Hästar kan inte tillgodogöra sig kornet

F

fimichi

Stämmer det?

En människa i mitt stall säger att det är bevisat att hästar blir lugnare av korn pga att de inte kan tillgodogöra sig det...

Mvh / En undrande fimichi
 
Sv: Hästar kan inte tillgodogöra sig kornet

jag fodrar inte med korn av just den anledningen, det krävs mer av hästen att smälta korn än vad den får ut av det...

en veterinär sa "det är ko-mat"...
 
Sv: Hästar kan inte tillgodogöra sig kornet

ja det är väl svårare för hästen att smälta korn, då det är mer stärkelse i det än i havre? hästar kan ju inte smälta för mycket stärkelse.
 
Sv: Hästar kan inte tillgodogöra sig kornet

Okej...jag som ger min häst korn:crazy: ...iofs ska jag byta men ändå...det verkar inte alls vara många som vet om det..

Om en veterinär sagt det så borde det ju stämma :smirk: ...

:banana:
 
Sv: Hästar kan inte tillgodogöra sig kornet

KL
Mitt fullblod står då aldeles utmärkt på korn (kross)! ;)
Han blir tossig av havre, så därav korn valet, plus att kornet lägger sig bättre i hullet på dom. så om de lägger på hullet av korn, så inte stämmer det att de inte kan tillgodogöra sig det....

däremot har jag hört att kornet förbräns långsammare än havre, därmed det positiva gällande hullet....

HEL korn däremot har för hårda kärnor för att hästen ska kunna tillgodogöra sig näringen. det ska man INTE fodra med till häst - kross ska det vara.
 
Sv: Hästar kan inte tillgodogöra sig kornet

fimichi skrev:
Stämmer det?

En människa i mitt stall säger att det är bevisat att hästar blir lugnare av korn pga att de inte kan tillgodogöra sig det...

Mvh / En undrande fimichi
de blir lugnare av det pga att det finns ett ämne i havre som tas upp på ett snabbare sätt än korn,(tappat namnet) Och att de inte skulle tillgodogöra sig korn är ju konstigt eftersom tunna hästar ofta går upp i hull av korn:crazy:
 
Sv: Hästar kan inte tillgodogöra sig kornet

Att korn skulle ha ett negativt näringsvärde är helt fel det är bara att titta i tabellen. Däremot är det så att kornets stärkelsekorn är svårare att lösa upp så att mer av kornets stärkelse fortsätter ner i grovtarmen där den omsätts av mikroorganismerna till långsam energi.
PL
 
Sv: Hästar kan inte tillgodogöra sig kornet

Ämnet ifråga är ngt som man talade om förr men ngt som man aldrig hittat.
PL
 
Sv: Hästar kan inte tillgodogöra sig kornet

peter_lundin skrev:
Ämnet ifråga är ngt som man talade om förr men ngt som man aldrig hittat.
PL
hmm förr :rofl: nu känner jag mig gammal hihi!

där ser man;) tänk vad man lär sig mycket här:idea:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 850
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp