studie, eller har man gjort en ny?

Själv föredrar jag spån, men det är mest för att det oftast ströas för lite med halmen (när man som jag delar ligghall med andra) så det blir äckligt.

När jag växte upp lärdes vi att man skulle hålla halmgrepen normalt framför sig och sen släppa den. Hördes det nåt öht då så var det för lite halm.

Min erfarenhet är också tyvärr att många snålar med ströet, oavsett vad man använder.
 
Det är en ganska gammal studie, eller har man gjort en ny?

Själv föredrar jag spån, men det är mest för att det oftast ströas för lite med halmen (när man som jag delar ligghall med andra) så det blir äckligt.

När jag växte upp lärdes vi att man skulle hålla halmgrepen normalt framför sig och sen släppa den. Hördes det nåt öht då så var det för lite halm.

Min erfarenhet är också tyvärr att många snålar med ströet, oavsett vad man använder.
Knätricket pratar man ofta om på nöt-sidan :) Man ska kunna falla ner på knä utan att göra sig illa/få ont. Tvivlar på att många hästboxar klarar det :down:
 
Som skrivet innan har nog de flesta för lite strö.
En halmad box kräver mycket strö, det är ju så luftigt.
Får jag välja vill jag ha halm, annars har vi råspån och det funkar också bra.
 
Min verkar ligga ner oavsett vad hon står på, men jag är supernoga med att ha så mkt strö att golvet aldrig ens skymtas även om hon har boat ner sig i en liten grop. Det kräver ju dock att man har ett ganska fast strö i mitten. Jag som har sto undviker att gräva i ströet i mitten även om jag har växelströbädd, just för att det ska packa sig ordentligt.
 
Tror som andra har sagt det beror på hur bekvämt hästen upplever det. Min häst ligger ner mycket, kombinationen spånströ & islandspäls har lett till att jag kallar honom min lilla hamster så som han ser ut på morgonen 😅🐹 Nu har vi inte någon med halm som strö i mitt stall, vi har alla spån (eller i mitt fall spån ovanpå torv) men jag ser alltför tunna bäddar bland majoriteten. En del på mitt stall bygger också ”kulle” där bädden är djupast i mitten och sluttar neråt mot väggarna /renskottade väggar. Oskönt att sova på en kulle liksom.
 
Jag såg aldrig själva studien, men den blir ju lite missvisande om de halmade ytorna är välhalmade med tjockt lager och de andra (spån,torv mm) bara hade ett tunt lager…
 
Jag tror att folk behöver tänka till när de bygger med. Det är nog rätt många stall som där takhöjden är för låg om hästen ska en vettig bädd. Börjar märka av det redan där min häst står. Har inte kontrollmätt men tror att det är på gränsen.
 
Jag tror att folk behöver tänka till när de bygger med. Det är nog rätt många stall som där takhöjden är för låg om hästen ska en vettig bädd. Börjar märka av det redan där min häst står. Har inte kontrollmätt men tror att det är på gränsen.
Definitivt! Alldeles för många är för nära minimi-gränsen och bygger bara efter de hästar de har idag. "pållan är bara 1,63 så då räcker det". Funkar väl om man är hård nischad på en mindre ras (islänning, ponnyer..) men halvblod ex varierar ju stort.
 
Jag har mockat i stora stall med olika varianter av strö. Bäst att mocka, bäst ekonomi och bäst trivsel upplevde jag med spån i botten,15 cm och halm, 10-15 cm uppepå. Skiten var superenkel att lyfta ut, även hos grispellar. Greptagen vändes alltid opponer och "ren" halm lyftes tillbaks. Kissefläckar togs dagligen. En vänder inte igenom bädden, kissefläckar känner en när en går, lyft undan halm, ta spadtag i det blöta, inte ta ut varenda fuktigt spån. Det blir en ren torr bädd som inte brinner. Fräsch halm varje dag, kanske 3-6 kg för hästen att plocka i. Hästarna ligger ner och blir lugnare vilket också gör att bädden blir lättmockad.
 
Jag tror ffa att det handlar om mängden strö framför typen av strö och jag håller med om att folk ofta strör alldeles för lite. Jag har varit i stall där man bokstavligen kunde se betonggolvet skymta fram mellan halmstråna och sen undrar folk varför hästarna inte ligger ned...
 
Jag såg aldrig själva studien, men den blir ju lite missvisande om de halmade ytorna är välhalmade med tjockt lager och de andra (spån,torv mm) bara hade ett tunt lager…
Inte heller läst studien men det skulle förvåna mig. De lär ha säkerställt att bäddarna var jämförbara!
 
Har precis bytt från spån till halm just för att spånen har blivit för dyrt och vi har fri tillgång till halm i stallet. Kan konstatera att åtminstone mina hästar ligger mer än de gör på spån.
 
Tror som andra har sagt det beror på hur bekvämt hästen upplever det. Min häst ligger ner mycket, kombinationen spånströ & islandspäls har lett till att jag kallar honom min lilla hamster så som han ser ut på morgonen 😅🐹 Nu har vi inte någon med halm som strö i mitt stall, vi har alla spån (eller i mitt fall spån ovanpå torv) men jag ser alltför tunna bäddar bland majoriteten. En del på mitt stall bygger också ”kulle” där bädden är djupast i mitten och sluttar neråt mot väggarna /renskottade väggar. Oskönt att sova på en kulle liksom.
Dom där ”kullarna” är ju helt idiotiska. För det första trampar hästarna ofta ut kullen över hela boxen och bädden blir då för tunn, och för det andra är det inte speciellt kul med diken runt hela boxen när hästen rullar fast mot väggen och den ska försöka ta sig loss ur diket eller man ska dra loss den.
 
Dom där ”kullarna” är ju helt idiotiska. För det första trampar hästarna ofta ut kullen över hela boxen och bädden blir då för tunn, och för det andra är det inte speciellt kul med diken runt hela boxen när hästen rullar fast mot väggen och den ska försöka ta sig loss ur diket eller man ska dra loss den.
Håller med, i England gjorde vi tvärt om - byggde lite högre längs kanten istället.
 
Tror som så många andra att problemet ligger i för lite strö. Mina har tjockt med kutter och ligger ner mycket. Så pass att jag får be dom resa sig varje morgon haha. Ingen stress då inte😁
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 116
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 501
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: Cilva
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp